Tips för stora spelgrupper

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,431
Location
Stockholm
Det jag brukar göra är att låta uppdragen vara dåliga för fler än tre personer eller lägga in deluppdrag (eventuellt som går på tid) så att de känner att de vill dela upp gruppen. Om två diskuterar är också ett bra tillfälle för att aktivera någon annan, kanske något den lägger märke till eller att den blir indragen i en konversation. Tystnar de två första är brukar jag säga "Ni kan spela vidare ensamma"... och på så sätt får jag in splittringen.

Det är sällan jag kör "en scen med er två", utan allting sker parallellt.
Jo, det gjorde jag också, men vill spelgruppen gå i samlad tropp så gör de ju det. Jag ser det egentligen som en stor framgång när alla lyssnar på varandra och är intresserade av vad som händer varandras karaktärer, det är också underhållning.
 

joth1006

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
206
Jag spelar Shadowdark på biblioteket med två relativt stora grupper (8 ungdomar per grupp), och i regeltexten finns en sak som jag förstone var väldigt skeptisk till men sedermera har kommit att luta mig mot:

I Shadowdark så är initiativordningen alltid igång. Det vill säga att vi startar en session med att slå initiativ, den som får högst börjar och sen går rundan medsols från hen. Så när rollpersonerna t.ex utforskar en dungeon så frågar jag den första vad hen gör, hen berättar att hen undersöker reliefen på den östra väggen och försöker läsa de ingraverade dvärgrunorna. Sen frågar jag nästa vad hen gör, osv osv.
Tänkte först att detta skulle bli ordentligt klånkigt, men min erfarenhet är att det dels skyndar på spelet och ger lite riktning, och dels låter de lite mer timida spelarna faktiskt komma till tals.

En annan sak Shadowdark gör som också skyndar på tempot (i positiv bemärkelse, "gör utforskandet mer angeläget" kanske man hade kunnat uttrycka det) är den berömda "torch-mekaniken". En fackla varar i 1 timme faktisk tid, sen slocknar den och allt blir plötsligt mycket farligare i dungeon:en. Det gör att spelarna hela tiden räknar hur många facklor de har och försöker disponera sin tid på ett effektivt sätt.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,072
Location
Stockholm
Jag spelledde sju spelare genom @pellejones Drakborgen till Drakar och Demoner på GothCon.

Rätt utmanande att hålla tempo, hålla koll, uppmuntra egna initiativ, tänka snabbt, hålla koll på regler ... och sen delade de på sig ... :D

Så min fråga till er, vad är era bästa tips för att som spelledare hantera stora grupper (vad som är en stor grupp är individuellt, själv har jag som mest spellett 20 personer samtidigt).

Mina tankar:

1. Var noga med att ge alla uppmärksamhet
2. Säg "ja" till det mesta, och parera allt eftersom saker dyker upp
3. Kolla regler EFTER spelmötet om frågor uppstår

Hmmm ... det kanske egentligen inte handlar om stora grupper, det där kan man ju säga om "normala" grupper också.

Jaja, era tips? Det lär hända att jag spelleder stora grupper igen.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,406
Vet att Luke Crane rutinmässigt ledde jättegrupper i BW på konvent (som 13 spelare), och hans trick var att se till att de behövde prata med varandra för att få igenom sina olika agendor. Han satsade på att röra runt i grytan under tiden.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
19,003
Location
Helsingborg
Vi hade den här tråden tidigare i år:

 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
319
Location
Stockholm
Efter många, många år som spelledare har jag följande topp tre när det kommer till att hantera stora grupper:

1. Inte alls
2. Inte alls
3. Inte alls

...jag har aldrig fått det att fungera. Över fyra och kvaliten störtdyker; om det inte är mer av ett friformsscenario där man framförallt spelar med varandra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,874
Location
Ludvika
Är det många spelare försöker jag dra ner på regler och tärningsslag och kör med rulings istället. Oftast till spelarnas fördel.

Jag ber folk räcka upp handen om de vill hoppa in (men frågar ofta de som inte gör det om de ”hakar på eller vill göra något annat”).

Så byter jag fokus ofta mellan spelare och grupper.

Är det strid blir fienderna nästan alltid minions.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
165
Location
Stockholm
Jag brukar sätta ett maxtak på fem spelare, just för att jag inte tycker det brukar fungera bra med för stora grupper. Speciellt om det är online, risken för att folk bara talar i mun på varandra eller blir disträ är för stor.

Jag har ibland lyckats bolla 6-7 spelare. Då har det varit IRL, majoriteten känner varandra och jag splittade partyt ofta. Och så få strider som möjligt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,406
Killen som pratar jättemycket, är bossig och har en massa idéer är en tillgång. För att undvika att han även blir ett problem: sätt honom längst bort från dig, och sätt de tystaste spelarna närmast dig.
Det här motsvarar tipset att den som är sämst ledare bör tillsättas som ledare i spel med en formell ledarstruktur, som militära spel.
 
Top