Massa mumsigt matnyttigt. Vet inte i vilken ände jag ska börja.
Först funderade jag på vem detta systemet ska tilltala. Sen märkte jag att det hade en del gemensamt med Västmark/T10. Sen tyckte jag att det krävdes en satans massa tärningar, men sen betänkte jag att folk spelar Warhammer i en massa versioner och DÄR är det mycket T6or. Ett par för många för min smak, nonetheless.
För att då börja på din punktlista:
Rollpersonsskapande. Ska systemet vara helt sifferfritt förespråkar jag någon form av system som liknar det i Västmarks färdighetssystem - man får två nollor, två 'stark', två 'svag', en 'starkare' och en 'svagare' eller hur man nu väljer att fördela det mtp balansen. sen kan man såklart byta dem fram och tillbaka för en viss kostnad. eller så introducerar man ett slumpmoment (som jag funderade ut innan, men som passar här) där man först delar ut sen slår man för varje grundegenskap, typ om Starkare är värt 12 får man slå grundslaget (3t6) mot det och om man kommer över får man höja det ett snäpp (till starkast, kanske lite väl grovt men man får höja svårigheten) och likadant kanske man får sänka sina 'Svag' eller nått åt det hållet. sen kanske man också kan få slå hur många gånger man vill, men varje gång man slår måste man slå alla grundegenskaper. på så sätt balanseras det också. eller köpa slag. eller ... eek. Åter till att konstruktivt kritisera Krilles konfunderingar.
Färdigheterna, då.. ska det vara ett generellt system eller specifikt till Emmerdale: The Eternal (E:TE kanske ska bli ett generellt såparollspel?) hursom tycker inte jag färdighetslistan har så mycket med grundmekaniken i spelet att göra och inte kanske är det viktigaste just nu.
Hur man då köttar ihjäl någon. Tja, motsatta tärningsslag efter deklarerande av handlingar från initativtagaren? 'jag hugger lågt!' "Jag försöker parera med min sköld" och så ett slag och sen ett resultat var där man sätter in resultaten på en skala och jämför utgången och får en skadepotential (ja, som den i T10) tex en Bra attack mot en Bra Parering = inget händer (den pareras) eller en Kass attack mot en Braigare parering (initiativtagaren ur balans, svårare på nästa slag?). Detta ger en lite intressantare och bredare skala än 'perfekta slag kan bara pareras av perfekta pareringar' där en Bäst attack kan pareras av en Bäst parering men en Braigare parering fortfarande ger ett bra mycket föredelaktigare utlsag än en Bra. tänkte mig...
Bäst attack mot:
Bäst parering: -5 skada
Braigare parering: -3 skada
Bra parering: -1 skada
NULL - NULL
Dålig +1
Dåligare +2
Dåligaste +3
..för att det inte spelar lika stor roll när man inte lyckas parera överhuvudtaget. går hugget förbi skölden så gör det, liksom. däremot kan en Bra parering styra undan eller stoppa lite av kraften. siffrorna är såklart tagna ur luften men visar på vad jag menar. Det gör att en Bäst attack (5 skada som default?) skulle göra 5,6,7,8 skada på Null - Dåligast och 0,2,4 på Bäst-Bra. En Braigare attack(3?) skulle då göra 0,0,2,3,4,5,6 på samma skala. verkar inte det vara hyfsad balans?
Jag vill också bygga ett skitbra system och använda det i mina diskussioner om andra regelsystem som du har gjort med T10.
Hursom tror jag att det kommer passa bra till såpaspel där man inte behöver en mer finkornig skala, och siffror förmodligen skulle förstöra lite av stämningen.