Är världsbygge av någon nytta?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,556
Location
Ereb Altor
Det är det jag liksom inte kan. Jag kanske bara vill läsa infon om regionen där vi spelar, men sedan dyker det upp en SLP från en fjärran plats, eller så vill en spelare tillhöra någon religion eller ordern som jag inte har koll på - och vips sitter jag där och kallsvettas över att jag råkar säga "fel" angående något.
Där är man säkert olika, men jag känner en stark ängslan över att göra fel gentemot världens kanon.
Därmed säger jag inte att detaljerat = sämre/dåligt. Ibland njuter jag av att köra sådana detaljerade världar. Det är ju fint att det finns information om vilken den största religionen i fjärran Borhek. Det kan få världen att kännas stor och "sann".
Jo jag förstår. Min jämförelse var ju när man spelar i vår värld. Det är ju enligt den här logiken omöjligt eftersom man inte kan sätta sig in i allt källmaterial. Det jag inte förstår är varför det är en belastning i fall A men inte i fall B.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
3,113
Location
Örebro
Jo jag förstår. Min jämförelse var ju när man spelar i vår värld. Det är ju enligt den här logiken omöjligt eftersom man inte kan sätta sig in i allt källmaterial. Det jag inte förstår är varför det är en belastning i fall A men inte i fall B.
För mig handlar det om att i ena fallet känner jag att jag sviker författaren eller skaparen av världen. När det är vår värld så känner jag inte alls samma problem, även om jag borde vara mer försiktig med svepande generaliseringar där då det kan skapa en helt annan form av skada. Men jag känner inte behovet av att vara lika ... varsam med vår egen värld som en värld författad och uppdiktad av någon annan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,714
Location
Malmö
Intressant. Så har jag aldrig tänkt på det. Är det utbrett? Hur ser forumet i övrigt på det?
Menar inget märkligt med det. Bara såhär: Monopol utspelar sig i vår värld. Dominion gör inte det. Detta påverkar inte hur vi spelar eller förstår reglerna.

Om vi tar ett rollspel om samurajer kommer det ha information och regler om att vara samuraj, men inte om aktiemarknaden. Vissa regler, viss info, vilket styr hur vi spelar och förstår spelet, hur vi interagerar vid bordet.

Och spelet kan ha 10 sidor info om samurajer eller 500 sidor, och det valet kommer att påverka hur spelet blir spelat och hur vi interagerar med det, oavsett om det är riktiga samurajer i Japan eller cyber-samurajer i Hapan. Vi befinner oss i samma lekutrymme och påverkas på samma sätt av vilken information och begränsningar som anges i spelet.

Sen kan en person som spelar i riktiga Japan så klart addera material genom att googla ”samuraj” (vilket är att bygga ut världsbygget) medan en person som spelar cyber-samuraj kan hitta på saker, kanske inspirerat av samma googling. Fortfarande två fiktiva världar med väldigt smalt fokus gällande info och regler. Och hur det paketeras och utformas kommer påverka hur det spelas.

edit: Svart av kval och Vampire är ju exempel på hur det påverkar spelandet att presentera samma setting på helt olika sätt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,556
Location
Ereb Altor
För mig handlar det om att i ena fallet känner jag att jag sviker författaren eller skaparen av världen. När det är vår värld så känner jag inte alls samma problem, även om jag borde vara mer försiktig med svepande generaliseringar där då det kan skapa en helt annan form av skada. Men jag känner inte behovet av att vara lika ... varsam med vår egen värld som en värld författad och uppdiktad av någon annan.
Jag känner nämligen så med rollspel som utspelar sig i vår värld. Jag vill läsa allt. Men nånstans måste jag sluta. Jag känner likadant med påhittade rollspelsvärldar. Jag vill läsa allt men nånstans måste jag sluta. Gäller i synnerhet omfångsrika spelvärldar som Star Wars eller Warhammer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,773
Jo jag förstår. Min jämförelse var ju när man spelar i vår värld. Det är ju enligt den här logiken omöjligt eftersom man inte kan sätta sig in i allt källmaterial. Det jag inte förstår är varför det är en belastning i fall A men inte i fall B.
Det är, tycker jag, en lika stor belastning när man spelar i vår värld. Vi hade nyligen en tråd om det där med historisk korrekthet, där många verkade tycka att allt blev förstört om detaljer var inkorrekta. Vikingar som äter potatis, och allt vad det nu var.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,556
Location
Ereb Altor
Menar inget märkligt med det. Bara såhär: Monopol utspelar sig i vår värld. Dominion gör inte det. Detta påverkar inte hur vi spelar eller förstår reglerna.

Om vi tar ett rollspel om samurajer kommer det ha information och regler om att vara samuraj, men inte om aktiemarknaden. Vissa regler, viss info, vilket styr hur vi spelar och förstår spelet, hur vi interagerar vid bordet.

Och spelet kan ha 10 sidor info om samurajer eller 500 sidor, och det valet kommer att påverka hur spelet blir spelat och hur vi interagerar med det, oavsett om det är riktiga samurajer i Japan eller cyber-samurajer i Hapan. Vi befinner oss i samma lekutrymme och påverkas på samma sätt av vilken information och begränsningar som anges i spelet.

Sen kan en person som spelar i riktiga Japan så klart addera material genom att googla ”samuraj” (vilket är att bygga ut världsbygget) medan en person som spelar cyber-samuraj kan hitta på saker, kanske inspirerat av samma googling. Fortfarande två fiktiva världar med väldigt smalt fokus gällande info och regler. Och hur det paketeras och utformas kommer påverka hur det spelas.
För mig är det märkligt. Jag har aldrig tänkt så. Det är ett nytt perspektiv för mig :) Skulle min samuraj köpa aktier så ska det gå till enligt rådande regler i vilken historisk eller samtida era det nu är vi spelar i. Att det inte finns regler för det gör inte att det står mig fritt att hitta på själv. Anser jag. Få spel har regler för gravitation men jag utgår ifrån att det är en fungerande kraft som påverkar allt :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,384
För mig handlar det om att i ena fallet känner jag att jag sviker författaren eller skaparen av världen.
Det är något jag aldrig haft något problem med. Om författaren i fråga var med och spelade såg hur jag misshandlade världen de skapat kanske jag skulle få lite skuldkänslor, men vad de inte vet något om tar de ingen skada av. Och i de flesta fall misstänker jag att de ändå inte skulle ha några större invändningar mot att folk ändrar i en spelvärld.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,714
Location
Malmö
För mig är det märkligt. Jag har aldrig tänkt så. Det är ett nytt perspektiv för mig :) Skulle min samuraj köpa aktier så ska det gå till enligt rådande regler i vilken historisk eller samtida era det nu är vi spelar i. Att det inte finns regler för det gör inte att det står mig fritt att hitta på själv. Anser jag. Få spel har regler för gravitation men jag utgår ifrån att det är en fungerande kraft som påverkar allt :)
Gravitation gäller förhoppningsvis även för de hus som köps i Monopol. Men spelet fokuserar inte där. Men man kan ju bygga en egen Rymd-expansion :) Så ja, jag håller helt med dig om att det står fritt att hitta på, och röra sig från ”spelets” intention och fokus.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,556
Location
Ereb Altor
Gravitation gäller förhoppningsvis även för de hus som köps i Monopol. Men spelet fokuserar inte där. Men man kan ju bygga en egen Rymd-expansion :) Så ja, jag håller helt med dig om att det står fritt att hitta på, och röra sig från ”spelets” intention och fokus.
Jag tror faktiskt inte att våra naturlagar gäller I Monopolvärlden. En hund som är större än ett slagskepp och en hatt som traskar runt på Stockholms gator... ;)

Jag tycker inte att Monopol och ex Twilight 2000 har speciellt mycket gemensamt när det gäller hur man förhåller sig till vår värld. I fallet T2000 utgår jag ifrån att allt funkade som det gjorde fram till 90-talets början om inget annat sagts. Samma sak i Western, CoC och vad vi nu har som utspelar sig i vår värld.

Men oavsett. Intressant. Jag har nog inte riktigt den där synen på rollspelsvärldar som spelbräden.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
6,018
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Monopol har väl [värdeperspektiv] det som är viktigt att se för att spela är tydligt (stort) men säger inget om dess ”in game storlek”.

Kan tänka mig liknande exempel från olika rollspel och vad de väljer att lyfta fram.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,714
Location
Malmö
Jag tror faktiskt inte att våra naturlagar gäller I Monopolvärlden. En hund som är större än ett slagskepp och en hatt som traskar runt på Stockholms gator... ;)

Jag tycker inte att Monopol och ex Twilight 2000 har speciellt mycket gemensamt när det gäller hur man förhåller sig till vår värld. I fallet T2000 utgår jag ifrån att allt funkade som det gjorde fram till 90-talets början om inget annat sagts. Samma sak i Western, CoC och vad vi nu har som utspelar sig i vår värld.

Men oavsett. Intressant. Jag har nog inte riktigt den där synen på rollspelsvärldar som spelbräden.
Nä, inte helt klockrent att överföra från brädspel till rollspel. Tänker inte heller att de är samma, mer för att försöka säga typ, hur vi förhåller oss till rollspel är samma oavsett vilken fiktiv värld vi låtsas att vi befinner oss i, och att det spelar roll hur en värld beskrivs. Men det är ju självklart, så ja. Det var väl egentligen hela min poäng.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,728
Location
Rissne
Jag ger härmed alla läsare av mina rollspel 100% tillåtelse att skippa att läsa hur mycket eller lite de vill, och att hitta på helt fritt kring de delar de inte läst. Gör spelvärldarna till era, det är lite så jag tänkt mig dem. Varje spelgrupp gör sitt eget lapptäcke av egna påhitt och mina.

(Det här tangerar det jag skrev way back på sida 3 i den här tråden…)

Överlag tror jag man nånstans måste acceptera att man inte spelar i den spelvärld spelskaparen hade i huvudet, eller för den delen i vår värld. Man kan försöka få in saker från dem, som förlagor, men nånstans kommer det ju alltid att vara spelvärlden jag har i huvudet som jag spelleder. Ibland kommer den att skilja sig från officiellt material. Och om jag nu nån gång kommer köpa nytt material som utspelar sig i staden jag redan bestämt egna saker om (t.ex) så får jag väl antingen skita i att använda det materialet eller försöka anpassa det så det passar in i mitt hittepå.

Den här drömmen om att alla som spelar Eon kör i ekvivalenta Mundanor* (till exempel) tror jag man gör bäst att försöka arbeta sig ur. Även om det är svårt.


* Eller är det Mundanas? Eller "Mundana" även i plural?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,728
Location
Rissne
Exempel på IRL-låsning: Jag skrev på ett Kutulu-äventyr där plotten kretsar kring en dam som dött av drunkning i sitt sovrum. Jag fastnade på att… jag inte kunde bestämma mig för ifall jag skulle hitta på en egen adelssläkt eller om jag skulle använda en riktig (och i så fall vilken).

Verkligheten kan vara nog så ivägen när man har en dum hjärna…
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,856
Vet jag att svaret på en spelvärldsfråga kan finnas nedskrivet är jag mer benägen att slå upp det, än att hitta på något eget. Så på det viset är en förbeskriven spelvärld fantasihämmande. Och även om det inte gör något att man "gör våld på" källmaterialet, eller att det till och med uppmuntras till det, så kommer man någonstans till en punkt där man gjort så många ändringar, för att slippa slå upp det under spelmötet, att det bara blir krångligt att hålla reda på vilka delar i originalet som fortfarande är relevanta. Det förstärks av att grundmaterialet till sin natur är statisk och färdigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,556
Location
Ereb Altor
Vet jag att svaret på en spelvärldsfråga kan finnas nedskrivet är jag mer benägen att slå upp det, än att hitta på något eget. Så på det viset är en förbeskriven spelvärld fantasihämmande. Och även om det inte gör något att man "gör våld på" källmaterialet, eller att det till och med uppmuntras till det, så kommer man någonstans till en punkt där man gjort så många ändringar, för att slippa slå upp det under spelmötet, att det bara blir krångligt att hålla reda på vilka delar i originalet som fortfarande är relevanta. Det förstärks av att grundmaterialet till sin natur är statisk och färdigt.
Ja, å andra sidan är det rätt svårt att komma ihåg allt man improviserar fram i stunden med.

Sedan vet jag inte om inhämtande av information kan anses vara fantasihämmande. Det måste nog vara en specifik situation för att det ska inträffa. Själva orsaken till att vi söker efter informationen är för att vår fantasi tagit oss dit.

Är det intressant och bra information är den snarare fantasifrämjande. "Va? Coolt namn! Kan man heta sånt här!?" eller vad det nu är.

Om informationen i den skrivna modulen är fantasihämmande är det en dålig modul, skulle jag påstå.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,856
Ja, å andra sidan är det rätt svårt att komma ihåg allt man improviserar fram i stunden med.
Glömmer man det är det ju bara att improvisera fram något annat nästa gång, om det skulle komma upp. Kommer ingen i gruppen ihåg det, var det förmodligen inte viktigt.

Jag håller med om att det är en dålig modul om den hämmar fantasin. Sådana spelar jag inte. Men den här diskussionen gäller väl spelVÄRLDAR? Eftersom jag inte bryr mig om spelVÄRLDEN, kan jag plocka en fantasifrämjande stad från Ereb Altor, en fantasifrämjande skog från Mervalde, en fantasifrämjande äventyrsplats från Windheim, muscha ihop dem och slänga ner dem i Dimmornas dal. En fantasifrämjande grav från Forgotten Realms, en hel modul från Ambria/Davokar eller en båtresa från Fantasy AGE går också bra, med lite mekanisk anpassning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,556
Location
Ereb Altor
Men den här diskussionen gäller väl spelVÄRLDAR? Eftersom jag inte bryr mig om spelVÄRLDEN, kan jag plocka en fantasifrämjande stad från Ereb Altor, en fantasifrämjande skog från Mervalde, en fantasifrämjande äventyrsplats från Windheim, muscha ihop dem och slänga ner dem i Dimmornas dal. En fantasifrämjande grav från Forgotten Realms, en hel modul från Ambria/Davokar eller en båtresa från Fantasy AGE går också bra, med lite mekanisk anpassning.
Då kan man iaf slå fast att världsbyggen för dig trots allt gör nytta eftersom du utan problem kan plocka dina russin ur kakan?
 
Top