Som ni vet har jag länge funderat på tärningsmekanik till kontinuum. Nu äntligen har jag kommit på mitt system. Det är långt ifrån perfekt eller optimalt, det är nog inte helt nytänkande heller, men ärligt talat, so what.
Däremot tycker iaf jag att det är ganska kul, det är ju trots allt det som är viktigast.
Den fungerar på följande sätt, det finns två värden att bry sig om, färdighetsvärde och motståndsvärde.
Man ska slå lika med eller under färdighetsvärde, men över motståndsvärdet. Båda dessa värden kan vara nästan hur låga eller höga som helst.
Man väljer själv hur många t6:or man slår. Ju fler t6:or desto större chans att slå över motståndsvärdet, men man har också större chans att öven slå över färdighetsvärdet.
Om samtliga tärningar blir 1or lyckas man alltid, om samtliga tärningar blir 6or misslyckas man alltid.
Differensen mellan högsta och lägsta tärningen visr hur bra man lyckas eller hur mycket man misslyckas.
Så, ju fler tärningar man slår, desto mer ordentligt kan man både lyckas och misslyckas.
Kom gärna med kritik
EDIT: ändrade ett ordentligt fel (under till över på motståndsvärde)
Exempel: Pelle har färdighetsvärde 15, motstånsvärdet är 5. Pelle väljer att slå 3 tärningar, han slår 4, 4, 3=11. Han lyckas alltså med handlingen. Differensen mellan högsta och lägsta tärningen är 1, han lyckas alltså med "bonus" 1.
Exempel2: Kalle har färdighetsvärde 3, motståndsvärde är 4. Kalle kan enbart lyckas om alla slagna tärningar är 1or. Han slår därmed bara en tärning, det ger störst chans. Han har tur och slår 1. Differnesen blir automatiskt 0.
Exempel3: Fredrik har färdighetsvärde 32, motståndsvärdet är 3. Fredrik väljer att slå 5 tärningar för att minimera chansen att alla blir 6or samt det ger större chans att få hög differens. Fredrik slår 1, 2, 3, 4, 6 =16. Han lyckas och får differnsen 6-1=5.
Däremot tycker iaf jag att det är ganska kul, det är ju trots allt det som är viktigast.
Den fungerar på följande sätt, det finns två värden att bry sig om, färdighetsvärde och motståndsvärde.
Man ska slå lika med eller under färdighetsvärde, men över motståndsvärdet. Båda dessa värden kan vara nästan hur låga eller höga som helst.
Man väljer själv hur många t6:or man slår. Ju fler t6:or desto större chans att slå över motståndsvärdet, men man har också större chans att öven slå över färdighetsvärdet.
Om samtliga tärningar blir 1or lyckas man alltid, om samtliga tärningar blir 6or misslyckas man alltid.
Differensen mellan högsta och lägsta tärningen visr hur bra man lyckas eller hur mycket man misslyckas.
Så, ju fler tärningar man slår, desto mer ordentligt kan man både lyckas och misslyckas.
Kom gärna med kritik
EDIT: ändrade ett ordentligt fel (under till över på motståndsvärde)
Exempel: Pelle har färdighetsvärde 15, motstånsvärdet är 5. Pelle väljer att slå 3 tärningar, han slår 4, 4, 3=11. Han lyckas alltså med handlingen. Differensen mellan högsta och lägsta tärningen är 1, han lyckas alltså med "bonus" 1.
Exempel2: Kalle har färdighetsvärde 3, motståndsvärde är 4. Kalle kan enbart lyckas om alla slagna tärningar är 1or. Han slår därmed bara en tärning, det ger störst chans. Han har tur och slår 1. Differnesen blir automatiskt 0.
Exempel3: Fredrik har färdighetsvärde 32, motståndsvärdet är 3. Fredrik väljer att slå 5 tärningar för att minimera chansen att alla blir 6or samt det ger större chans att få hög differens. Fredrik slår 1, 2, 3, 4, 6 =16. Han lyckas och får differnsen 6-1=5.