Re: Vad JAG tror
..det är iofs mycket möjligt att Sovjet hade kunnat besegra Tyskland ensamt, men det hade varit en betydligt öppnare historia. Speciellt om de inte fått massiv hjäp från konvojerna. Och britternas situation utan USA vore ju minst sagt kass.
Jag vill ju mena att det var ryssarna som satte stopp och halt för tyskarnas expansion, och att det mesta efter det mest handlade om olika sorters uppstädning.
Sedan ser jag ju viss skillnad mellan att USA sitter och stödjer britterna med utrustning och att de faktiskt kliver in och lägger in lite trupper, smäller av en A-bomb och hävdar sig ha avslutat kriget. USA's självgodhet i fallet WW2 är helt sinnessjuk. Nog för att vi gärna skyltar med hur förbannat neutrala vi var, men om amerikanserna får skriva historieböckerna så var det de, ensamma, som vann andra världskriget. Och soviets del glömmer man helst helt och hållet bort.
man börjar undra.. finns det nåt lands agerande du överhuvudtaget gillar? nånsin?
Nej?'
Som antinationalist, antipatriot och så vidare har jag svårt att se "länders" ageranden som positiva. Jag kan gå med på att vissa grupper ibland tagit vettiga beslut - men oftast tas alla beslut av rent egenintresse, och beslut tagna av egenintresse är sällan bra.
Tag sveriges s.k "demokrati", exempelvis. Ett fuskbygge ämnat att lura arbetarklassen att vi faktiskt hade rättvisa, så att de minsann inte behövda göra något uppror. Ett kalkylerat arbete från maktens dåvarande högermän för att kunna behålla makten samtidigt som folket inbillades att de minsann hade något att säga till om.