Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,054
Med anledning av senaste tidens diskussioner om OGL så har jag funderat lite över hur stort D&D egentligen är som varumärke betraktat.
Alltså jag vet ju att det är det största rollspelet, med god marginal, men vilken tyngd har egentligen varumärket? Vi brukar ju säga att D&D för många är synonymt med rollspel, men är det nödvändigtvis en positiv sak för de som äger varumärket?
Rollspel är populärt nu, och givet styrkeförhållandena på marknaden innebär det att D&D är stort. Men när folk säger att de vill spela D&D - är det då vad de egentligen säger att de vill spela rollspel? Om en spelledare erbjuder en liknande upplevelse med ett annat fantasyrollspel - är det då en dealbreaker för majoriteten av rollspelarna?
Jag skrev i en annan tråd att 99% av spelarna skiter i OGL, och det tror jag är sant. Men skiter 99% av spelledarna i OGL? Där är jag inte lika säker. Spelledare, jämfört med spelare, tenderar att vara lite mer engagerade i hobbyn utanför själva spelandet. Det är de som lär sig reglerna, skriver på forum, läser rollspelsnyheter, skapar eget, etc. Det är denna målgrupp som just nu nås och påverkas av den negativa PR som kretsar kring Wizards D&D. Om spelledarna får nog av Wizards fulspel och vill byta system - är då varumärket D&D så starkt att deras spelgrupper kommer streta mot?
Varumärket är välkänt - men är det starkt? (med starkt menar jag alltså, om det inte framgår, hur lojala kunderna är)
Jag är inte så säker, men det ska bli spännande att se hur det här faller ut.
Alltså jag vet ju att det är det största rollspelet, med god marginal, men vilken tyngd har egentligen varumärket? Vi brukar ju säga att D&D för många är synonymt med rollspel, men är det nödvändigtvis en positiv sak för de som äger varumärket?
Rollspel är populärt nu, och givet styrkeförhållandena på marknaden innebär det att D&D är stort. Men när folk säger att de vill spela D&D - är det då vad de egentligen säger att de vill spela rollspel? Om en spelledare erbjuder en liknande upplevelse med ett annat fantasyrollspel - är det då en dealbreaker för majoriteten av rollspelarna?
Jag skrev i en annan tråd att 99% av spelarna skiter i OGL, och det tror jag är sant. Men skiter 99% av spelledarna i OGL? Där är jag inte lika säker. Spelledare, jämfört med spelare, tenderar att vara lite mer engagerade i hobbyn utanför själva spelandet. Det är de som lär sig reglerna, skriver på forum, läser rollspelsnyheter, skapar eget, etc. Det är denna målgrupp som just nu nås och påverkas av den negativa PR som kretsar kring Wizards D&D. Om spelledarna får nog av Wizards fulspel och vill byta system - är då varumärket D&D så starkt att deras spelgrupper kommer streta mot?
Varumärket är välkänt - men är det starkt? (med starkt menar jag alltså, om det inte framgår, hur lojala kunderna är)
Jag är inte så säker, men det ska bli spännande att se hur det här faller ut.