Vad är nu i Sagan om Ringen

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,964
Vad tror ni om ett rollspel/ kampanj där Tolkien är en av rollpersonerna - en grupp akademiker som på 50-talet i Oxford börjar undersöka/ upptäcka en alternativ historieskrivning? Och så klart börjar dessa krafter långsamt vakna till liv igen. Tänker mig ett kalla kriget med magi. Cthulhu-mystik med en annan lore. Kan det vara något?
Ja, varför inte. Låter som det kan vara något. Får lite Jonathan Strange & Mr Norell-vibbar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,172
Följer man midgårda metafysik borde Necromancy fungera även i Tolkiens samtid, även om ingen vet hur.

Skurkarna bör nog i alla fall i början vara industrialister och liknande - det är de som Tolkien hade problem med. De härstammar antagligen från orcher.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,236
Vad tror ni om ett rollspel/ kampanj där Tolkien är en av rollpersonerna - en grupp akademiker som på 50-talet i Oxford börjar undersöka/ upptäcka en alternativ historieskrivning? Och så klart börjar dessa krafter långsamt vakna till liv igen. Tänker mig ett kalla kriget med magi. Cthulhu-mystik med en annan lore. Kan det vara något?
Det här är inte exakt vad du föreslog, men det har beröringspunkter: en Earl Wajenberg skrev ihop en nutidsfantasysetting som är en mashup på element från Tolkiens, C. S. Lewis' och Charles Williams' verk (inspirerat av hur Lewis refererade till både Tolkien och Williams i sin scifi-trilogi).

The Inkliverse: the Sundered World

When C. S. Lewis wrote the third novel of his Space Trilogy, That Hideous Strength, he deliberately tried to link the setting with the works of his friends, J. R. R. Tolkien and Charles Williams. Thus, some of the characters in the novel have both read Williams' Arthurian poetic cycle, Taliessin through Logres and The Region of the Summer Stars, and belong to Logres, the spiritual community described by Williams in his poems. They also deal with magic from Tolkien's Numenor, though Lewis spelled it "Numinor," never having seen it written.

Well, what happens if you try to combine the settings of Lewis, Tolkien, and Williams into one modern fantasy setting? And suppose you season it with a bit of Tim Powers and Neil Gaiman. The result is a setting I call the "Inkliverse," after the main sources, who were all Inklings.

Since these three Inklings were all solidly Christian, and this is reflected in the works I draw on, I have termed the setting a work of "sanctifiction," which is science fiction (or fantasy, depending on your religious convictions) where the science involved is theology. The term was coined by Meg Yang Huoyang, for her setting, dubbed by her collaborators "the Megiverse." The Megiverse spans all time from the creation into the far future, draws on Lewis, Boule's Planet of the Apes, Baley's The Soul of the Robot, and Miller's Canticle of Leibowitz, along with world mythologies and other sources.

It is partly in the hopes of getting the Megiverse onto the web that I am posting the Inkliverse, which is a much smaller endeavor, almost, but not quite, a subset of the Megiverse.

The Sundering
Characters in the Inkliverse are people living in the modern world but on the weird side of the street. They are magicians, or supernatural beings, or members of secret conspiracies run by Heaven or Hell. The aeonian war of good versus evil thunders around them, as it does around us, but they are much nearer the front lines.

We don't notice this because of the Sundering, a twist of luck or fate that hides magic and the supernatural from public view. But not from private encounter, which is why the ordinary world is full of rumors from behind the Sundering—myths, and legends, and fairy tales. Behind the Sundering hide all the classes of fabulous beings and whole (tiny) nations of (relatively) ordinary human beings. They live in the woods where you never bother to go, or five doors down in the houses you never happen to visit, on in the places on the map you stare at briefly but never visit.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,965
Location
Stockholm
Ja, jag har själv funderat på något sådant. Min tanke var att också luta sig lite på den cthulhoida aspekten genom att låta det huvudsakliga hotet vara Ungolianth, den mest lovecraftska varelsen i Tolkiens legendarium.
Perfekt ju! Detta megamonster som bara försvinner ur historien.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,697
Location
Malmö
Det här är inte exakt vad du föreslog, men det har beröringspunkter: en Earl Wajenberg skrev ihop en nutidsfantasysetting som är en mashup på element från Tolkiens, C. S. Lewis' och Charles Williams' verk (inspirerat av hur Lewis refererade till både Tolkien och Williams i sin scifi-trilogi).

The Inkliverse: the Sundered World
Coolt men vad är det, en roman eller en värld till spel?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,236
Coolt men vad är det, en roman eller en värld till spel?
Jag tror det var tänkt som en setting för fiktion och som kunde vara öppen för andra att skriva i också. Det finns en sektion med "Stories" på sidan med.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,172
The Unwritten använder Tolkien på ett antal olika ställen.

Som när en infiltratör i The Inklings måste se till att Lord of the Rings skrivs så att den subjektiva verkligheten kan påverkas.
1741574229198.png

Eller:
1741573907786.png
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
345
Om man vill sätta ett scenario i 50-talets Oxford med koppling till Midgård så har Merkabah Rider av Edward Erdelac en del bra idéer för hur man kan göra en crossover med Cthulhu-mytosen.

Kort och gott
följer de två blå trollkarlarna efter Sauron, som egentligen är Nyarlathotep, när denne blir förgjord och flyr Midgård till en ny värld/tidsålder, vilket råkar vara Jorden. Något sådant skulle vara enkelt att koppla till idén om att Tolkien översätter sin trilogi från ett manuskript.
 
Top