DoD Vad är en rimlig ersättning till rollpersonerna?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,590
Location
Kullavik
Uppenbarligen extra måndagstrött idag när jag tolkade rubriken "ersättning till rollpersonerna" som att det var rollpersonerna som skulle ersättas... Med vadå?, hann jag tänka och klickade på tråden :D
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,435
Location
Stockholm
I ett Conan serietidnings äventyr erbjöd uppdragsgivaren en hjälm fylld med silver att dela på som belöning till de som återkom från vildmarken med en kidnappad adlig officerare (eller beviset på hans död).
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
595
Location
Uppsala
Sen måste jag ju räkna med att äventyrare inte har daglig ersättning för sina färdigheter. Alltså, de kanske "jobbar" en vecka per månad, resten är vila och träning och leta efter nya uppdrag.
Fantasy världens konsulter med eget företag.
I projektform, Ersättning naturligtvis kopplat till om önskad kvalitet, tidsplan och budget (läs räddade liv) hållits

/C
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Men att exv få betalt för att hantera ett rövarband som plågar trakten, eller bege sig ut och undersöka ett hemsökt gravvalv, eller hantera ett monster som kommit på villovägar är absolut inte uppdrag som ska generera månadslöner i betalning. Äventyrare ska snarare förväntas riskera livet för en handfull silvermynt, och om de inte gör det så får magen gå hungrig.
Jag håller alltså inte med. Det här handlar i slutänden om tillgång och efterfrågan - om rövarbandet är besvärliga nog att kräva att man hyr in folk, borde dessa ha vett att ta ordentligt betalt. Det kan förstås påverkas av vad för sorts jobb det är också - får man plundra allt rövarbandet hade är det rimligt att ta höjd för, men på motsvarande vis kan det bli ännu dyrare när man ska rensa ut nästet med jätteamöbor, eftersom dessa inte kommer att ha några skatter och dessutom fräter sönder utrustningen.

Äventyrarna har ett extremt högt våldskapital - att få vettigt betalt för det är bara rimligt. Betalar du dina äventyrare alltför illa kanske de tycker att det lönar sig bättre att ta över rövarbandet och göra dem effektivare.

Högkvalificerade säkerhetskonsulter och legosoldater är definitivt inte billiga i verkligheten.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,048
Location
Stockholm
Det här handlar i slutänden om tillgång och efterfrågan
Hmmm ja, det måste ju spela in i det hela. Är det en tid av konflikter där det dräller av legoknektar som letar uppdrag efter att det stora kriget just tog slut, eller är det en fredlig tid, där alla blivit nöjda och glada och endast några har vad som krävs för att utföra de farliga uppdragen.

Jag vill nog tänka att det i DoD inte dräller med konkurrenter, men att det t.ex. i Dimmornas dal kan driva omkring ett par tre andra äventyrargrupper som kan ta uppdrag från rollpersonerna. :)

Det vore en kul grej att göra som ett forumsprojekt! Skapa några gäng konkurrerande äventyrare som spelarna och rollpersonerna kommer att hata! :D
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
4,435
Location
Stockholm
Mitt intryck för den typen av uppdrag som stereotypa RP:n antar så är betalningen något som sker efter utfört värv. Möjligen med möjligheten om att få gå igenom uppdragsgivarens vapenförråd/liknande o ta de vapen man tror sig behöva samt packa proviant från hens skafferi innan man ger sig iväg på dådgörande.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Jag vill nog tänka att det i DoD inte dräller med konkurrenter, men att det t.ex. i Dimmornas dal kan driva omkring ett par tre andra äventyrargrupper som kan ta uppdrag från rollpersonerna. :)

Det vore en kul grej att göra som ett forumsprojekt! Skapa några gäng konkurrerande äventyrare som spelarna och rollpersonerna kommer att hata! :D
Den ena gruppen är dåliga och patetiska, ställer mest till oreda och besvär, och rollpersonerna måste rädda dem ibland.

Den andra gruppen är litet mer framgångsrika och litet mindre moraliska än rollpersonernas.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
325
Om det överenskommet att pengar är vad motiverar gruppen hade jag nog dinglat en del mer tveksamma etiska dilemman med bra belöning framför dem.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
358
Min uppfattning av DoD är att pengar nästan är viktigare än XP då du med pengar kan köpa dig en massa prylar som ger bonusar på alla möjliga saker (plus att rustningar gör stor skillnad i strid). Jag hade varit väldigt försiktig med att ge ut för mycket pengar till karaktärerna. Oavsett om det kanske är logiskt i världen så är reglernas påverkan större och trumfar ev. historisk korrekthet. Håll dem fattiga är mitt råd.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Min uppfattning av DoD är att pengar nästan är viktigare än XP då du med pengar kan köpa dig en massa prylar som ger bonusar på alla möjliga saker (plus att rustningar gör stor skillnad i strid).
Det är därför smed > krigare.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,048
Location
Stockholm
Den konkreta situationen jag har framför mig är att jag sitter med en text som redan är skriven (inte av mig) och där utgår alla äventyr från att rollpersonerna utför uppdragen av sitt hjärtas godhet. :D

Och det känns inte riktigt som att det kommer att flyga hos många spelgrupper ... :) Så jag vill lägga in lite riktlinjer kring det.

Om ni undrar varför jag frågar. Det är alltså inte för min egen spelgrupp, utan för "alla andra spelgrupper" så att säga. :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Om spelets ekonomi inte är riktigt koherent finns det två utvägar:

1. Se till att betalningarna är simulationistiskt rimliga. Om levnadsomkostnader är 1 silvermynt om dagen, är det mer än rimligt att kräva 100 silvermynt (var!) för att riskera livet.

2. Se till att betalningarna är rimliga utifrån hur snabbt rollpersonerna ska kunna utvecklas givet systemets utseende. Litet som man i D&D ska hitta lagom mycket skatter för att ha en level-appropriate uppsättning magiska föremål.

I en perfekt spelvärld matchar de här varandra, men...
 

mrund

Warrior
Joined
12 Jul 2013
Messages
271
Location
Fisksätra
Min uppfattning av DoD är att pengar nästan är viktigare än XP då du med pengar kan köpa dig en massa prylar som ger bonusar på alla möjliga saker (plus att rustningar gör stor skillnad i strid). Jag hade varit väldigt försiktig med att ge ut för mycket pengar till karaktärerna. Oavsett om det kanske är logiskt i världen så är reglernas påverkan större och trumfar ev. historisk korrekthet. Håll dem fattiga är mitt råd.
Den historiska korrektheten skulle dessutom kräva att allting blev asdyrt, inte tvärtom. Kläder var t.ex. ofattbart dyra före industrialismen. Det mest realistiska med Conan Barbaren är att han är tvungen att gå omkring i höftskynke. Vapen och rustningar likaså. Bönderna som dog utanför Visbys ringmur 1361 iförda farfars gamla risiga lamellrustning tillhörde de rikaste familjerna på landsbygden i hela Norden.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Det är också vettigt med icke-monetära belöningar. Värdshusvärden kanske inte kan skramla fram mycket reda pengar (särskilt inte om världen är rimligt feodal), men kan erbjuda rollpersonerna fri kost och logi året ut om de driver iväg banditerna och fritar deras fångar.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,636
Location
Marjura
Hmmm ja, det måste ju spela in i det hela. Är det en tid av konflikter där det dräller av legoknektar som letar uppdrag efter att det stora kriget just tog slut, eller är det en fredlig tid, där alla blivit nöjda och glada och endast några har vad som krävs för att utföra de farliga uppdragen.

Jag vill nog tänka att det i DoD inte dräller med konkurrenter, men att det t.ex. i Dimmornas dal kan driva omkring ett par tre andra äventyrargrupper som kan ta uppdrag från rollpersonerna. :)

Det vore en kul grej att göra som ett forumsprojekt! Skapa några gäng konkurrerande äventyrare som spelarna och rollpersonerna kommer att hata! :D
Fanns något om ett konkurrerande gäng i en Sinkadus vill jag minnas, och jag snodde idén till Svavelvinter/Oraklets 4 Ögon första vändan man körde den. Andra vevan (med Svavelvinterregleerna) lät jag Robur Rödvad, Gistacki etc vara det andra gänget
(som dessutom lurade till sig statyetten till Cruris gravrike från kvurerna, och lämnade ett insvept vedträ till äventyrarna. Då blev det fart...)
Bra motivation som belöning också, med
mäktiga vapen smidda i urtiden för just äventyrarna att krossa en uråldrig ondska med...
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
5,206
Jag tror att 100 silver/uppdrag är i överkant (och alla andra fantasisummor som nämnts i tråden är helt bonkers) och det skulle nog vara mitt absoluta tak att erbjuda som SL, men se det så här annars:
Det finns andra yrken i världen som även de gör farliga saker, men som får en stadig lön för det. Exv stadsvakten eller legosoldater. Eftersom en stadig lön är mer pålitlig än betalning efter uppdrag bör en äventyrare tjäna marginellt mer än en stadsvakt eller legosoldat. Tjänar de mycket mer finns det ingen anledning till att alla som kan hantera ett vapen bara blir äventyrare.
 
Top