Nekromanti Ännu en Tupperwaretråd...

G

Guest

Guest
Re: Eufemismer på invektiv[OT]

Pröva med "carpe scrotum", det är en mycket fin ordföljd som kan användas både till våldsamma och trevliga uttryck.

Madon

Warrior
Förstärkningsprefix

Förstärkningsprefixet NR 1 är ju helt klart megamagisk.

Den megamagiska kniven, den megamagiska hammaren, den megamagiska tjejen. Går till allt som är mer eller mindre magiskt.
Alternativt über för att förstärka adjektivt.

/Madon - varför inte använda den übermegamagiska datorn?

Saxifrage

Hero
Fler invektiv

"Ljummen pucko!" måste var det bästa man kan drämma till med. Tyvärr har jag aldrig haft tillfälle, eller så kommer jag aldrig ihåg det när jag skulle behöva (och slänger således ur mig nåt mer lamt kraftuttryck såsom "apsnabel!").

magoo

Hero
Jämrans osis

Mitt favorituttryck är jämrans osis . Jag visste faktiskt inte var jag fått det ifrån förrän en ny bekantskap jublade över att jag använt ett MAD-uttryck. Man kan visst hamna i Jämrans Osis i MAD-spelet.

Ogra är ett annat favoritord, det är ett trollord från Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden och betyder all form av växtlighet från grässtrå till jättetall. Ogra använder vi i rollspelssammanhang - ni går in bland en massa Ogra - när någon får blommor i present - Ahhhh, Ogra! - eller när det serveras grönsaker till middagen - Ahhhh, Ogra!

Basenanji

Postd20modernist
Fett

Min polare som hade ett soulband brukade säga:
..fett med grymt med... när något är väldigt mycket av något.

Om det har snöat en meter under natten säger ni således:
"Shit, vad fett med grymt med snö!"

Sedan gillar jag konstigheter i största allmänhet.
Pengar har jag kallat för Baloobas; vilket nog egentligen är slang för kvinnliga bröst, men när jag säger så där snabbt och världsvant som bara jag tror att det låter, blir det rätt bra ändå.

Sedan gillar jag klyschor. Det finns inget roligare än att låta helt allvarlig när man hasplar ur sig tex det här:
"Det är viktigt att leva medans man lever!" (typ, så ägna dig du åt dina favorithobbies, en dag ska du dö och då är det försent...)
Det går verkligen att se på folk hur deras tarmpaket liksom krullar sig av inre smärtor när de hör sådana där godheter komma ur min mun.

Just det! Jag älskar att låta struntviktig med syftet att förnedra alla små ordningsmän och -kvinnor därute. Alla sägningar som drar ner brallorna på dem är därför de mest underbara. När jag jobbade på kollo en sommar (förstås under en mini-hitler som aldrig kunde släppa på kravet att allting skulle vara rätt hela tiden) var vår favorit-sägning följande:
"Kom ihåg att lägga knivarna i den för knivar avsedda knivlådan!"
Den där kan man utveckla i all oändlighet. Helst om så oviktiga och självklara saker som möjligt.

/Basenanji, godvilligt ond?

Ändrad då jag kom på den bästa sägningen.

Eksem

Champion
Re: Fett

"Sedan gillar jag klyschor."

Som lärare finns det något oerhört tillfredställande med att säga saker i stil med "den bästa hämnden är att leva väl" eller "frukt är också godis". Jag gör det hela tiden!

Saxifrage

Hero
"X är det nya Y"

Jag har förälskat mig i att använda uttryck som "(något) är det nya (något annat)", fast i knasiga eller paradoxala sammanhang. "Ful är det nya snygg", "geek is the new cool", "straight är det nya gay" eller dylikt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nåra skälsord

Jag gillar fåniga skälsord. Eftersom det har varit sådant liv om kränkande behandling av värnpliktiga så har jag sett till att vårda mitt språk och byta ut elaka skälsord mot töntiga. Så när man blir arg kan man kalla soldaten för knallkork, papphatt eller knickedick. Vem blir kränkt av det liksom? "Buhuuu, värnpliktsnytt, löjtnantnen kallade mig för knickedick när jag hade glömt putsa kängorna!"

På fritiden är jag desto grövre i munnen, jag och Rising brukar tävla om vem som kan få svartast tunga när vi har spelkvällar (och nej, inte genom att slicka varandra i röven, det är det bara han som gör). Ibland blir språket så jävla brutaläckligt att man nästan blir generad, så jag tror inte jag behöver dra några exempel här.

Över huvud taget är jag nog bra på att anpassa språket efter sällskapet. Ibland misslyckas jag dock, vilket ofta innebär att pryda människor tycker att jag är en jävla typ. Som en äldre kollega en gång högtidligt förklarade för mig;

"Wistedt... gärna burdus, men aldrig plump"

Det har jag haft mycket kul åt :gremsmile:

Min senaste olat på jobbet är däremot att dra sabel och varna med ett rappt "pass på!" innan utfallet. Det är kul och passande.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Re: "X är det nya Y"

Jag har förälskat mig i att använda uttryck som "(något) är det nya (något annat)",
Ja, det är asgrymt! I Glamorama säger huvudpersonen att transor är de nya mimarna, och sedan dess har jag varit helt förälskad i den typen av uttryck.

Eller så började jag med det tidigare; Per Sinding Larsen kallade Prodigy för det nya Genesis, och det var ju också kul.

Problemet med att använda uttrycket i sådana där trendsammanhang är att man lätt låter lite som en sån där trött genomsnittsqueerkomiker. De brukar exempelvis alltid säga saker såsom "jag vet inte vem hon fick de där skorna ifrån, men någonstans i brazilien så går ett femdollarsluder omkring barfota!" eller så sitter de bara och rimmar och tror att det gör dem roliga; "lose the bitch, make the switch and get rich! nyah haa!"

Jag ska prova att använda "x är det nya y" framöver på det corny sättet som du pekat på, så att jag ska slippa bli associerad med just sådana typer.

Jarl

Hero
Re: "X är det nya Y"

Det funkar rätt bra även om man fixerar Y-ledet. En sajt jag hängde en del på hade standarduttrycket "X are the new nazis", vilket användes om allt folk ogillade. Främst då som en fråga:

"I hate that damn pirate boss on level 3"
"Yeah he sucks"'
"So pirates are the new nazis?"
"Yeah"

Äh, blev ett bajsigt exempel, men nazister funkar liksom alltid, det är lite lagom overkill sådär om man t.ex ogillar Blå Bands pulversåser...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
...is the new black.

Det funkar rätt bra även om man fixerar Y-ledet.
Om jag förstått saken rätt härstammar väl hela uttrycket från att svart alltid funkar i klädsammanhang nu för tiden. Med svängningar i mode har väl andra färger varit helt rätt periodvis och blivit "...the new black." Ganska välanvänt uttryck på engelska tror jag (eller rättare sagt, jag tycker jag sett det på EN World lite nu och då, senast nyss).

Vimes

Sillkung
Det kan vara lite problematiskt, det där med stående uttryck. Jag och en god vän har fastnat i "...som jag brukar säga." -träsket. När vi talar med varandra läggs ett "som jag brukar säga" in efter i princip varje mening. Ibland kryddas det även med ett "...så att säga." Det vill säga: "Mat är gott, så att säga, som jag brukar säga."

Det jobbiga är att jag har börjat ta denna ovana utanför min egen krest. Senast idag kom jag på mig själv med att säga "...som jag brukar säga" efter varje påstående i ett smatal med en relativt okänd person. Han lär trott att jag var knäpp...

Vidare brukar jag skjuta in talesätt i de flesta sammanhang där de inte hör in. T.ex:
Någon annan: "Jag höll på att krocka idag."
Jag: "Aj då, läskigt. Men Rom byggdes ju inte på en dag."
Dett agör jag mest för att se om någon verkligen fäster någon uppmärksamhet vid vad man menar med talesätt, eller om de ses som "trevlig utfyllnad" i konversationen.

Givetvis kör jag senhårt på att slänga in lite tyska i mitt vardagliga tal. "Ich verachte Dich!" är hetast just nu.
Låtsaslatin är en annan ovana. "Studier" -> "Studeum", "Verktyg" -> "Instrumentalis", etc.

SÄkerligen håller jag på med en jäkla massa andra dumheter, men omedvetet så att säga, som jag brukar säga.

/Dac

PS. Vad är en Tupperwaretråd? DS.

Eksem

Champion
Re: ...is the new black.

Och givetvis är det så uttrycket ska användas. Den här sommaren har följande fraser varit standard:

Gay is the new black.
Black is the new black.
Techno is the new black.

Året 2005 är året då alla bar svart och dansade till bögig elektronisk pojkduomusik eller snyftlyssnade till tjockistransan Antony och hans Johnsons. Ett hittils ganska så bra år, med andra ord.

Quadrante

Grisbonde
tics tack

Jag är välsignad med en rad mer eller mindre medvetna uttryck som "bara finns där helt plötsligt" i mina meningar. Ibland är de plumpa, oftast harmlösa. Jag sa nästan jämt "vad heter det" när jag var liten, säger det mycket mindre nu, även om det ibland blossar upp. I vissa perioder så går jag omkring och suckar och stönar, eller något annat strupljud. Det mest anmärkningvärda jag sagt på sistonde var att jag inledde ett samtal (om något helt annat) med Lindenius med orden : "Inget våld"..följt av vad jeg egentligen skulle säga, eller att jag sa till en kompis som ska till att få barn att "han avlat ungen under en ritual med mässande i bakgrunden". Det senare skämtade jag skyndsamt bort :gremsmile: .

Men detta var lite mer offside än off topic.

Organ

Out of time, out of mind
Jag sätter mitt sista nummer av Pellefant på att...
Vilket coolt uttryck! Det har jag aldrig hört. Men kommer jag, eftersom det tydligen anses som ute, betraktas som hopplöst förlegad ("Hurru farfar, det är bara patetiskt när gamlingar som du försöker låta ungdomlig!") om jag börjar svänga mig med det?

/Anders

Nightowl

Champion
Men kommer jag, eftersom det tydligen anses som ute, betraktas som hopplöst förlegad ("Hurru farfar, det är bara patetiskt när gamlingar som du försöker låta ungdomlig!") om jag börjar svänga mig med det?
Mej veterligen har bara tre människor använt det: jag, min kusin Magnus och vem det nu var som översatte Spindelmannen i början av 80-talet. Så det har aldrig varit inne. Risken är att ungarna inte vet vad Pellefant är, dock. Du kanske får lova bort en modern serietidning?

Erik, undrar vad Spidde satsade i det amerikanska originalet...

Organ

Out of time, out of mind
Mej veterligen har bara tre människor använt det: jag, min kusin Magnus och vem det nu var som översatte Spindelmannen i början av 80-talet.
Tjoho!!! Då är vi fyra! Nu måste jag bara öva in uttrycket ända in i ryggmärgen så det låter naturligt, avkopplat och coolt när jag slänger ur mig det. :gremgrin:

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det enda jag kan tänka på i min bekantskapskrets är uttrycket det löser sig, sa kärringen och dog i badkaret, vilket härhör från en historia (vilken på klassiskt manér drabbade en vän till en storebror till en av mina bekanta) om tant som dog i badkaret och låg där så länge innan hon upptäcktes att kroppen hade hunnit lösas upp till sörja när hon hittades.

Inom familjen, framför allt i konversationer med min far, har uttrycket enkelt som att flå en spetälsk använts för något som sker utan några särskilda problem. Jag tror det hela härhör från något tillfälle då jag sattes att skala skållade mandlar.

Och med detta inlägg har något av mitt, mina vänners och min familjs brutala och svarta sinne för humor avslöjats.

Hjalle

Swashbuckler
Utter är ett ord som kan betyda allt i från skitskalle till nervös. Allt som är någorlunda negativt. "Jag är så utter" kan man säga om man är glömsk, "Utter!" kan vara ett spontant uttryck likt Fan, "Dubbad, tysk utterfilm", är helt enkelt en helt kass, dubbad tysk film.

Motsattsen är Iller. Illern står för allt bra. Jag menar, se på en iller. Den bits. Den har fin päls. Den är snabb. Kan det bli bättre? Uttrar är iofs också redigt coola, men har inte lika fräck uppsyn och får därför representera the dark side. Iller fungerar inte lika bra som förstärkningsprefix, utan mest som ensamt adjektiv, substantiv eller verb. I det sista fallet så ska man dock alltid kombinera det med ett verb. Illerfajtas är helt enkelt när man typ... Vulfslåss på krogen.

-Hjalle, hej babberiba.