Grafik Ritat en karta till Blades in the Dark.

Adventuredepot

Mumiejägare
Delar med mig en hemmagjort karta jag Alexander Hedblom ritat för rollspelet Blades in the Dark. (Tack för MunkCon btw)

I bild så visar jag en sida från regelboken jag älskar art direction för, den är så bläckig, men ton på art assets, bilder och kartor är inte konsekvent i boken. Så jag hade ett sug efter en karta som är bläckig, extra så när vattnet beskrivs svart, t.o.m som bläck vid tillfälle. Jag tog och ritade därmed en karta som jag tycker följer den etablerade tonen och stämningen bättre.

Group 734.png

Några urklipp från den större kartan.

44237D41-1B54-4178-BC4E-BBD7F8001E89_1_201_a.jpeg

79DC8F80-8B4E-4956-A6CC-303433531DAA_1_201_a.jpeg

3AD89A0C-B541-489B-9CDA-F12E203328D7_1_201_a.jpeg

A1FBE4E1-F7A9-4ED9-A382-3CBAC0E7D8C0_1_201_a.jpeg

Last edited:

Adventuredepot

Mumiejägare
Tack!
Jag passade även på att ändra lite på distrikten.

Jag tog också inspiration från hur vägarna illusteras i kartan för spelet Dishonored.

Framför allt har jag lagt till räls som nu inte bara går till Gaddoc-stationen, utan också till hamnen och raffinaderiet, eftersom Doskvol försörjer hela kontinenten med elektroplasma i fiktionen. Guvernörens palats är därmed också nu placerad intill denna viktiga tillgång.

Palatsets nära placering and andra slumområden förstärker nu också temat om klassklyftor. Som berättare ser jag alltid till att inkludera minst en scen för varje centralt tema redan i den första rollspessessionen, vilket innebär att kartan – och allt annat – också kan spegla dessa centrala teman.

Last edited:

Tempelgrim

Cthonic West - Blodad Tand - Spirtus
Nyfiken på hur intentionella byggnadernas/kvarterens former är. Till exempel, på sista bilden ser jag tre cirklar som liknar silos uppe till höger.

Adventuredepot

Mumiejägare
Nyfiken på hur intentionella byggnadernas/kvarterens former är. Till exempel, på sista bilden ser jag tre cirklar som liknar silos uppe till höger.
Silos är lager för hela refinery distrikt som är precis norr om bild, se första bild för hamnen :)

Ja det är svår avvägning med att vara för detaljerad. En rektangel kan tolkas vara ett kvarter ibland, eller en byggnad. Vad är kanaler och inte? Endel byggnader och vägar ligger i ett starkt mörker, kanske de är under vatten, eller är ljuset hur rikt och skyddat ett område är?

Jag gillar när kartor är abstrakt, men man vill gärna se att det är en karta också, annars får jag inte heller utlopp för att få rita kartor som nog alla våra inre barn tycker om att skissa på stundtals.

Ute i deathlands, nertill i andra bilden så har jag ändrat metodiken för att rita de förlorade distrikten, byggnaderna smälter in i bakgrunden. För att göra en distinktion att det är inte som alla andra kvarter. Dessa är bokstavligen ett med naturen nu.
1740393609822.png

Last edited: