Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Nä, precis. Ingen för fram den åsikten (i den här tråden). Men det betyder ju inte att den inte finns.Fast den åsikten har ju ingen fört fram. Absolut ingen.
Nä, precis. Ingen för fram den åsikten (i den här tråden). Men det betyder ju inte att den inte finns.Fast den åsikten har ju ingen fört fram. Absolut ingen.
Hur vet du det? Att du är nöjd behöver inte betyda att alla andra är det.Det här känns som en beef just du har med ett specifikt förlag. Vore det inte bättre att den diskussionen tas internt? Den är ju inte på något sätt representativ för hur någon annan känner.
Jag vet inte om det handlar om ett specifikt förlag eller inte men jag håller till hundra procent med om att om man drar in miljonbelopp så måste man ge sina medarbetare och leverantörer skälig ersättning. Känns weird att inte hålla med där?Det här känns som en beef just du har med ett specifikt förlag. Vore det inte bättre att den diskussionen tas internt? Den är ju inte på något sätt representativ för hur någon annan känner.
Ok. Oavsett är det ett väldigt specifikt fall som inte går att applicera på någon här.Nä, precis. Ingen för fram den åsikten (i den här tråden). Men det betyder ju inte att den inte finns.
Det är jag inte alls säker på. Jag tänker inte gå in på detaljer eftersom de rör andra.Ok. Oavsett är det ett väldigt specifikt fall som inte går att applicera på någon här.
Nu läste ju jag det som ett svar på det jag skrev precis ovan. Det kanske inte var så det avsågs, men jag tyckte det var lite onödigt att dra tillbaka tråden till det rätt uppenbara. Det finns väl ingen som inte har hållit med om det? Men vi behöver kanske inte upprepa det 10ggr var?Jag vet inte om det handlar om ett specifikt förlag eller inte men jag håller till hundra procent med om att om man drar in miljonbelopp så måste man ge sina medarbetare och leverantörer skälig ersättning. Känns weird att inte hålla med där?
Problemet är väl kanske snarare det motsatta. Eftersom man just inte kan förutsätta detta, utan har en gnutta skam i kroppen, så finns det en hel del talang som går outnyttjad. Om jag jobbar på ett rollspel kanske jag skulle vilja att person X skrev avsnitt Y för att jag vet att hen är väldigt bra på Y-iga grejer, men eftersom jag inte har några pengar att betala X med så kommer jag inte göra det utan måste skriva Y själv, varför produkten eventuellt blir sämre än den hade kunnat vara.Det är såklart ok att jobba gratis med grejer. Men det är inte ok att slentrianmässigt förutsätta att andra ska jobba gratis med ens projekt.
Så här: Jag håller med. Om allt det som du säger. Konstnären har tränat, 250kr per bild är lite, det var bara små porträtt (vilket du iofs inte sa, men jag tycker det spelar in) etc.Nisse fick lära sig rita också. Det tog tid. Dessutom hade (har!) han ett eget varumärke. Han är Nisse. Det är värt mycket. 250 kr för en bild som ska användas i en tryckt produkt betraktar jag som ett riktigt uselt arvode. Även på 90- eller 00-talen. Du hade i princip lika gärna kunnat erbjuda en fika.
Ok, det är möjligt. Rör det sig om något mer utbrett så är det såklart ett problem. Men jag tror inte, vilket är min poäng, att det är ett problem med (den svenska) branschen i sig.Det är jag inte alls säker på. Jag tänker inte gå in på detaljer eftersom de rör andra.
Bra att du erkänner att det kan vara ett problem. För det är ett problem. Som jag skrev ovan, så tycker jag inte att man i rena hobbyprojekt ska sitta och kräva höga ersättningar för spel som drar in småpengar. Men att skrivna kontrakt är bra även där är möjligen en lärdom som jag hoppas kan spridas från den här tråden. Folk som ännu är nya skribenter och/eller utgivare kanske läser detta någon gång.Ok, det är möjligt. Rör det sig om något mer utbrett så är det såklart ett problem. Men jag tror inte, vilket är min poäng, att det är ett problem med (den svenska) branschen i sig.
Du behöver inte vara nedlåtande. Jag går inte runt med skygglappar. Men kanske är mitt perspektiv, som kreativ professionell i en bransch med betydligt större ekonomi, något färgad. Jag skulle säga att det stora flertalet av de som ägnar sig åt rollspel med Sverige inte blåser, och inte blir blåsta, av någon. Kontrakt tycker jag är viktigt och att om det finns vinst ska såklart alla inblandade få del av kakan.Bra att du erkänner att det kan vara ett problem. För det är ett problem. Det är ett steg framåt. Som jag skrev ovan, så tycker jag inte att man i rena hobbyprojekt ska sitta och kräva höga ersättningar för spel som drar in småpengar. Men att skrivna kontrakt är bra även där är möjligen en lärdom som jag hoppas kan spridas från den här tråden.
Fast frågan är hur många av oss som gör det som hobby, hur många som är avlönade av Big Roleplay…De flesta av oss skriver ju spaltmeter oavlönat på det här forumet...
Du och jag kommer inte överens. Jag skulle kunna skriva massor om hur jag uppfattar dig, men avstår. Har sagt mitt i den tråden.Du behöver inte vara nedlåtande. Jag går inte runt med skygglappar. Men kanske är mitt perspektiv, som kreativ professionell i en bransch med betydligt större ekonomi, något färgad. Jag skulle säga att det stora flertalet av de som ägnar sig åt rollspel med Sverige inte blåser, och inte blir blåsta, av någon. Kontrakt tycker jag är viktigt och att om det finns vinst ska såklart alla inblandade få del av kakan.
Men kanske behöver vi inte dra den här tråden tillbaka till det hela tiden utan kanske tillåta andra perspektiv med?
Va? Ok. Ha det bra.. Jeez...Du och jag kommer inte överens. Jag skulle kunna skriva massor om hur jag uppfattar dig, men avstår. Har sagt mitt i den tråden.
Ja, det där är rätt speciellt i den här branschen – och skiljer sig nog mycket mellan projekt också.Jag funderar lite på det här med vad som räknas som "egna" kontra "andras" projekt.
Jag tror inte att det är speciellt för den här branschen. Det är väldigt sällan som ett företag kan ge en brief på vad de vill ha när de anlitar någon kreativ konsult eller vad vi ska kalla det. Det finns säkert branscher där man vet exakt, men det ligger lite i sakens natur att den kreative får vara kreativ. Det är inte alls ovanligt att projekt börjar med en idé på exakt det viset.Ja, det där är rätt speciellt i den här branschen – och skiljer sig nog mycket mellan projekt också.