Nekromanti Äh jag bara undrar!

G

Guest

Guest
Men jo visst!

Kanske bara kräver att spelarna är lite mer rutinerade. I rollspelets värld är allt möjligt... man kan inte mer än dö :gremwink:

Rising

Vila i frid
"Kan man tex ha Två spelare i en spelgrupp som spelar två rollpersoner var... eller?"

Nja, det funkar nog inte riktigt. Det brukar ju vara enklast om spelaren bara säger "jag öppnar dörren", "jag tittar ut genom fönstret" osv. Det blir nog himla jobbigt att säga "Orko tittar ut genom fönstret medan Stromboli går upp för trappan" hela tiden. Dessutom så går ju rollspel ut på att man ska leva sig in i sin rollperson, och det är svårt nog som det är med enbart en rollperson i taget. Förresten blir det nog risk för missförstånd när rollpersonerna inleder en dialog med varandra. Man säger ju inte "jag säger åt Baltasar att hålla tyst" utan man säger ju bara "Håll tyst!"

Då kan det nog bli himla rörigt om spelarna har flera rollpersoner var.

"Kan du ta och hjälpa mig med väskorna?"
"Naturligtvis kan jag det, sköna madame!"
"Öh, nej, jag är dvärgen Bredskägg nu. Nå, hjälp mig nu med mina blyväskor!"
"Ärs! Satan, hnnng, de här är ju tunga som bly!"
"Men du är ju ett stort troll?"
"Va?, nej, jag är råttmannen Snoffsis nu. Trollet Mafubha står fortfarande ute bland hästarna."
"Mafubha! Nu kommer du och hjälper till och bära!"
"Vad gnäller du om? Tala ur skägget, din hjulbenta krympling!"
"Va?! Hur understår du dig att tala så till en adelsdam!?"
"Öh, förlåt, jag trodde du var dvärgen..." osv.

Dessutom så uppstår det problem om äventyrargruppen splittras. Tänk dig att en rollperson går vilse och de måste äventyra på varsitt håll tills de träffas igen. Om man spelar med två rollpersoner var så vet ju en spelare var både den ensamme typen och var resten av gruppen befinner sig. Det kan ställa till med problem.

"Öhm, jag tycker vi går till den gamla eken. Tja, nej, vi har ingen egentlig anledning att gå dit, men.. öh... tänk om han står där och väntar på oss? Det vet man ju aldrig. Hmm..."

Så, nej, jag rekommenderar dig att inte spela så. Om äventyret är för svårt för endast två rollpersoner, gör då äventyret enklare istället.

/Rising

G

Guest

Guest
Det går ju fortfarande... förs och främst gäller det ju hur rutinerad spelaren är... Man måste ju spela som att man inte vet vad den andra gör... Man måste ju använda fantasin mycket... iofs så kan jag hålla med om att det är bättre att göra äventyret enklare... men det finns andra alternativ som också kan vara trevliga att testa på...

Rickard

Urverk speldesign
Äh, jag bara svarar

Kan kan man väl.. Frågan är bara hur du hanterar det.. *sneglar på [color:\\"blur\\"]Rising[/color]s exempel*

Man kan ju spela två rollpersoner i två olika grupper.. Själv har jag spelat ett scenario då man har två karaktärer.. Ena gruppen var tjuvar och den andra skulle hindra tjuvarna att göra inbrott.. Man kan även tänka sig att man har rollpersoner som vakar över rollpersonerna.. <STRIKE>Hackers</STRIKE> (ändrar så det passar DoD-forumet) Shamaner som är i astralvärlden och som vakar över de mer fysiska rollpersonerna.. Här är ett annat sätt som man kan använda två karaktärer på..

Att spela två rollpersoner samtidigt låter jobbigt.. Visst, det är inte en standard så det kanske är därför jag är så negativ men jag tycker det hela låter mer som rollspelsstilen när man spelar Baldurs Gate.. Man har en grupp individer som man styr, inte rollspelar..

~Inte [color:\\"green\\"]Han[/color]s spelstil men varsågod och testa

Kormantaouk

Veteran
klart man kan...

i vår spelgrupp e vi 3st som har 2st karaktärer var, å då i en salig blandning i både raser å yrken..
vi har i vår grupp 2st minotaurer, 1st grottalv, 1st silveralv, 1st gråalv samt 1st halvlängdsman..
yrkena i gruppen e: 1st gycklare, 1st tjuv, 1st krigare, 2st magiker samt 1st ståtrövare..

detta blir en ganska komplett skara karaktärer..

förövrigt har vi lirat på detta sätt i ca: 10år av totalt 17år..
så joo, d funkar....

Låt mig gissa...

Minotaurerna är gycklare och magiker
Halvlängdsmannen är krigaren
Grottalven är den andra magikern
Silveralven är stråtrövaren och gråalven är tjuven.
:gremwink:

/Black Dwarf, som inte riktigt lyckades få alla kombinationer befängda.

Johan K

Gammal & dryg
Klöddigt !!

Jag för min del skulle tycka att det skulle vara jobbigt att ha 2 karaktärer samtidigt.

McAber

Varulv
Re: Låt mig gissa...

Weyy! Minosar som gycklare och magiker. Gycklare skulle väl kunna funka men magiker? Minosar kan ju inte använda magi i vanliga fall. Det var en del nya grepp.

Var det förresten inte ni som hade en lillsyrra som ville vara med? I så fall är det bara kasta in henne med de figurer ni spelar :gremgrin:

/McAber

Weyy! Minosar som gycklare och magiker. Gycklare skulle väl kunna funka men magiker? Minosar kan ju inte använda magi i vanliga fall. Det var en del nya grepp.
Var det förresten inte ni som hade en lillsyrra som ville vara med? I så fall är det bara kasta in henne med de figurer ni spelar
Nu vet jag inte om det kom fram så tydligt, men mitt inlägg var ett skämt. Skämtet var på hans bekostnad som hade skrivit inlägget (ja, jag är låg ibland), och hade inget att göra med vår spelgrupp. Vi tillåter inte spelbara minotaurer hos oss.

Angående Berserks lillsyrra fick hon ett erbjudande att va me, men missade det tyvärr.

/Black Dwarf, ska gå hem nu.

McAber

Varulv

Nu vet jag inte om det kom fram så tydligt, men mitt inlägg var ett skämt. Skämtet var på hans bekostnad som hade skrivit inlägget (ja, jag är låg ibland), och hade inget att göra med vår spelgrupp. Vi tillåter inte spelbara minotaurer hos oss.
Aha! Där fick du mig allt. :gremlaugh:
Dock tror jag ni missar något när ni inte har spelbara Minosar. De kan bli riktigt trevliga figurer.

/McAber, den (inte så) lille minotauren.

Dock tror jag ni missar något när ni inte har spelbara Minosar. De kan bli riktigt trevliga figurer.
Vi har haft med en minotaur en gång. Det räckte bra till. :gremgrin:

/Black Dwarf, hungrig