therealnisse
Den riktiga Nisse, typ.
Jag måste tillrättavisa mig själv omedelbart. Classified har faktiskt angett Gerry Klug och JB RPG som källmaterial. Författaren hade kanske lite ryggrad ändå.
Vad tänker du på när du skriver "reverseenginerade"?För några år sedan reverseenginerade en snubbe James Bond RPG och gav ut rollspelet "Classified". Tråkigt nog hade han inte ryggrad nog att ange Gerry Klug som författare. Det är exakt samma regler som JB RPG men i en annan förpackning.
Kul titel, med tanke på att 00 normalt är fummel i BRP.Om man ska ta ett litet sidospår och prata om kloner av James Bond-rollspelet så känner jag mig tvungen för kompletthetens skull nämna att det också finns en klon som heter "DoubleZero".
Jag tror jag menar "klonade". Om det nu är rätt begrepp. Han har beskrivit exakt samma regler som JB RPG men bytt namn på begreppen och lagt på en egen layout.Vad tänker du på när du skriver "reverseenginerade"?
Öh, nä. "Oh" på engelska är ett helt legitimt alternativ till att säga "zero" för att representera siffran noll.Ett missförstånd med spelets titel och OO7 är att det faktiskt är två stycken bokstaven "o" inte två nollor. "Double o seven". Ett litet fummel hos författarna, om det inte var helt medvetet. ;-)
Nej, att använda "oh" som uttal för noll kommer från att "O" och "0" ser lika ut, och när telefonerna kom i början av 1900-talet gick det mycket fortare att säga "oh" än "zero" när man bad växeltelefonisten att koppla samtal. Så bokstaven O och dess uttal "kapades" av siffran noll, i talspråk. För att människor är lata.Jag tror jag menar "klonade". Om det nu är rätt begrepp. Han har beskrivit exakt samma regler som JB RPG men bytt namn på begreppen och lagt på en egen layout.
Jag borde kolla upp DoubleZero. Ett missförstånd med spelets titel och OO7 är att det faktiskt är två stycken bokstaven "o" inte två nollor. "Double o seven". Ett litet fummel hos författarna, om det inte var helt medvetet. ;-)
Nu kanske detta är något som med fördel brytes ut i en egen tråd, men jag skulle gärna höra mer om din moderniserade och förenklade version av DQ. Jag har bekannta som lyriskt pratat om DQ, vilket fick mig att skaffa spelet och alla supplement, men jag har ännu aldrig spelat det. Det vore intressant att höra hur man skulle kunna göra det, för det har ju onekligen lite ålderstecken.DQ var det första rollspel jag spelade och det har för evigt en alldeles egen plats i mitt hjärta. Att bläddra i det idag får det fortfarande att fladdra till i mitt innersta och rummet att börja dofta madeleinekaka.
Det sagt så är DQ definitivt ett barn av sin tid och även om jag älskar det to bits så skulle jag aldrig spela det as written idag. Senast jag spelade det var i början av 2000-talet då jag med stor framgång och entusiasm bland alla inblandade hade en kampanj som varade i flera år. Men då körde jag en moderniserad och förenklad version av reglerna där mycket av spelets onödigt krångliga delar var bortplockade.
Eftersom Fame primärt används för att se om fiender/SLP vet vem X är, så läser jag det som att fienderna i allmänhet förväntar sig att agenterna är män, och därför är mer misstänksamma kring manliga personer, medan kvinnor lättare glider under radarn.Du får +40 som Agent och +80 som "00"; men du får också -40 om du spelar en kvinnlig rollperson. Spelet motiverar detta med att färre kvinnor blir agenter. Spontant kan jag tänka att du då borde få fler Fame Points om du är kvinna? Men om något är väl jämställdhet en sak som kommit längre idag, sisådär 42 år efter att det här spelet gavs ut.
Helt klart en mer modern läsning!Eftersom Fame primärt används för att se om fiender/SLP vet vem X är, så läser jag det som att fienderna i allmänhet förväntar sig att agenterna är män, och därför är mer misstänksamma kring manliga personer, medan kvinnor lättare glider under radarn.