Nekromanti Ännu en Tupperwaretråd...

Nightowl

Champion
...eller nåt liknande. Rising nämnde vid något tillfälle att han brukade använda uttryck han själv hittat på bara för att se om andra gjorde det också. Han har kanske lyckats med mig, för jag vet inte vem som först tyckte att något var lökigt (dåligt) men jag har börjat säga det... och ni kan ju gissa vem som jag först såg använda uttrycket. Och på tal om en gammal antagonist till Johan R, så har jag kommit på mig själv att använda uttrycket en kasse för "en hel massa", och det har jag fått från Krille.

Men i yngre dar brukade jag medvetet lägga mig till med uttryck som lät balla, inte för att få andra att också använda dem, utan bara för att stila. De lyckades jag bara förstås de gånger jag fick det att låta naturligt, vilket det sällan gjorde. De flesta av dessa plastiga uttryck har jag lagt av med idag, men idag kom jag på mig att säga till en kollega:
Jag sätter mitt sista nummer av Pellefant på att vi inte har beställt toner.

Det var ursprungligen Spindelmannen som satte sitt sista nummer av Pellefant på var Jonas Harrow gömde sig. Min kusin och jag använde tillmälet maskerad morot från samma serietidning i en hel sommar, men Pellefant höll i sig. Jonas Nelson, känd från lajv-Sverige och det gamla fanzinet Rubicon, gav mig en gång ett nummer av Pellefant "så du ska hålla dina löften någon gång".

En svordom jag använde ett tag som också kom från en Marvelserie var Agamotto också , fast jag tror att Doctor Strange var mer långrandig i serierna. Under samma period brukade jag svära vid Satannish , vilket en seminarieledare kände igen och garvade åt i flera minuter...

I modernare tid har jag medvetet använt Jesus Kristus på hoppstylta (efter att ha sett Jumpin' Jesus Christ on a Pogo Stick! på webben). Äldre än något annat uttryck här lade jag till mig med från en äldre polare som brukade svära vid Harry Houdini och hans... , vilket ursprungligen fylldes på med smådjävlar , men de bägge uttryck jag lånade använde bandarer eller pingviner .

Erik

PS: Om ni tycker att jag verkar ovanligt pladdrig och fnissig idag, så har ni antagligen rätt.

Saxifrage

Hero
Eufemismer på invektiv

Yes! En tråd om nya klockrena uttryck man kan svänga sig med. Precis vad jag behöver. En äkta renässansman, eller nörd, bör ju kunna hantera språket med samma precision som värja och Dragunov. Hur som helst...

Jag har blivit förtjust i att använda grova uttryck innefattande könsord och annat fast omskrivet i mer "akademiska "ordalag vilket gör att innebörden kvarstår, men att språket i sig blir mer salongsfähigt. Det gör att jag gärna använder ord som fekalier, reproduktionsakt, kopulerande, självbefläckelse, sodomi, fallna kvinnor och andra trivsamma omskrivningar. Möjligen är det sättet att uttrycka sig ganska töntigt. Men det har iaf den trevliga effekten att man kan såga någon eller något jäms med fotknölarna, utan att det riktigt uppfattas annat än av de mer bildade åhörarna.

Lökigt, förresten, vad fasen betyder det egentligen???

Storuggla

Champion
Re: Eufemismer på invektiv

"Lökigt, förresten, vad fasen betyder det egentligen???"

Lökigt är ett vedertaget begrepp som betyder att löka. Alltså att slöa, slappa och allmänt avslappat beteende. »Jag hade värsta lökobjektet« kan en vakt säga, det menas att inget händ och han mest satt och läste böcker eller flörtade med tjejerna i butikerna. :gremsmile:

Storuggla, onion-buster

Nightowl

Champion
Re: Eufemismer på invektiv

Jag har blivit förtjust i att använda grova uttryck innefattande könsord och annat fast omskrivet i mer "akademiska "ordalag vilket gör att innebörden kvarstår, men att språket i sig blir mer salongsfähigt.
En kompis i gymnasiet sade "sköka" eller "slinka" till alla, typ "Öh, din jävla sköka, ge hit snuset, öh"

Erik

Nightowl

Champion
Lök

Lökigt är ett vedertaget begrepp som betyder att löka.
Där jag kommer från är "lök" det manliga könsorganet, eller mer precist pungen och penis, ungefär som "ballen".

Regionala skillnader i sprutropsord kan vara pinsamma; jag växte upp med att "pucka" var att slå, slamra. Så jag sitter på en konvent och snackar D&D med två sörlänningar, dvs från söder om Skuleskogen, och min bekant Patrik skryter: Och sedan puckade vi ihjäl några mumier! och folk blev alldeles tysta...

Pucka användes av dem som ett uttryck för sexuellt umgänge. Sedan dess har jag alltid velat döda ett monster genom att ha sex med det.

Erik, just for the effect

Storuggla

Champion
Re: Lök

"Där jag kommer från är "lök" det manliga könsorganet, eller mer precist pungen och penis, ungefär som "ballen"."

Det betydde det här också. På nittiotalet.

"Sedan dess har jag alltid velat döda ett monster genom att ha sex med det."

Det låter som ett äventyr för din mobiltelefonshjältinnekampanj! :gremlaugh:

Storuggla, Dungeon of Doom anime-style

Saxifrage

Hero
Njae...

Jag är också förtrogen med lumpen-innebörden av "lök" och "lökigt", men här på forumet verkar det ha en annan innebörd. Jag har fått intrycket att "lökigt" betyder ungefär samma sak som rudis, beige, eller allmänt värdelös. "Rolemasters skadetabeller ger lökiga resultat", liksom. Eller?

Rising

Vila i frid
Re: Lök

Så jag sitter på en konvent och snackar D&D med två sörlänningar, dvs från söder om Skuleskogen, och min bekant Patrik skryter: Och sedan puckade vi ihjäl några mumier! och folk blev alldeles tysta...

Pucka användes av dem som ett uttryck för sexuellt umgänge.
Fast det där fattar jag helt enkelt inte. Alltså, om någon skulle säga "fan, när dörren väl går upp och vi ser vad Matti har haft för sig där inne, då har han varit med om värsta striden och redan knullat sönder fyra orcher!" så fattar man ju att han har dödat dem.

Det spelar ju ingen roll vad man använder för ord, man fattar ju ändå. Hör här bara: "Det kom en liten ful djävla purjo och försökte sno allt mitt glitter, men jag visade dem vem som är Greve och bara makulerade dem allihop!" Man fattar.

Hela grejen med att stirra sig blind på orden och inte på sammanhangen tycker jag är ett tecken på att man är gammal eller ohäftig. Det är bara lantisar som håller på så; "hö hö? det där är slang för att bajsa i våra kvarter... Därför förstår vi inte!"

---

Personligen fortsätter jag gärna kombinera ihop mina egna favvo-ord genom att blanda ihop roliga och runda ord. Marängfitta, Nypondolme, Cerisluder, Racerhomo, Pippi Pelikan-stjärtskägg, osv. Det är nämligen så skönt töntigt - man kan inte försöka spela ball och använda sådana termer. Samtidigt är det ju inte insmickrande gulligt eller trendigt. Det är liksom bara dåligt, vilket gör det hårt.

Men dina termer från serietidningarna var typ tusen gånger bättre.

Nightowl

Champion
Stofil

Hela grejen med att stirra sig blind på orden och inte på sammanhangen tycker jag är ett tecken på att man är gammal eller ohäftig.
Dom förstod naturligtvis, men ryckte till av sammanhanget, din parfymerade tvål. Dessutom är alla gamla och ohäftiga i jämförelse med dig. :gremcool:

Erik

Man Mountainman

Storsvagåret
Egan uttryck skapar jag inte så ofta, men jag har lätt för att lägga mig till med andras. På senare tid har jag dessutom märkt en tendens att lägga sig till med mer eller mindre arkaisk slang, eller iallafall sådan slang som aldrig användes där och då jag växte upp och som inte används av dem jag umgås med idag heller, men som tillhört det allmänna svenska slangvokabuläret en längre tid. Uttryck som "krubba", "tjacka", "pröjsa", "vishan", "brutta", "gura". Det är skumt.

Foggmock

Myrmidon
"Sug min salami" alt. "Sug min salte" alt. "Sug min salte salami" - Dra åt helvete, aldrig i livet, ungefär. Inte en sexuell invit.

"Din harmynte, pittögde jävel!" - Allmän diss. Används oftast som tillägg när man har sänkt någon verbalt med en annan diss, typ "Bara för att du käkar purjo med ketchup, din pittögde jävel!". För er som inte vet så är harmyntet en läppmissbildning och pittögdhet är det samma som skelögd. Politiskt inkorrekt så det förslår, men så är jag också inom Försvarsmakten.

"Obildade kretin/er!" - Används när jag rättat någon/några, helst på ett område som är uppenbart besserwissrigt och "obildade kretin" blir då pricker över i:et.

"Men böla då!" - Används så fort sjunde grupp har något att klaga över, främst på grund av att det är deras standardsvar när man påpekar att de glömt/skitit i att diska, städa, plocka undan, fylla på Loka-backen eller så. De brukar inte gilla sin egen medicin och deras egna användande av "sluta böla" har drastiskt minskat.

"Ärke-" - Förstärkande prefix som används om det mesta, men oftast i dissar. Ärkeägglo, ärkeprutto eller ärkefitta är ett par favoriter.

"Tomt som en fänrikshjärna!" - Används om tomma saker eller för att dissa någon. För er som inte vet så är fänrikar ungtuppar som just utexaminerats från militärhögskola och har något att bevisa, och alltså kan uppträda lite skitnödigt då och då.

"Skitnödigt" - Ansträngt, krystat.

Nightowl

Champion
Bölande

"Men böla då!"
I min familj brukade farsan säga Inte kunde Biggles ha slutat flyga för så lite när han tyckte nån var gnällig (oftast jag). På senare år vände min mor det mot honom med uttrycket Men lite Biggles får det vara!

I min gymnasieklass sa vi mest Det var mycket gnäll då! i samma situation, vilket etablerades av en herre som hette Tomas. Detta uttryck blir roligare ju mer sansat och förnuftigt klagomålet ifråga är.

Erik

Foggmock

Myrmidon
Re: Bölande

Detta uttryck blir roligare ju mer sansat och förnuftigt klagomålet ifråga är.

Tja, i mitt sammahang är det enbart irriterande att höra, eftersom sjunde grupp uppenbarligen gjort något för att kunna ådra sig gnället. De tycker att allt "inte är så farligt" och att "lite får man väl tåla".

Men det roligaste var en dag då en annan gruppchef skällde ut mig i matsalen (den typen av utskällning man liksom kände på sig att han tänkt på hela vägen ner och bara retat upp sig mer och mer) för att "det måste bli ett slut på myglandet med städningen i Tuppen" (Tuppen är huset som lumparna bor i) eftersom att jag och min fordonsförare just den dagen inte blivit väckta i tid och alltså snubblade upp fem minuter innan visitationen och sen stack (vi hade specialtjänst och skulle iväg tidigare så vi knep frukost så fort vi kunde). Det faktum att den andra gruppchefen släppt iväg sin egen hundförare med oss efter att hundföraren frågat "Är det OK om jag sticker" indikerade ju att det var färdigstädat, och i vilket fall så var de sex personer som hade kunnat städa sen DE blev väckta. Jag högg givetvis emot och hans argument var inte direkt vattentäta.

Veckan efter stiger han upp sent varje dag och allt är redan färdigstädat. En av dagarna kulminerar det med att han stiger upp tio minuter innan uppställningen och kissar, och går därefter och lägger sig igen. (Det går att komma undan med eftersom bara logement där det sovit nån visiteras) Motivationen var att han inte skulle hinna bli klar och alltså inte kunde vara med på uppställningen.

När vi sedan härmade hans öppningsreplik med tillgjord röst i matsalen bröt hela helvetet löst. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Storuggla

Champion

""det måste bli ett slut på myglandet med städningen i Tuppen" (Tuppen är huset som lumparna bor i)"

Vänta nu, städar ni? Det går utför med det militära märker jag, det fick de aldrig oss att göra.

Storuggla, lumparlandet, åland

Foggmock

Myrmidon

Haha, ja, men det är definitivt inga hårda visitationer och man kommer undan med att skita i att städa säkert två-tre dagar i rad innan det märks. På F17 under grundutbildningen var det avsevärt hårdare.

Johan K

Gammal & dryg
Well, brukar inte använda just så mycket ytryck.. Inte vad jag vet iaf, har säkert en massa omedvetna utryck som jag använder som jag antaglgen är mer eler mindre omedveten om.. :gremtongue:

Dock så brukar jag anväända utrycket Orka inimellanåt, det är ett sådant där utryck som bassar in till det mesta.. Som t. ex att utrycka nån form av frustration eller nått liknande.

Krille

Super Moderator
En klase krilleismer

"Och på tal om en gammal antagonist till Johan R, så har jag kommit på mig själv att använda uttrycket en kasse för "en hel massa", och det har jag fått från Krille."

Då kan du få en ny: en klase bananer som referens till en okänd mängd pengar. Klase har jag använt rätt ofta som alternativ till kasse, men just en klase bananer handlar specifikt om pengar. Har jag en specifik siffra så brukar det bli den kostar sextifem bananer. Även megapesos och pistoler används som generell valutabetecknare. Det spelar inte så stor roll om man menar svenska kronor, trudvangska silvermynt, starwarska krediter eller juntska megapesos, megapesos, bananer och pistoler kan alltid användas.

Lite invektiv kan vi drämma till med. Ämlans såskopp är en favorit för min del. Den kommer från någon insändare i Svenska MAD: den förekom i ett svar till någon som inte hade fått MAD-zeppelinaren att flyga. Hela svaret löd ungefär. "Men hörrö, det begriper ju vem som helst att du inte kan få din zeppelinare att flyga på det där sättet. Zeppelinare går ju på gas, ämlans såskopp!" och var signerat "AGA Gas". Den där insändaren var samtida med bananers krökningsvinkel, och alltså riktigt, riktigt, urgammal.

Om något går åt helvete så kan man alltid drämma till med ett ursvenskt samlag!, ett irländskt feck! eller ett lite snällare svenskt snopp. Speciellt den första brukar få folk att vända på huvudet.

Då och då har jag kommit på mig själv med att använda miaow! som hälsningsfras i IRC eller andra textbaserade samtalsmiljöer. Det kommer från City of Heroes, det MMORPG som jag är stenfast i.

Vilket påminner mig om, sten-, ärke- och tok- är vanliga förstärkningsprefix för min del.

Slutligen, en praktisk telefonsvararfras: Hej, vemärdetduvill?