Exempelvis ”Slå ett slag, bäst resultat vinner striden” skulle ju, om döden är ett acceptabelt utfall av att förlora i settingen, generera en död RP vid varannan strid, vilket jag skulle tycka vore hög dödlighet.
Mer än varannan strid, rimligen. De flesta strider är väl ändå mellan rollpersoner i sådana spel. Men ett sådant system har jag aldrig stött på. Istället är det generellt förbjudet att ha ihjäl en rollperson utan spelarens medgivande. Och det är ju istället väldigt låg dödlighet.
Å andra sidan, i sådana spel så är det ju ofta så att spelaren frivilligt går med på att ha ihjäl sin rollperson, så då blir frågan om vi pratar om dödlighet som i hur ofta rollpersonen dör eller hur ofta rollpersonen dör mot spelarens vilja. Och sedan blir frågan om vi verkligen ska räkna flummiga indiespel som bara jag och tre andra personer har spelat. Men om vi viktar för popularitet tar ju DnD upp halva dataområdet …
Så det hela slutar naturligtvis i en enda stor definitionsröra. Det intressanta är väl egentligen frågan ”Om vi tar ett spel och skruvar upp dödligheten, allt annat lika, kommer det att resultera i färre strider?”
Och jag tror att svaret är ”Litegrann kanske, på marginalen, men inte särskilt mycket alls”. Min erfarenhet av när vi spelade OSR var att jag kom in med attityden ”Undvik strid till varje pris”, medan flera av de andra spelarna tyckte ”Jag har ju gjort en krigare, vi har ett stridssystem, det är ju skittråkigt om vi aldrig slåss!”. Skillnaden här var inte spelsystemet (vi spelade ju samma spel), utan attityden. Och den förändrades inte ett dugg av att systemet var dödligt. Deras rollpersoner dog som flugor, men de fortsatte att vilja fajtas ändå. Det dödliga systemet var inte särskilt avskräckande alls.
Jag tror att det är lätt att tänka ”OSR har färre strider än DnD5 eftersom det är dödligare”. Jag tror att det är fel. Jag tror att OSR har färre strider eftersom det ligger i spelstilen. Eftersom folk säger att man ska undvika strider. Det dödliga systemet är relativt (men kanske inte helt) oviktigt i frågan. Mina medspelare spelade med en DnD5-spelstill i ett OSR-system och det gick hur bra som helst (förutom att deras rollpersoner dog, då).
Jag tror att vill man minska mängden strider i sitt rollspelande är det en sjukt ineffektiv metod att skruva upp dödligheten.