Intressant. Så har jag aldrig tänkt på det. Är det utbrett? Hur ser forumet i övrigt på det?
Menar inget märkligt med det. Bara såhär: Monopol utspelar sig i vår värld. Dominion gör inte det. Detta påverkar inte hur vi spelar eller förstår reglerna.
Om vi tar ett rollspel om samurajer kommer det ha information och regler om att vara samuraj, men inte om aktiemarknaden. Vissa regler, viss info, vilket styr hur vi spelar och förstår spelet, hur vi interagerar vid bordet.
Och spelet kan ha 10 sidor info om samurajer eller 500 sidor, och det valet kommer att påverka hur spelet blir spelat och hur vi interagerar med det, oavsett om det är riktiga samurajer i Japan eller cyber-samurajer i Hapan. Vi befinner oss i samma lekutrymme och påverkas på samma sätt av vilken information och begränsningar som anges i spelet.
Sen kan en person som spelar i riktiga Japan så klart addera material genom att googla ”samuraj” (vilket är att bygga ut världsbygget) medan en person som spelar cyber-samuraj kan hitta på saker, kanske inspirerat av samma googling. Fortfarande två fiktiva världar med väldigt smalt fokus gällande info och regler. Och hur det paketeras och utformas kommer påverka hur det spelas.
edit: Svart av kval och Vampire är ju exempel på hur det påverkar spelandet att presentera samma setting på helt olika sätt.