En idé jag har haft angående ett strike rank-liknande system är typ följande:
Alla har ett initiativvärde de börjar på, och alla handlingar har en kostnad. Initiativvärdet räknas ner för varje handling. Man kan tänka sig att långa vapen innebär att det initiala initiativvärdet blir högre, men att de också kostar mer att använda.
När initiativvärdet når 0 fattar de stridande ett dubbelblint beslut – pressa på, eller vila?
Om alla väljer "vila" sker en paus i striden – de stridande cirklar runt varandra, tar några andetag, och fortsätter sedan. Initiativvärdet återställs till det som gäller i stridens öppning, så långa vapen har åter en fördel.
Om minst en väljer "pressa på" sker ingen paus, och alla stridande tar utmattning, kanhända baserat på hur tung rustning de bär. Initiativvärdet återställs utan hänsyn till vapenlängd (man har inte chansen att återställa startavståndet) och man kör igen. Personer som valde "vila" får ett avdrag, då de inte i lika hög grad var på hugget – kanske sänks deras initiativ, eller så kan de inte utföra aktiva handlingar.
Utmattning jämförs med FYS – kommer det över FYS har man också en nackdel. Vila innebär att utmattning sänks.
Konsekvens: personer med låg FYS, tungt rustade personer och personer med långa vapen vill vila ofta. Personer med hög FYS, lätt rustade personer och personer med korta vapen vill pressa på. Möjligen kan man dock tänka sig att en tillräckligt tung rustning innebär att man kan "äta" att vila även då motståndaren pressar på.
Jag vet dock inte om detta hade varit något jag velat spela, kanske hade det varit lite tungt.