Grafik Ritat en karta till Blades in the Dark.

Adventuredepot

Mumiejägare
Joined
20 Apr 2024
Messages
45
Delar med mig en hemmagjort karta jag Alexander Hedblom ritat för rollspelet Blades in the Dark. (Tack för MunkCon btw)

I bild så visar jag en sida från regelboken jag älskar art direction för, den är så bläckig, men ton på art assets, bilder och kartor är inte konsekvent i boken. Så jag hade ett sug efter en karta som är bläckig, extra så när vattnet beskrivs svart, t.o.m som bläck vid tillfälle. Jag tog och ritade därmed en karta som jag tycker följer den etablerade tonen och stämningen bättre.

Group 734.png


Några urklipp från den större kartan.

44237D41-1B54-4178-BC4E-BBD7F8001E89_1_201_a.jpeg

79DC8F80-8B4E-4956-A6CC-303433531DAA_1_201_a.jpeg

3AD89A0C-B541-489B-9CDA-F12E203328D7_1_201_a.jpeg

A1FBE4E1-F7A9-4ED9-A382-3CBAC0E7D8C0_1_201_a.jpeg
 
Last edited:

Adventuredepot

Mumiejägare
Joined
20 Apr 2024
Messages
45
Tack!
Jag passade även på att ändra lite på distrikten.

Jag tog också inspiration från hur vägarna illusteras i kartan för spelet Dishonored.

Framför allt har jag lagt till räls som nu inte bara går till Gaddoc-stationen, utan också till hamnen och raffinaderiet, eftersom Doskvol försörjer hela kontinenten med elektroplasma i fiktionen. Guvernörens palats är därmed också nu placerad intill denna viktiga tillgång.

Palatsets nära placering and andra slumområden förstärker nu också temat om klassklyftor. Som berättare ser jag alltid till att inkludera minst en scen för varje centralt tema redan i den första rollspessessionen, vilket innebär att kartan – och allt annat – också kan spegla dessa centrala teman.
 
Last edited:

Tempelgrim

Cthonic West - Blodad Tand - Spirtus
Joined
26 Jan 2025
Messages
7
Location
Stockholm
Nyfiken på hur intentionella byggnadernas/kvarterens former är. Till exempel, på sista bilden ser jag tre cirklar som liknar silos uppe till höger.
 

Adventuredepot

Mumiejägare
Joined
20 Apr 2024
Messages
45
Nyfiken på hur intentionella byggnadernas/kvarterens former är. Till exempel, på sista bilden ser jag tre cirklar som liknar silos uppe till höger.
Silos är lager för hela refinery distrikt som är precis norr om bild, se första bild för hamnen :)

Ja det är svår avvägning med att vara för detaljerad. En rektangel kan tolkas vara ett kvarter ibland, eller en byggnad. Vad är kanaler och inte? Endel byggnader och vägar ligger i ett starkt mörker, kanske de är under vatten, eller är ljuset hur rikt och skyddat ett område är?

Jag gillar när kartor är abstrakt, men man vill gärna se att det är en karta också, annars får jag inte heller utlopp för att få rita kartor som nog alla våra inre barn tycker om att skissa på stundtals.

Ute i deathlands, nertill i andra bilden så har jag ändrat metodiken för att rita de förlorade distrikten, byggnaderna smälter in i bakgrunden. För att göra en distinktion att det är inte som alla andra kvarter. Dessa är bokstavligen ett med naturen nu.
1740393609822.png
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,864
Location
Göteborg
Riktigt fin! Snyggt att ljusheten visar höjden på byggnader (antar jag). Järnvägsspåren är väldigt precisa i jämförelse med resten. Är det meningen?
 

Adventuredepot

Mumiejägare
Joined
20 Apr 2024
Messages
45
Riktigt fin! Snyggt att ljusheten visar höjden på byggnader (antar jag). Järnvägsspåren är väldigt precisa i jämförelse med resten. Är det meningen?
Super duper tack!

Fri tolkning. Ljushet korrespondera i min mening ibland med att byggnader är nämnvärda mål, de har namn i fiktionen. Ibland är det höjdskillnad, ibland klasskillnad. Koncepten går hand i hand såklart, så varför inte göra det till ett och samma värde om det ändå inte ger bättre story att granulera det vidare. Komposition gick före som princip att arbete utefter, men kompositionen går sönder något desto mer man zoomar ut i detta arbete så något misslyckat, men jag gillar dessa snap shots.

Järnvägen sänker abstraktionsnivån absolut och ger viss dissonance, det var mening som så i att det såg märkligt ut när jag försökte på andra sätt, tycker just denna stil av järnväg var något jag ville testa efter sett det på annan karta, så jag gjorde en brush för pen tool som kan lägga ut linjer, men var riktigt bökigt att få till trovärdigt mjuka böjar vid alla spårbyten. Om jag ska hitta på ursäkt i efterhand så kan vi vill säga att järnvägen är viktig, och får bli mer detaljerad.
 
Last edited:
Top