RECENSION James Bond 007

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,988
Location
Helsingborg
För några år sedan reverseenginerade en snubbe James Bond RPG och gav ut rollspelet "Classified". Tråkigt nog hade han inte ryggrad nog att ange Gerry Klug som författare. Det är exakt samma regler som JB RPG men i en annan förpackning.
Vad tänker du på när du skriver "reverseenginerade"?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
929
Location
Umeå
Om man ska ta ett litet sidospår och prata om kloner av James Bond-rollspelet så känner jag mig tvungen för kompletthetens skull nämna att det också finns en klon som heter "DoubleZero". Andra utgåvan av DoubleZero försöker vara lite mindre James Bond och mer som moderna spionfilmer, men i grund och botten är det James Bond-rollspelet men med mer BRP-liknande regler. Äger James Bond, Classified och DoubleZero och DoubleZero är i min subjektiva uppfattning det minst intressanta av de tre spelen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,988
Location
Helsingborg
Om man ska ta ett litet sidospår och prata om kloner av James Bond-rollspelet så känner jag mig tvungen för kompletthetens skull nämna att det också finns en klon som heter "DoubleZero".
Kul titel, med tanke på att 00 normalt är fummel i BRP.
 

therealnisse

Den riktiga Nisse, typ.
Joined
11 Nov 2022
Messages
30
Location
Stockholm
Vad tänker du på när du skriver "reverseenginerade"?
Jag tror jag menar "klonade". Om det nu är rätt begrepp. Han har beskrivit exakt samma regler som JB RPG men bytt namn på begreppen och lagt på en egen layout.

Jag borde kolla upp DoubleZero. Ett missförstånd med spelets titel och OO7 är att det faktiskt är två stycken bokstaven "o" inte två nollor. "Double o seven". Ett litet fummel hos författarna, om det inte var helt medvetet. ;-)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,422
Location
Göteborg
Ett missförstånd med spelets titel och OO7 är att det faktiskt är två stycken bokstaven "o" inte två nollor. "Double o seven". Ett litet fummel hos författarna, om det inte var helt medvetet. ;-)
Öh, nä. "Oh" på engelska är ett helt legitimt alternativ till att säga "zero" för att representera siffran noll.
 

Big Marco

Vampyrchef
Joined
20 May 2000
Messages
6,988
Location
Sandukar
Jag tror jag menar "klonade". Om det nu är rätt begrepp. Han har beskrivit exakt samma regler som JB RPG men bytt namn på begreppen och lagt på en egen layout.

Jag borde kolla upp DoubleZero. Ett missförstånd med spelets titel och OO7 är att det faktiskt är två stycken bokstaven "o" inte två nollor. "Double o seven". Ett litet fummel hos författarna, om det inte var helt medvetet. ;-)
Nej, att använda "oh" som uttal för noll kommer från att "O" och "0" ser lika ut, och när telefonerna kom i början av 1900-talet gick det mycket fortare att säga "oh" än "zero" när man bad växeltelefonisten att koppla samtal. Så bokstaven O och dess uttal "kapades" av siffran noll, i talspråk. För att människor är lata. :)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
632
Location
Uppsala
DQ var det första rollspel jag spelade och det har för evigt en alldeles egen plats i mitt hjärta. Att bläddra i det idag får det fortfarande att fladdra till i mitt innersta och rummet att börja dofta madeleinekaka.

Det sagt så är DQ definitivt ett barn av sin tid och även om jag älskar det to bits så skulle jag aldrig spela det as written idag. Senast jag spelade det var i början av 2000-talet då jag med stor framgång och entusiasm bland alla inblandade hade en kampanj som varade i flera år. Men då körde jag en moderniserad och förenklad version av reglerna där mycket av spelets onödigt krångliga delar var bortplockade.
Nu kanske detta är något som med fördel brytes ut i en egen tråd, men jag skulle gärna höra mer om din moderniserade och förenklade version av DQ. Jag har bekannta som lyriskt pratat om DQ, vilket fick mig att skaffa spelet och alla supplement, men jag har ännu aldrig spelat det. Det vore intressant att höra hur man skulle kunna göra det, för det har ju onekligen lite ålderstecken.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,298
Location
Uppsala
Creating a Character
Det är klart att du kan spela James Bond och andra namngivna karaktärer (vad jag förstått så följer dessa ofta med i publicerade äventyr). Men en karaktär som "fits your ideas" av vad Hennes Majonnäs hemliga agenter representerar kan ju vara ännu mer spännande.

Rollpersoner representeras av tre saker i spelet: Characteristics, Skills, och Physical Aspects. En rollperson skapas sedan med en bunt Generation Points (GP) baserat på vilken Rank som är tänkt: 3 000 för en Rookie, 6 000 för en Agent, och 9 000 för en "00".

Characteristics är hyfsat lätta att känna igen som spelets grundegenskaper. Strength, Dexterity, Willpower, Perception, Intelligence. (Samma som i Unisystem inser jag, förutom att det också har Constitution.) Dessa börjar på 5 för alla nykläckta majonnäsagenter. Taket för Characteristics är 15. Det kostar GP att köpa ett värde i Characteristics, från 100 poäng för att köpa 6 till 1 350 poäng för att köpa 15.

Skills är sånt du tränats till och har samma tak som Characteristics (15), men kan vara så låga som 1. Att köpa en ny färdighet kostar 100, och varje poäng i en färdighet kostar sedan 20. Alla rollpersoner börjar med Driving och Charisma, som sedan kan ökas med poäng som vanligt.

Physical Aspects är Height, Weight, och Appearance. Här finns en tabell som väger kostnad i Generation Points mot Fame Points. Om du är väldigt lång eller kort, exempelvis, så får du fler Fame Points; men om du vill ha en rollperson som är mer normallängd så kostar detta fler Generation Points och ger inga Fame Points alls. Tänker att det representerar hur "the gray man" är idealet för en spion; personen som kan smälta in utan att bli ihågkommen.

När du spenderat klart poäng så räknar du ihop dina Fame Points. Du får +40 som Agent och +80 som "00"; men du får också -40 om du spelar en kvinnlig rollperson. Spelet motiverar detta med att färre kvinnor blir agenter. Spontant kan jag tänka att du då borde få fler Fame Points om du är kvinna? Men om något är väl jämställdhet en sak som kommit längre idag, sisådär 42 år efter att det här spelet gavs ut.

Det finns en Scar Chance, som kan ge dig ärr. Speed räknas ut. Hand to Hand Combat Damage Class; Stamina; Running/Swimming Value; och Carrying Value. Allt använder olika tabeller, vilket gör att du behöver boken eller en tabellsummering för att kunna göra dessa uträkningar. Men lite som med GURPS och dylikt så är det något du gör när du skapar rollpersonen och sen inte behöver bry dig mer om.

Det här är faktiskt allt som ska vara med. Kapitlet har också en kommentar om att pengar inte används; inget köpande av utrustning eller något detaljsammanfattande av kontanter. "You may clothe your character in any style you wish, equip him with any normal car (unmodified by Q Branch), and enjoy the life of a well-to-do London single person".

Här finns också två Optional Rules.

Den första är Weaknesses, där James Bonds svaghet för fruntimmer är det som används som mall. Weakness kan vara en av två sorter. Antingen orsakar de Fear eller Distraction. I båda fall handlar det om att slå Willpower för att motstå den negativa effekten. Misslyckanden kan sedan hanteras på lite olika sätt; ett förslag är att påverka svårighetsgrader för senare tärningsslag. Spelets lista svagheter går från Acrophobia ("fear of high unprotected perches"; causes fear) till Superstition ("believe in charms, ill omens and bad luck"; causes distraction). Du får lite extra Generation Points av att ta en Weakness.

Den andra är Fields of Experience, som låter dig välja ett tidigare yrke (men endast ett) som du tillägnat upp till sex år innan du blev majonnäsagent. Du får 20 Generation Points per år att fördela över specifika färdigheter beroende på vilket val du gör. En Journalist har exempelvis Computers och Political Science som Fields of Experience. När dessa kommer in i spel behöver du inte slå några slag alls, utan antingen lyckas du eller ej. Det finns två kategorier, där den ena typen handlar om information och den andra om att utföra särskilda handlingar (performance). Exempel från texten är att du med Forensics kan "dust for prints"; utan denna Field of Experience är det här inte en handling du har tillgång till. Men det går också att ställa en fråga baserat på det, exempelvis, "kan jag känna lukten av print dusting?" Om spelaren inte själv frågar kan spelledaren istället rulla dolt och sedan ge bort informationen.

Kort och koncist, och här kommer ett rollformulär:

1743172978968.png

Tycker det är föredömligt enkelt att göra rollpersoner till James Bond 007. Väldigt fokuserat. Att det sedan kommer kräva att boken skjutsas runt i rummet så folk kan flukta i tabellerna känns som något som är lätt att åtgärda med ett enkelt "cheat sheet" som bara har tabellerna.
 

Big Marco

Vampyrchef
Joined
20 May 2000
Messages
6,988
Location
Sandukar
Du får +40 som Agent och +80 som "00"; men du får också -40 om du spelar en kvinnlig rollperson. Spelet motiverar detta med att färre kvinnor blir agenter. Spontant kan jag tänka att du då borde få fler Fame Points om du är kvinna? Men om något är väl jämställdhet en sak som kommit längre idag, sisådär 42 år efter att det här spelet gavs ut.
Eftersom Fame primärt används för att se om fiender/SLP vet vem X är, så läser jag det som att fienderna i allmänhet förväntar sig att agenterna är män, och därför är mer misstänksamma kring manliga personer, medan kvinnor lättare glider under radarn.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,298
Location
Uppsala
Skills
Det här kapitlet går igenom spelets (relativt få) färdigheter. Det är inte riktigt ett listkapitel, däremot, för varje färdighet representerar en central spionaktivitet och fungerar i flera fall närmast som ett "mini-game". Förutom de tre Abilities som alla rollpersoner har (Connoiseur, First Aid, och Photography), så har alla även Driving och Charisma. Övriga färdigheter måste köpas för poäng under karaktärsskapandet.

Om det är något som flera speldesigners av krigsspelseran var bra på, inklusive Gerard Klug, så är det att skriva regler. Det är ett minimum av fluff, och det är föredömligt tydligt vad det är som gäller.

I början av kapitlet hittar vi Skill Use Chart, som ger generella riktlinjer för vad olika framgångar innebär. Den Quality Rating du slår (som beror på skillnaden mellan din chans att lyckas och ditt tärningsslag) är mellan 1 och 4, där lägre är bättre. Quality Rating 5 eller högre kallas kort och koncist Failure.

Du använder färdigheter för att åstadkomma saker och det sker på spelares intitiativ. Varje slag får också endast försökas en gång och sedan aldrig mer, om inte omständigheterna förändras. Det enda undantaget här är Cryptography (både knäcka och skapa), där flera försök kan göras så länge det finns tid och tillgång till utrustning.

En finess här är att även tidsåtgång och sanning påverkas av din Quality Rating. När sanning har betydelse så säger spelet att spelledaren slår slagen dolt; spelaren ska inte slå slag som representerar kunskap rollpersonen inte har eftersom spelaren då kommer spela annorlunda (tycker Klug).

Om ett slag lyckas så bra som det bara kan är det 100% sanning och/eller tar en fjärdedel så lång tid att genomföra.

Om det misslyckas är det såklart helt och hållet osant och det tar också så mycket som tre gånger så lång tid att göra om tid har betydelse.

Du hittar spionsaker här, i en del fall så finns det hela kapitel med ytterligare regler (strid, förhör, biljakter, med mera). Vi kommer till de kapitlen i sinom tid.

Gillar det här kapitlet väldigt mycket. Det är otroligt tematiskt och spelbart (mitt nya favoritord). Den typ av information som finns här har ofta stor betydelse för hur olika situationer kommer kunna utveckla sig. Exempelvis att Demolitions faktiskt kräver att du har rätt sprängladdningar som även är preppade för uppgiften. Du kan inte snolåna en bunt dynamitgubbar och hoppas på det bästa.

Det har den där känslan av Eon Productions-realism, där det är viktigt att veta hur lång tid det tar att knäcka ett kassaskåp men du inte behöver hålla reda på olika språk eftersom "James Bond has never had serious trouble communicating". Det finns alltid någon i närheten som kan översätta, om inte personerna Bond pratar med helt enkelt kan engelska.

1744055077758.png
Quality Results Table: se vad din procentchans att lyckas är (Success Chance) och se sedan vad du faktiskt slog.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,837
Location
En mälarö
View attachment 23395
Quality Results Table: se vad din procentchans att lyckas är (Success Chance) och se sedan vad du faktiskt slog.
Det här kan vara värt att notera. Tabellen ovan kan vid en första blick verka krånglig och svåranvänd. Men när man inser att den följer en enkel formel så blir den istället tvärtom och i många fall faktiskt onödig. Då kan man med bara en blick på sina nyss slagna tärningar mycket enkelt räkna ut vilken Quality Rating man fått. QR 4 är alltid den övre halvan av din chans att lyckas, QR 3 är den övre halvan av den undre halvan, QR 1 är de nedre tio procenten av ens chans att lyckas och QR 2 är det mellan värdena för QR 3 och QR 1. Det låter bra mycket krångligare än det är.

Så om man har t ex 70% att slå mot så vet man att om man slår 36+ så får man en fyra och om man slår 7 eller lägre så får man en etta. Kolla på tabellen behöver man bara göra om resultatet blir någonstans mittemellan, dvs i mindre än en tredjedel av fallen.

Det är exakt likadant som i CoC7, förutom att man där har en kategori färre genom att man har slagit ihop QR 2 och 3.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,298
Location
Uppsala
Det låter bra mycket krångligare än det är.
Tror också det här är ett sånt spel, likt många andra samtida alster, som är skrivet för att spelas. Att läsa hur tärningar rullas blir ju aldrig samma sak som att rulla dem. Det är lite liknande med 2300AD, just att det är ett förträffligt spelbart spel men låter krångligt i text.

För James Bond 007, som jag inte spelat, är mitt intryck att det i praktiken är ett rätt snabbspelat spel, med tanke på att det använder sin centrala mekanik till närmast ALLT. När du kan den så kan du spelet. Att många är lite rädda för multiplikation och tabeller tycker jag kan vara lite synd, för i många fall snabbar de ju upp spel avsevärt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,422
Location
Göteborg
QR 4 är alltid den övre halvan av din chans att lyckas, QR 3 är den övre halvan av den undre halvan, QR 1 är de nedre tio procenten av ens chans att lyckas och QR 2 är det mellan värdena för QR 3 och QR 1. Det låter bra mycket krångligare än det är.
Så olika det kan vara vad man tycker är lätt. Din förklaring får jag inte ihop alls. :p
Jag skulle säga: Det är jättelätt! Du avrundar bara din SC upp till nästa jämna tiotal. sedan är 50%, 20% och 10% av det lika med QR 3, 2 respektive 1! Och QR 4 är om du hamnar mellan QR 3 och din faktiska SC...
 
Top