therealnisse
Den riktiga Nisse, typ.
Jag måste tillrättavisa mig själv omedelbart. Classified har faktiskt angett Gerry Klug och JB RPG som källmaterial. Författaren hade kanske lite ryggrad ändå.
Vad tänker du på när du skriver "reverseenginerade"?För några år sedan reverseenginerade en snubbe James Bond RPG och gav ut rollspelet "Classified". Tråkigt nog hade han inte ryggrad nog att ange Gerry Klug som författare. Det är exakt samma regler som JB RPG men i en annan förpackning.
Kul titel, med tanke på att 00 normalt är fummel i BRP.Om man ska ta ett litet sidospår och prata om kloner av James Bond-rollspelet så känner jag mig tvungen för kompletthetens skull nämna att det också finns en klon som heter "DoubleZero".
Jag tror jag menar "klonade". Om det nu är rätt begrepp. Han har beskrivit exakt samma regler som JB RPG men bytt namn på begreppen och lagt på en egen layout.Vad tänker du på när du skriver "reverseenginerade"?
Öh, nä. "Oh" på engelska är ett helt legitimt alternativ till att säga "zero" för att representera siffran noll.Ett missförstånd med spelets titel och OO7 är att det faktiskt är två stycken bokstaven "o" inte två nollor. "Double o seven". Ett litet fummel hos författarna, om det inte var helt medvetet. ;-)
Nej, att använda "oh" som uttal för noll kommer från att "O" och "0" ser lika ut, och när telefonerna kom i början av 1900-talet gick det mycket fortare att säga "oh" än "zero" när man bad växeltelefonisten att koppla samtal. Så bokstaven O och dess uttal "kapades" av siffran noll, i talspråk. För att människor är lata.Jag tror jag menar "klonade". Om det nu är rätt begrepp. Han har beskrivit exakt samma regler som JB RPG men bytt namn på begreppen och lagt på en egen layout.
Jag borde kolla upp DoubleZero. Ett missförstånd med spelets titel och OO7 är att det faktiskt är två stycken bokstaven "o" inte två nollor. "Double o seven". Ett litet fummel hos författarna, om det inte var helt medvetet. ;-)
Nu kanske detta är något som med fördel brytes ut i en egen tråd, men jag skulle gärna höra mer om din moderniserade och förenklade version av DQ. Jag har bekannta som lyriskt pratat om DQ, vilket fick mig att skaffa spelet och alla supplement, men jag har ännu aldrig spelat det. Det vore intressant att höra hur man skulle kunna göra det, för det har ju onekligen lite ålderstecken.DQ var det första rollspel jag spelade och det har för evigt en alldeles egen plats i mitt hjärta. Att bläddra i det idag får det fortfarande att fladdra till i mitt innersta och rummet att börja dofta madeleinekaka.
Det sagt så är DQ definitivt ett barn av sin tid och även om jag älskar det to bits så skulle jag aldrig spela det as written idag. Senast jag spelade det var i början av 2000-talet då jag med stor framgång och entusiasm bland alla inblandade hade en kampanj som varade i flera år. Men då körde jag en moderniserad och förenklad version av reglerna där mycket av spelets onödigt krångliga delar var bortplockade.
Eftersom Fame primärt används för att se om fiender/SLP vet vem X är, så läser jag det som att fienderna i allmänhet förväntar sig att agenterna är män, och därför är mer misstänksamma kring manliga personer, medan kvinnor lättare glider under radarn.Du får +40 som Agent och +80 som "00"; men du får också -40 om du spelar en kvinnlig rollperson. Spelet motiverar detta med att färre kvinnor blir agenter. Spontant kan jag tänka att du då borde få fler Fame Points om du är kvinna? Men om något är väl jämställdhet en sak som kommit längre idag, sisådär 42 år efter att det här spelet gavs ut.
Helt klart en mer modern läsning!Eftersom Fame primärt används för att se om fiender/SLP vet vem X är, så läser jag det som att fienderna i allmänhet förväntar sig att agenterna är män, och därför är mer misstänksamma kring manliga personer, medan kvinnor lättare glider under radarn.
Det här kan vara värt att notera. Tabellen ovan kan vid en första blick verka krånglig och svåranvänd. Men när man inser att den följer en enkel formel så blir den istället tvärtom och i många fall faktiskt onödig. Då kan man med bara en blick på sina nyss slagna tärningar mycket enkelt räkna ut vilken Quality Rating man fått. QR 4 är alltid den övre halvan av din chans att lyckas, QR 3 är den övre halvan av den undre halvan, QR 1 är de nedre tio procenten av ens chans att lyckas och QR 2 är det mellan värdena för QR 3 och QR 1. Det låter bra mycket krångligare än det är.View attachment 23395
Quality Results Table: se vad din procentchans att lyckas är (Success Chance) och se sedan vad du faktiskt slog.
Tror också det här är ett sånt spel, likt många andra samtida alster, som är skrivet för att spelas. Att läsa hur tärningar rullas blir ju aldrig samma sak som att rulla dem. Det är lite liknande med 2300AD, just att det är ett förträffligt spelbart spel men låter krångligt i text.Det låter bra mycket krångligare än det är.
Så olika det kan vara vad man tycker är lätt. Din förklaring får jag inte ihop alls.QR 4 är alltid den övre halvan av din chans att lyckas, QR 3 är den övre halvan av den undre halvan, QR 1 är de nedre tio procenten av ens chans att lyckas och QR 2 är det mellan värdena för QR 3 och QR 1. Det låter bra mycket krångligare än det är.