DoD Vad är en rimlig ersättning till rollpersonerna?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,048
Location
Stockholm
"Nåjaaa ... ni kan få 100 guldmynt i handen vid slutfört uppdrag. Eller så får ni 50 guldmynt, och så skänker jag 100 guldmynt till en god sak."
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
5,206
Alternativt kan ju alltid uppdragsgivaren insistera på hur viktig hen är i samhället och hur bra rykte rollpersonerna skulle få av att göra det här uppdraget (gratis).
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Jag tror att 100 silver/uppdrag är i överkant (och alla andra fantasisummor som nämnts i tråden är helt bonkers) och det skulle nog vara mitt absoluta tak att erbjuda som SL, men se det så här annars:
Det finns andra yrken i världen som även de gör farliga saker, men som får en stadig lön för det. Exv stadsvakten eller legosoldater. Eftersom en stadig lön är mer pålitlig än betalning efter uppdrag bör en äventyrare tjäna marginellt mer än en stadsvakt eller legosoldat.
Håller huvudsakligen med (fast en hygglig bit över - rollpersoner är mycket mer kompetenta), men per år, inte per anställd tid, eftersom det är galet mycket farligare att vara äventyrare än att vara stadsvakt, och för att man bara är kontrakterad kortare perioder och behöver dra in årsinkomsten under dessa.

Om stadsvakten tjänar 1 silvermynt om dagen, kunde 100 silvermynt per uppdrag för fyra livsfarliga uppdrag om året vara rimligt (plundringsbyte räknas som bonus).

Jag har en annan jämförelse: "Champions" (alltså den som utför din duell åt dig) kunde vara anställda hela livet för jobbet och utkämpa kanske två dueller under den tiden (med runt 50% dödlighet styck).
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Frågan är om äventyrare i DoD lever på det där viset för att de vill eller för att de inte har något alternativ. Vem vill egentligen bli uteliggare med svärd?
Rollpersoner slutar normalt inte äventyra bara för att de kan pensionera sig, vilket de brukar kunna efter några få äventyr.

Men de kanske borde? I klassiska RQ-kampanjen Borderlands finns det en chans att en av rollpersonerna kan få ta över som vaktchef hos hertigen. Detta presenteras som att man har vunnit, för att man nu kan sluta med det kassa äventyrarjobbet och ha en riktig anställning med rimlig säkerhet och anställningstrygghet, och kanske till och med starta en familj.

Kul kampanjstart om en av de få framgångsrika äventyrargrupperna pensionerar sig, och erbjuder rollpersonerna att ta över deras utrustning, kontakter och uppdrag, mot en andel av intäkterna...
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
5,206
Rollpersoner slutar normalt inte äventyra bara för att de kan pensionera sig, vilket de brukar kunna efter några få äventyr.

Men de kanske borde? I klassiska RQ-kampanjen Borderlands finns det en chans att en av rollpersonerna kan få ta över som vaktchef hos hertigen. Detta presenteras som att man har vunnit, för att man nu kan sluta med det kassa äventyrarjobbet och ha en riktig anställning med rimlig säkerhet och anställningstrygghet, och kanske till och med starta en familj.

Kul kampanjstart om en av de få framgångsrika äventyrargrupperna pensionerar sig, och erbjuder rollpersonerna att ta över deras utrustning, kontakter och uppdrag, mot en andel av intäkterna...
Ja, finns det någon anledning till att rollpersoner ska vara filantropiska murder hobos med en hobby? Känns ju lagom orimligt att ha koffertarna fyllda med mer guld en kan spendera på en livstid, och sen bege sig iväg för att slåss med ett troll för skojs skull.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,453
Den konkreta situationen jag har framför mig är att jag sitter med en text som redan är skriven (inte av mig) och där utgår alla äventyr från att rollpersonerna utför uppdragen av sitt hjärtas godhet. :D

Och det känns inte riktigt som att det kommer att flyga hos många spelgrupper ... :) Så jag vill lägga in lite riktlinjer kring det.

Om ni undrar varför jag frågar. Det är alltså inte för min egen spelgrupp, utan för "alla andra spelgrupper" så att säga. :)
Ja jag har undrat lite, under trådens gång. Personligen är min erfarenhet att just pengar är ett ganska svagt medel att motivera RP/spelare till att ta uppdrag, medan de är mer redo att bara hjälpa folk som behöver det, och saker som är personligt relevanta (hämnd, livsmål etc) trumfar bådadera. Men det är ju just mina spelgrupper, så det är helt anekdotiskt.

Överhuvud leder ju diskussionen lätt in på spelvärldens inneboende orimlighet, vilket ju inte är så konstigt, då den oftast är konstruerad för att leda till "äventyr, och platser där äventyr kan hända" istället för "att simulera en kvasihistorisk period med exakthet". Ty de två går ju lätt isär..
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,184
Location
Värnhem, Malmö
Äventyrare lockas lämpligen med den här sortens annons:
1742233200915.png

Annars håller jag med om att ersättningen bör vara tämligen hög, anpassad med tanken på att "äventyraruppdrag" kommer med åtminstone några månaders mellanrum. Jag tänker mig att äventyrare gör ett lukrativt uppdrag, sedan lever på pengarna tills de åter är panka och behöver riskera livet.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,321
Äventyrare lockas lämpligen med den här sortens annons:
View attachment 23092

Annars håller jag med om att ersättningen bör vara tämligen hög, anpassad med tanken på att "äventyraruppdrag" kommer med åtminstone några månaders mellanrum. Jag tänker mig att äventyrare gör ett lukrativt uppdrag, sedan lever på pengarna tills de åter är panka och behöver riskera livet.
1742237964505.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,414
Den konkreta situationen jag har framför mig är att jag sitter med en text som redan är skriven (inte av mig) och där utgår alla äventyr från att rollpersonerna utför uppdragen av sitt hjärtas godhet. :D

Och det känns inte riktigt som att det kommer att flyga hos många spelgrupper ... :) Så jag vill lägga in lite riktlinjer kring det.

Om ni undrar varför jag frågar. Det är alltså inte för min egen spelgrupp, utan för "alla andra spelgrupper" så att säga. :)
Ah! Ja, det är ett besvärligt antagande att göra i genren. Det funkar om gruppen är The Avengers men värre när de behöver cash för att vara effektiva.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,210
Hur kan en vanlig måltid kosta fem gånger så mycket som ett bad?? Måste väl gå åt en massa möda och ved att värma upp ett bad? Även om man delar på vattnet.
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
216
Hur kul är det att räkna pengar?
Är inte frågan egentligen inte hur mkt pengar de får utan mer hur mkt mer rika de blir.
Rikedom brukar inte riktigt vara så snävt som att 30g är fattig med 35 är rikt....utan mer logaritmisk.

Dvs 1 guld kan vara en årsinkomst för en tiggare och växelpengar för en rik köpman och totalt oväsentligt för en rik adelsman i överflöd.


Vart är jag på väg?
Jo om gruppen tycker det är kul med pengar...fortsätt med att räkna koppar, silver och guldmynt.

(Obs detta är min åsikt, ingen sanning)

Jag upplever dock att pengarna kommer i vägen för rollspelandet och berättelsen. Det upplevs av mig som ointressant om det kostar 3s på värdshuset eller om en ny dolk kostar 6s. Ekonomin går ändå inte ihop sig i något rollspel.

Jag är mer intresserad av när rollpersonerna kommer till byn om de:
1. Bryter sig in i ett uthus för att försöka sova någon timma innan de blir utslängda
2. Erbjuder sig att jobba på en gård för att få sova på höskullen
3. Tar in hos en bonde mot betalning och jobb
4. sover i sovsalen på värdshuset
5. Tar det finaste rummet i värdshuset
6. Tar hela värdshuset
7. Tar Borgmästarens hus i besittning
8. Rollpersonernas tjänare anlände för en månad sedan, byn är iordningställd helt enligt RPs "riders" (tror jag det heter)

Dvs jag är mer intresserad av nivåer av rikedom än att man har 13g, 7s och 34 koppar....det blir alltid fel någonstans i alla fall....för att SL inte räknat på vad det kostar, eller spelet har prislistor som inte alltid stämmer. Inte helt ovanligt att en öl kostar 1 månadslön i ett spel.


Så jag är inte så säker på att det är bäst att erbjuda dem 50g i ersättning utan kanske att de får tillräckligt för att överleva på sin nuvarande rikedom över vintern....eller att de går upp en nivå i rikedom.

(jag postar strax en variant jag använder i mitt nuvarande spel.....i Svärdet sång)
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
216
Resurser (pengar, tjänster och gentjänster osv)

0d Tiggare Måste sälja utrustning för föda

1d2 Tjänare Sover i stallet, källaren…
Kan köpa ett föremål för några koppar

1d4 Arbetare Hyr ett rum
Kan köpa föremål för koppar och ett för enstaka silver

1d6 Fri man Mindre hus
Kan köpa föremål för enstaka silver och ett för flera silver
Kan ha enstaka tjänstefolk

1d8 Friherre Större gård, torn..
Kan köpa föremål för silver och enstaka guld
Har flertal arbetare och tjänstefolk

1d10 Baron Fort, herrgård etc
Kan köpa föremål för flera guld
Mindre by

1d12 Greve Slott
Kan köpa föremål upp til 50g
Samhälle





Vid köp två steg under sina resurser – Hur mkt du vill*

Vid köp ett steg under sin resurs. 1 per dag annars slå tärning, 1-2 minskar resursen.

Vid köp på sin resurs 1 per vecka, annars slå tärning

Vid köp över sina resurser. Minska reursen ett steg, eller flera



*Rock may fall killing all…
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
216
Detta är ursprungligen inte min ide....jag tror det kommer från Vampire masquerade (aldrig spelat så någon får rätta mig)
tillsammans med resurstärningarna från Svärdets sång.

Jag har dock inte speltestat det så långt ännu. Men det gör att RP (som i kampanjen är på 1t4) kan skaffa mat och husrum utan att vi behöver räkna pengar, och de måste fundera på hur de kan bli rikare (men inte bry sig om antalet mynt)

Jag tycker det verkar fungera. Flera spelare tyckte det samma, man slapp hålla koll på något som inte tillförde något till historien.


Jag har också räknat ihop pengar, tjänster, hållhakar, vänlighet osv i "resurser". Dvs en by där de hjälpt alla kanske de kan köpa dyrare saker i....


Skatter de hittat är 1t8 dvs de kan köpa en t8 sak.....sedan är den borta....eller så kan de stoppa in den i "resurser"....och hade de varit på t2 hade de omedelbart blivit t4......


Som sagt...många poster som egentligen frågar: Hur kul är egentligen 50g eller 100g eller 1000g.....har det någon betydelse?


(obs bara mina åsikter...ingen sanning....vad är det ni brukar säga ...."ni spelar fel" är aldrig rätt att säga.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,048
Location
Stockholm
Hur kul är det att räkna pengar?
Jag tycker personligen att det är supertrist. :D

Men att döma av alla rollspelspoddar jag lyssnar på där en mängd olika grupper spelar rollspel, så älskar älskar älskar många rollspelare att:

1. Vägra ta sig an ett uppdrag om inte de tvingar uppdragsgivaren att betala mer än den först erbjuder oavsettt vad den erbjuder. Gärna kräver de orimlig ersättning för att se hur mycket de kommer undan med.
2. Vägra betala listpris på prylar de köper i handelsbodar, värdshus eller torgstånd på marknaden. Mängden spelade timmar där rollspelare köpslår om priset på triviala saker måste överstiga tusentalet mångfalt.

Så om jag i ett tryckt äventyr inte erbjuder någon riktlinje för spelledaren vad uppdragsgivare kan tänkas erbjuda, så känner jag att jag lämnar spelledaren i sticket. :)
 

mrund

Warrior
Joined
12 Jul 2013
Messages
271
Location
Fisksätra
När jag tänker på hur vi regelmässigt drog av pengar från rollformuläret varje gång våra gubbar beställde öl under en spelsession, men helt bortsåg från hur mycket pengar det kunde gå åt för dem under veckor och månader när de inte var ute på äventyr, kan jag bara skaka på huvudet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,943
Location
Helsingborg
En rimlig ersättning kan också vara exempelvis ett vapen, en titel, en benådning eller en mecenat.

Ta något från det skrivna äventyret och ge som betalning istället.

Jag minns speltillfällen när vi inte velat ha ett magiskt spjut som ingen kunde hantera, utan hellre förhandlade om att få vanliga vapen istället.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
358
1. Vägra ta sig an ett uppdrag om inte de tvingar uppdragsgivaren att betala mer än den först erbjuder oavsettt vad den erbjuder. Gärna kräver de orimlig ersättning för att se hur mycket de kommer undan med.
Jag tycker detta låter helt galet, tur att jag sluppit grupper som gjort detta. Hade detta varit vanligt förekommande hade jag nog tröttnat och sagt att uppdragsgivaren tackar nej och att de får skapa nya karaktärer som vill tacka ja till jobbet.
I DoD tycker jag att belöningsnivån i Drakkejsaren är lagom, dvs man hittar ströpengar och mindre skatter. Jag hade fått känslan att om någon i Utkante sagt att de erbjuder 20 guld för att utföra ett uppdrag hade halva samhället stått i kö för att få jobbet. Eftersom hela världen är farlig och kryllar av otäckingar så tycker inte jag att farligheten påverkar betalningen utan snarare vad uppdragsgivaren får för pengarna. Är det en arg anka och orakad kille som ser ut att sovit på marken utanför värdshuset eller är det en ståtlig riddare till häst? Jag vet vem jag hade varit beredd att betala de extra pengarna till.
 
Top