Tips för stora spelgrupper

Zeedox

Hero
Det jag brukar göra är att låta uppdragen vara dåliga för fler än tre personer eller lägga in deluppdrag (eventuellt som går på tid) så att de känner att de vill dela upp gruppen. Om två diskuterar är också ett bra tillfälle för att aktivera någon annan, kanske något den lägger märke till eller att den blir indragen i en konversation. Tystnar de två första är brukar jag säga "Ni kan spela vidare ensamma"... och på så sätt får jag in splittringen.

Det är sällan jag kör "en scen med er två", utan allting sker parallellt.
Jo, det gjorde jag också, men vill spelgruppen gå i samlad tropp så gör de ju det. Jag ser det egentligen som en stor framgång när alla lyssnar på varandra och är intresserade av vad som händer varandras karaktärer, det är också underhållning.

joth1006

rollspelskollektivet
Jag spelar Shadowdark på biblioteket med två relativt stora grupper (8 ungdomar per grupp), och i regeltexten finns en sak som jag förstone var väldigt skeptisk till men sedermera har kommit att luta mig mot:

I Shadowdark så är initiativordningen alltid igång. Det vill säga att vi startar en session med att slå initiativ, den som får högst börjar och sen går rundan medsols från hen. Så när rollpersonerna t.ex utforskar en dungeon så frågar jag den första vad hen gör, hen berättar att hen undersöker reliefen på den östra väggen och försöker läsa de ingraverade dvärgrunorna. Sen frågar jag nästa vad hen gör, osv osv.
Tänkte först att detta skulle bli ordentligt klånkigt, men min erfarenhet är att det dels skyndar på spelet och ger lite riktning, och dels låter de lite mer timida spelarna faktiskt komma till tals.

En annan sak Shadowdark gör som också skyndar på tempot (i positiv bemärkelse, "gör utforskandet mer angeläget" kanske man hade kunnat uttrycka det) är den berömda "torch-mekaniken". En fackla varar i 1 timme faktisk tid, sen slocknar den och allt blir plötsligt mycket farligare i dungeon:en. Det gör att spelarna hela tiden räknar hur många facklor de har och försöker disponera sin tid på ett effektivt sätt.

Last edited: