Ja det gör du. Vad jag säger är ju att spela utan färdig plot, utan färdigt äventyr, oavsett hur det går till (full on impro, preppar situation + plats + SLPs eller vad som helst med eller utan SL osv) inte innebär att man måste ha en viss skicklighet. Det är inte next level. Detta är något som återkommer på wrnu där äventyr blir nybörjarens stödhjul. Det jag säger är att det väl snarare är rätt olika aktiviteter, om det sen är yttelrigheter på olika skalor eller kvalitativt annorlunda aktiviteter kan vi debattera kring, men tycker inte man ska låsa ner det ena till att vara något som kräver en viss skicklighet för att genomföra. Det handlar bara om var peppen kring aktiven hittas och hur man får till det. Oavsett om man är amatör eller virtuos. Så självklart kan man levla upp en herrans massa i hur man spelar rollspel på en herrans massa vis. Det var inte något jag protesterade kring öht. Det ser jag som självklart givet.
Det här är väldigt sant! Sätt mig vid ett spelbord utan några förberedelser, utan regler, utan rollpersoner och utan prepp, så kan vi börja spela. Det tycker jag är enkelt. Jag kan fokusera helt på berättelsen, skapa utmaningar, leka med etableringar, använda en massa tekniker och färdigheter jag lärt mig under åren. Men när jag försökte spelleda
Apocalypse World var det jättesvårt! Plötsligt fanns det en massa drag och fronter och annat. Det räckte inte att ha koll på berättelsen, utan det blev en massa annan information utöver det. Jag förväntades också lägga ned en massa tid
utanför spelmötena, vilket jag ofelbart antingen glömde eller gjorde fem minuter innan jag skulle iväg, och den här preppen som jag inte riktigt förstod vad den var bra för blev inte gjord och det stressade mig ännu mer.
Så när folk säger att
Apocalypse World är nybörjarvänligt är min spontana reaktion att bli förbluffad.
Nybörjarvänligt?! Jag har spelat rollspel i 30 år och jag får fan panikångest över att försöka mig på det. Men det är ju för att jag inte har de vanor och färdigheter som krävs, och de färdigheter jag är van vid att använda fungerar inte i ett preppstyrt spel.
Jag kan bara föreställa mig hur det skulle vara att försöka spelleda
@kranks älskling
Tatters of the King. Jag skulle få informationsöverbelastning, skumma igenom det hela och ha dålig koll, bläddra en massa under spel eller improvisera saker som sedan visar sig inte stämma med kampanjmaterialet, missa att presentera viktiga ledtrådar, tröttna när spelarna diskuterar med varandra, allmänt känna att det här går skit och sätta mig i fosterställning i ett hörn.
EDIT: För att vara tydlig: Den som är van vid att ha stöd av prepp och färdiga äventyr finner såklart istället
det enkelt, och fri improvisation svårt.