FabianTheScribe
Veteran
- Joined
- 10 Feb 2025
- Messages
- 9
Hejsan hejsan, håller på med mitt eget system just nu, är ett långterms projekt jag verkligen brinner för och hoppas på att kunna utveckla det fullt ut.
Utan att ta hela dagen med att skriva mina planer för spelet så skulle jag vilja höra om ni spelare hade några förslag på system som ni kanner hanterar ammunition för skjutvapen väl? Mitt system kommer använda dem ofta och jag vill se om jag kan få ammunition att vara något man måste hålla koll på istället för att ha oändliga magazin.
Realistiskt sett (ironiskt för många TTRPG) så i en skjutning så skjuter man nästan aldrig bara ett skott per försök att träffa någon.
Har hitills tre lösningar I åtanke utöver att bara a 1 skott per Attack.
Lösning 1: Varje attack med skjutvapen rullar spelaren en 1T6 och får en av tre konsekvenser'
Lösning 2: Varje attack kostar hälften av skadan i ammunition.
Varje attack så tar spelaren resultatet för skada, säg 2T8 = 11, halverar det, rundar nedåt och drar 5 skott från vapnet.
Den här skulle vara snabbare att hålla koll på imo.
Om ni har några andra ideer eller system ni vet om så låt mig gärna veta.
Utan att ta hela dagen med att skriva mina planer för spelet så skulle jag vilja höra om ni spelare hade några förslag på system som ni kanner hanterar ammunition för skjutvapen väl? Mitt system kommer använda dem ofta och jag vill se om jag kan få ammunition att vara något man måste hålla koll på istället för att ha oändliga magazin.
Realistiskt sett (ironiskt för många TTRPG) så i en skjutning så skjuter man nästan aldrig bara ett skott per försök att träffa någon.
Har hitills tre lösningar I åtanke utöver att bara a 1 skott per Attack.
Lösning 1: Varje attack med skjutvapen rullar spelaren en 1T6 och får en av tre konsekvenser'
- 1-2 Attacken kostar en extra ammo
- 3-4 Attacken kostar två extra ammo
- 5-6 Attacken kostar tre extra ammo
Lösning 2: Varje attack kostar hälften av skadan i ammunition.
Varje attack så tar spelaren resultatet för skada, säg 2T8 = 11, halverar det, rundar nedåt och drar 5 skott från vapnet.
Den här skulle vara snabbare att hålla koll på imo.
Om ni har några andra ideer eller system ni vet om så låt mig gärna veta.