DoD Vad är en rimlig ersättning till rollpersonerna?

zonk

muterad
Sen måste jag ju räkna med att äventyrare inte har daglig ersättning för sina färdigheter. Alltså, de kanske "jobbar" en vecka per månad, resten är vila och träning och leta efter nya uppdrag.
Detta oxå! Sen kan man ju såklart spela en deprimerande grym-mörk kampanj där de bara går back..

Det känns eg. som mkt hänger på mängden desperat våldsamt sk slödder i närområdet, och hur troligt uppdragsgivaren tycker det verkar att dessa lyckas med uppdraget lika väl som RPna. Vilket ju i sin tur även beror lite på uppdraget: slödder känns kanske som ett rimligare alternativ när det gäller att döda ett monster e.d., än när det gäller att hämta något dyrt som slöddret skulle kunna stjäla för egen vinning. Osv.

JohanL

Champion
Det känns eg. som mkt hänger på mängden desperat våldsamt sk slödder i närområdet, och hur troligt uppdragsgivaren tycker det verkar att dessa lyckas med uppdraget lika väl som RPna.
Kul början om uppdragsgivaren kommer och hyr rollpersonsproffs efter att slöddret redan blivit dödade till sista man och dessutom förtagit överraskningsmomentet…

cogitare

Swashbuckler
Hur resonerar ni? Vad ska jag ta hänsyn till utöver det här? Vad tycker ni är rimliga summor?
Jag tycker nog man skall komma överens om detta vid session 0 ärligen. För ärligen, bortom rakt hårresande saker, så är det spelarna som tar strypgrepp på SL om de är alltför krångliga med att anta uppdrag. Vad spelare OFTA gör är att det förhandlar med SL snarare än inom spelet. SL har lagt tid på att antingen skapa en sandbox, äventyr/kampanj eller läsa in sig på något och om spelarna inte spelar med utan sätter sig på tvären är allt det jobbet SL lagt ner bortkastat. Och de gånger det har hänt i vår grupp tycker jag det är något av ett 'dick move' av spelarna, faktiskt oavsett om jag är en av dem eller om jag är SL.

Därför, i modern tid iaf, som spelare så skiter jag ofta i vad ersättningen är (inom rimlighetens gränser) utan går med på det för det är en stor pil som pekar på 'HÄR ÄR ÄVENTYRET' och att förhandla om det känns lite småaktigt enligt mig. Och det mesta som går ut på 'men det är vad min rollperson hade gjort' är bara omskrivningar för att spelaren skall kunna skriva upp lite extra mynt på sitt rollformulär. Inte min grej!

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Jag brukar inte betala äventyrsrna för att göra uppdrag i äventyrsfantasy. Gör man set-up:en till att äventyrarna letar efter saker att göra är det bara att folk ger info om var det finns fara och skatter.

Folket man förhandlar med är istället motherfuckers som är beredda att låna en pengar för att finansiera expeditionen.

mrund

Warrior
En sak som är svår tycker jag, är att bestämma en rimlig ersättning för rollpersonerna när du utför uppdrag åt andra. ... Hur resonerar ni? Vad ska jag ta hänsyn till utöver det här? Vad tycker ni är rimliga summor?
Jag har aldrig spelat Ligans DoD, så det kan jag inte svara på, men jag har spellett 25 sittningar i två andra av deras spel, Mutant År Noll och Nordiska Väsen. Sedan jag återupptog spelledandet för 4½ år sedan har jag helt enkelt avskaffat penningräkning i mina kampanjer. Så ett möjligt svar på din fråga är att rollpersonerna alltid får en ersättning som motiverar dem tillräckligt.

Men sedan är frågan om uppdrag åt andra knepig också. Är det inbyggt i premissen till DoD 2023? I mina kampanjer är folk antingen anställda någonstans och får lön för att göra saker, eller så jobbar de ideellt vid sidan av sin vardagliga försörjning, eller så har de inget jobb alls utan försöker bara överleva. Enda spelet vi kört där man får ersättning är Ashen Stars (2011), där man spelar en grupp frilansande FBI-agenter i rymden som åtar sig polisiära uppdrag. Där är ersättningen för ett uppdrag schabloniserad: är man fyra spelare så får gruppen 48 krediter. Men nästan det enda man kan använda krediterna till är att bygga på sitt rymdskepp, och det var inte mina spelare intresserade av att hålla på med. Så vi släppte snart penningräkningen där med.

Last edited:

mrund

Warrior
En bra utgångspunkt är antagligen "fungerar ekonomin i spelet öht?". Om nej, så skulle jag inte gå in på detaljer.
Du har så rätt! I DoD 1982 är ett kortsvärd värt ca 13 filtar. Två år senare i svarta lådan är samma svärd plötsligt bara värt ca 3 filtar. Det här kan verka konstigt tills man påminner sig om att vare sig svärdet eller filtarna faktiskt existerar.

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Depends. If the quest giver names a specific monetary reward, then it invites for negotiation. Which can be fine. The negotiation can both be used to portray characters and get a hint if there is something fishy behind the offer. But players will need a reference as well for the negotiation, like “she offers 100 gold coins which is more gold than any of you have seen in your life”. Make sure to communicate this context as well.

Another option is to not quantify the reward or to offer a reward that is not money. “She promises that you will be princely rewarded.” Or “You can pick the finest horse from the king’s stable.” These are more fun IMHO. You can tie the reward in to what the characters dream of besides a boring “get rich”. This then can also be a negotiation in game (between quest giver and pcs) or out of game (between GM and players).

“I have this crazy fun adventure I have prepared where you will be travelling to this mystic place, what would make your character accept such a quest?”

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag menar alltså inte att man ska få det i växelkurs till silver i dagens penningvärde, utan att folk knappast riskerar livet om man inte kommer upp i i alla fall några månadslöner. Tidens månadslöner är förstås mycket lägre.
Det här tror jag inte alls på. I mina fantasyögon är äventyrares egentliga enda skill just att de är villiga att riskera livet för brödfödan, och det är oftare en livsstil en tvingats in i än valt själv. Jag ser ingen som helst anledning till varför en äventyrare ska kunna kräva big$$ bara för att det är potentiellt farligt (kanske kan kräva mer ifall en har ett gediget rykte dock). Men att exv få betalt för att hantera ett rövarband som plågar trakten, eller bege sig ut och undersöka ett hemsökt gravvalv, eller hantera ett monster som kommit på villovägar är absolut inte uppdrag som ska generera månadslöner i betalning. Äventyrare ska snarare förväntas riskera livet för en handfull silvermynt, och om de inte gör det så får magen gå hungrig.

Rickard

Urverk speldesign
De får så mycket betalt så att de kan ha råd med ett tvåhandssvärd inom tre spelmöten eller efter en halv kampanj (för mig, samma längd).

Leon

Leo carcion
Osprey har en månadslön för en vanlig Landsknecht på 4 guilder i slutet av 1400-talet. En vanlig arbetare tjänar 2 guilder och en elitlandsknecht (doppelsoldner) 8 guilder. Detta är förstås månadslön och inte gigpengar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad jag skulle önska när det handlar om äventyrsbaserade fantasyrollspel är att belöningen inte spelar någon roll -- när nästa äventyr börjar har rollpersonerna ändå slösat allt på vin, kvinnor/män och sång.

Men jag tänker mig att en skatt eller belöning på några hundra guldmynt känns rimligt. Det räcker till lite bättre vapen eller rustningar.

Badmojo

Old’s cool
Räknade lite på olika livsstilskostnader till DoD23 för ett tag sedan, kanske till ngn nytta/ledning:

Last edited: