Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, det här är en viktig poäng. Själva ritandet tar bara en del av tiden. Jag måste för det första fundera en jäkla massa innan jag ens kommer igång och skissa, och sedan blir det ofta en hel del trial and error innan jag kommer fram till den design som jag faktiskt jobbar klart till en färdig bild. Så om en bild tar tio timmar att rita så lägger jag åtminstone ytterligare fem timmar på kringarbete som koncept, skiss och efterarbete.Angående just Nils Gullriksson så vill jag minnas att @Mekanurg i boken om Äventyrsspel berättade att Nils hade en ovanligt stor talang för att låta bilden ”växa” fram av sig själv, att han började teckna en hand exempelvis och sen växte bilden fram därutefter på ren spontanitet. Många andra tecknade (inklusive jag själv) måste skissa först, och det kan bli ganska många skisser innan man kommer på ett motiv man är helt nöjd med.
Särskilt isometriska kartor tar tid för skissande eftersom man gör fel hela jävla tiden och måste börja om.
edit: så på sätt och vis kan man säga att illustrationernas motsvarighet till korrläsning eller redaktörsskap ingår i illustratörens jobb.
Last edited: