"Nåjaaa ... ni kan få 100 guldmynt i handen vid slutfört uppdrag. Eller så får ni 50 guldmynt, och så skänker jag 100 guldmynt till en god sak."
Håller huvudsakligen med (fast en hygglig bit över - rollpersoner är mycket mer kompetenta), men per år, inte per anställd tid, eftersom det är galet mycket farligare att vara äventyrare än att vara stadsvakt, och för att man bara är kontrakterad kortare perioder och behöver dra in årsinkomsten under dessa.Jag tror att 100 silver/uppdrag är i överkant (och alla andra fantasisummor som nämnts i tråden är helt bonkers) och det skulle nog vara mitt absoluta tak att erbjuda som SL, men se det så här annars:
Det finns andra yrken i världen som även de gör farliga saker, men som får en stadig lön för det. Exv stadsvakten eller legosoldater. Eftersom en stadig lön är mer pålitlig än betalning efter uppdrag bör en äventyrare tjäna marginellt mer än en stadsvakt eller legosoldat.
Rollpersoner slutar normalt inte äventyra bara för att de kan pensionera sig, vilket de brukar kunna efter några få äventyr.Frågan är om äventyrare i DoD lever på det där viset för att de vill eller för att de inte har något alternativ. Vem vill egentligen bli uteliggare med svärd?
Ja, finns det någon anledning till att rollpersoner ska vara filantropiska murder hobos med en hobby? Känns ju lagom orimligt att ha koffertarna fyllda med mer guld en kan spendera på en livstid, och sen bege sig iväg för att slåss med ett troll för skojs skull.Rollpersoner slutar normalt inte äventyra bara för att de kan pensionera sig, vilket de brukar kunna efter några få äventyr.
Men de kanske borde? I klassiska RQ-kampanjen Borderlands finns det en chans att en av rollpersonerna kan få ta över som vaktchef hos hertigen. Detta presenteras som att man har vunnit, för att man nu kan sluta med det kassa äventyrarjobbet och ha en riktig anställning med rimlig säkerhet och anställningstrygghet, och kanske till och med starta en familj.
Kul kampanjstart om en av de få framgångsrika äventyrargrupperna pensionerar sig, och erbjuder rollpersonerna att ta över deras utrustning, kontakter och uppdrag, mot en andel av intäkterna...
Mörk Borg, rimligen. »Slusk född i ett dike«, eller hur var det?I vilket fantasyrollspel förutom WHFRPG startar man som värst avskum, förresten?
Ja jag har undrat lite, under trådens gång. Personligen är min erfarenhet att just pengar är ett ganska svagt medel att motivera RP/spelare till att ta uppdrag, medan de är mer redo att bara hjälpa folk som behöver det, och saker som är personligt relevanta (hämnd, livsmål etc) trumfar bådadera. Men det är ju just mina spelgrupper, så det är helt anekdotiskt.Den konkreta situationen jag har framför mig är att jag sitter med en text som redan är skriven (inte av mig) och där utgår alla äventyr från att rollpersonerna utför uppdragen av sitt hjärtas godhet.
Och det känns inte riktigt som att det kommer att flyga hos många spelgrupper ...Så jag vill lägga in lite riktlinjer kring det.
Om ni undrar varför jag frågar. Det är alltså inte för min egen spelgrupp, utan för "alla andra spelgrupper" så att säga.![]()
Äventyrare lockas lämpligen med den här sortens annons:
View attachment 23092
Annars håller jag med om att ersättningen bör vara tämligen hög, anpassad med tanken på att "äventyraruppdrag" kommer med åtminstone några månaders mellanrum. Jag tänker mig att äventyrare gör ett lukrativt uppdrag, sedan lever på pengarna tills de åter är panka och behöver riskera livet.
Ah! Ja, det är ett besvärligt antagande att göra i genren. Det funkar om gruppen är The Avengers men värre när de behöver cash för att vara effektiva.Den konkreta situationen jag har framför mig är att jag sitter med en text som redan är skriven (inte av mig) och där utgår alla äventyr från att rollpersonerna utför uppdragen av sitt hjärtas godhet.
Och det känns inte riktigt som att det kommer att flyga hos många spelgrupper ...Så jag vill lägga in lite riktlinjer kring det.
Om ni undrar varför jag frågar. Det är alltså inte för min egen spelgrupp, utan för "alla andra spelgrupper" så att säga.![]()
Jag tycker personligen att det är supertrist.Hur kul är det att räkna pengar?
Jag tycker detta låter helt galet, tur att jag sluppit grupper som gjort detta. Hade detta varit vanligt förekommande hade jag nog tröttnat och sagt att uppdragsgivaren tackar nej och att de får skapa nya karaktärer som vill tacka ja till jobbet.1. Vägra ta sig an ett uppdrag om inte de tvingar uppdragsgivaren att betala mer än den först erbjuder oavsettt vad den erbjuder. Gärna kräver de orimlig ersättning för att se hur mycket de kommer undan med.