Fantasy världens konsulter med eget företag.Sen måste jag ju räkna med att äventyrare inte har daglig ersättning för sina färdigheter. Alltså, de kanske "jobbar" en vecka per månad, resten är vila och träning och leta efter nya uppdrag.
"Snabbt, billigt eller bra. Välj två."I projektform, Ersättning naturligtvis kopplat till om önskad kvalitet, tidsplan och budget (läs räddade liv) hållits
Jag håller alltså inte med. Det här handlar i slutänden om tillgång och efterfrågan - om rövarbandet är besvärliga nog att kräva att man hyr in folk, borde dessa ha vett att ta ordentligt betalt. Det kan förstås påverkas av vad för sorts jobb det är också - får man plundra allt rövarbandet hade är det rimligt att ta höjd för, men på motsvarande vis kan det bli ännu dyrare när man ska rensa ut nästet med jätteamöbor, eftersom dessa inte kommer att ha några skatter och dessutom fräter sönder utrustningen.Men att exv få betalt för att hantera ett rövarband som plågar trakten, eller bege sig ut och undersöka ett hemsökt gravvalv, eller hantera ett monster som kommit på villovägar är absolut inte uppdrag som ska generera månadslöner i betalning. Äventyrare ska snarare förväntas riskera livet för en handfull silvermynt, och om de inte gör det så får magen gå hungrig.
Förlåt, jag hänger inte riktigt med. Menar du att "rövarbandet" och "äventyrarna" är olika personer här? På vilket sätt då?... om rövarbandet är besvärliga nog att kräva att man hyr in folk ... Äventyrarna har ett extremt högt våldskapital ...
Hmmm ja, det måste ju spela in i det hela. Är det en tid av konflikter där det dräller av legoknektar som letar uppdrag efter att det stora kriget just tog slut, eller är det en fredlig tid, där alla blivit nöjda och glada och endast några har vad som krävs för att utföra de farliga uppdragen.Det här handlar i slutänden om tillgång och efterfrågan
"They’re quite unscrupulous graverobbers for the most part. Anything for gold and experience."Förlåt, jag hänger inte riktigt med. Menar du att "rövarbandet" och "äventyrarna" är olika personer här? På vilket sätt då?![]()
Den ena gruppen är dåliga och patetiska, ställer mest till oreda och besvär, och rollpersonerna måste rädda dem ibland.Jag vill nog tänka att det i DoD inte dräller med konkurrenter, men att det t.ex. i Dimmornas dal kan driva omkring ett par tre andra äventyrargrupper som kan ta uppdrag från rollpersonerna.
Det vore en kul grej att göra som ett forumsprojekt! Skapa några gäng konkurrerande äventyrare som spelarna och rollpersonerna kommer att hata!![]()
Det är därför smed > krigare.Min uppfattning av DoD är att pengar nästan är viktigare än XP då du med pengar kan köpa dig en massa prylar som ger bonusar på alla möjliga saker (plus att rustningar gör stor skillnad i strid).
Den historiska korrektheten skulle dessutom kräva att allting blev asdyrt, inte tvärtom. Kläder var t.ex. ofattbart dyra före industrialismen. Det mest realistiska med Conan Barbaren är att han är tvungen att gå omkring i höftskynke. Vapen och rustningar likaså. Bönderna som dog utanför Visbys ringmur 1361 iförda farfars gamla risiga lamellrustning tillhörde de rikaste familjerna på landsbygden i hela Norden.Min uppfattning av DoD är att pengar nästan är viktigare än XP då du med pengar kan köpa dig en massa prylar som ger bonusar på alla möjliga saker (plus att rustningar gör stor skillnad i strid). Jag hade varit väldigt försiktig med att ge ut för mycket pengar till karaktärerna. Oavsett om det kanske är logiskt i världen så är reglernas påverkan större och trumfar ev. historisk korrekthet. Håll dem fattiga är mitt råd.
En av sakerna man får som riddare i Pendragon är en ny uppsättning kläder om året. Detta är inte osignifikant!Kläder var t.ex. ofattbart dyra före industrialismen.
Fanns något om ett konkurrerande gäng i en Sinkadus vill jag minnas, och jag snodde idén till Svavelvinter/Oraklets 4 Ögon första vändan man körde den. Andra vevan (med Svavelvinterregleerna) lät jag Robur Rödvad, Gistacki etc vara det andra gängetHmmm ja, det måste ju spela in i det hela. Är det en tid av konflikter där det dräller av legoknektar som letar uppdrag efter att det stora kriget just tog slut, eller är det en fredlig tid, där alla blivit nöjda och glada och endast några har vad som krävs för att utföra de farliga uppdragen.
Jag vill nog tänka att det i DoD inte dräller med konkurrenter, men att det t.ex. i Dimmornas dal kan driva omkring ett par tre andra äventyrargrupper som kan ta uppdrag från rollpersonerna.
Det vore en kul grej att göra som ett forumsprojekt! Skapa några gäng konkurrerande äventyrare som spelarna och rollpersonerna kommer att hata!![]()