Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag tycker dock det här med uppbyggandet av den typen av kreativa samarbeten är en tillräckligt intressant fråga för att den kanske ska vara värd en egen tråd?
Jag och @APM bor i helt olika delar av landet och hade bara träffats en gång innan vi startade Bläckfisk Förlag. Numera har vi daglig kontakt – han är lika mycket god vän som han är kollega.Det förutsätter ju att man har den kompetenskombinationen i sin umgängeskrets. Jag har själv inte någon större layout- och illustrationskompetens i min närhet, särskilt inte om det också ska vara folk som är intresserade av att skapa rollspel. Det kräver så att säga en viss lyckosam kombination.
Inga invändningar i sak om det eftersträvansvärda i det. Men det förtar inte den omständighet att de textuellt begåvande är betydligt fler i rollspelshobbyn är de visuellt. (I alla fall är det min uppfattning att det är så, och det är kanske en del av hobbyns natur, att den attraherar folk med den ådran mer än de visuellt intresserade. Jag tycker det som skapas här på forumet - i sin relation mellan det textuella och det visuella - är ganska tydligt bevis på det. Även om det givetvis finns många här som är skickliga på bildframställning.)Utvecklar detta något. Fler rollspelsmakare borde fundera över modellen som STHLM KARTELL har skapat. Det är i princip ett konstnärskollektiv/dryckessällskap/kompisgäng med kreatörer av olika slag som gör saker tillsammans (och ibland på egen hand). Samlar man kreatörer under ett sådant paraply, och bygger samarbetena på delaktighet, så minskar också behovet av att anlita folk utifrån.
Det är som ett rollspelsmakarforum fast där man samarbetar med varandra, istället för att var och en sitter och fnular med sin egen grej.
Och det som kommer ur det där gänget är bland de coolaste grejorna som hänt i hobbyn på många år (tycker jag, alltså). MB, Death in Space, Alt NYC, Night Yeast, CY_B, etc.
Två personer i kartellen jobbar med reklam och fler än så sysslar med grafik för rollspel.Jo, i skrivsammanhang har jag också lyckats med det, tycker jag. Undrar om det kanske hör till att det är lättare att hitta folk med jobb i till exempel reklambranschen (som väl många kartellare, åtminstone bland de mer visuellt orienterade, varit involverade i?) i Stockholm än i Malmö?
Hur ser det ut med yrkesbakgrund där?Två personer i kartellen jobbar med reklam och fler än så sysslar med grafik för rollspel.
I think, at least in the big American publishers, there has also been a trend towards a lot of books being sold mainly to read and post about online with less worry about whether anyone actually plays it.Jag tycker det här är intressant. Rollspelsböcker har blivit så otroligt grafiska produktioner att de nästan blivit konstböcker. För oss som gillar bilder så är det ju toppen, men kanske har förväntningarna på hur många illustrationer böckerna ska innehålla gått överstyr.
Många böcker är rena fyrfärgskalasen, och det är klart att då blir det dyrt. Personligen föredrar jag egentligen lite enklare illustrerade rollspelsböcker - gärna i svartvitt.
Här känns det som att ett paradigmskifte skedde någonstans i höjd med milennieskiftet. På den internationella arenan representerat av D&D 3, och i Sverige tog Riotminds de första stegen mot en ny typ av grafisk rollspelsdesign med rikt illusterade böcker i stora format med hårdpärm.
I OSR-världen känns det som att det inte ställs alls lika högra krav på grafiskt ”intensiva” produktioner (även om det givetvis finns sådana även där).
Vad menar du mer specifikt?Hur ser det ut med yrkesbakgrund där?
Min tanke var typ att arbetsmarknaden för folk med dylika kompetenser i Sverige är koncentrerad till Stockholm, och att det därmed kan vara svårare att uppnå en kritisk massa av folk i liknande jobb annorstädes. Det känns ju som om det krävs en viss mängd personer inom ett visst yrke för att den typen av spontana möten och samarbeten ska kunna uppstå.Vad menar du? Alla som vill gör grafiska grejjer, och bland de som gett ut något på sista tiden jobbar de med processer, data, ljud, spel och reklam till exempel.
Jag svarade i andra tråden. Sammanfattning: Två personer i kartellen har liknande jobb som år relevanta för speldesign. En av dem jobbar inte i stockholm.Min tanke var typ att arbetsmarknaden för folk med dylika kompetenser i Sverige är koncentrerad till Stockholm, och att det därmed kan vara svårare att uppnå en kritisk massa av folk i liknande jobb annorstädes. Det känns ju som om det krävs en viss mängd personer inom ett visst yrke för att den typen av spontana möten och samarbeten ska kunna uppstå.
Jag vet faktiskt inte. Det beror på vad "för lite"/"för mycket" innebär.Är det din uppfattning att illustratörerna som levererat bilder till de spelen du jobbat med (Eon och Neotech? Rätta mig om jag har fel) har fått för mycket betalt, eller att skribenterna har fått för lite betalt?
Om det inte är rollspelföretagens fel, vems fel är det då? (om någons, alltså)
Nej, illustratörernas insats påverkar jättemycket. Men inte så mycket att de förtjänar 100 ggr så hög lön, eller ens dubbelt så hög. Men då är jag också kommunist, och anser inte att"impact on sales" är ett bra grundläggande kriterium för att bedöma värdet av någons insats. Faktum är, jag anser inte att någon någonsin förtjänar dubbelt så hög lön som någon annan för någonting.Förstår jag dig rätt, menar du att illustratörers insats inte påverkar försäljningen speciellt mycket? Jag tänker nämligen att spel som enbart är text inte direkt sticker ut som några storsäljare i butikshyllan. Illustrationerna, i synnerhet omslaget, är en extremt viktig dragkrok till att få folk intresserade och vilja köpa ett spel samt att sälja in en känsla och atmosfär. Text gör självklart också detta, att säga annat vore befängt, men det är många gånger långsammare på det än bild och har en högre tröskel.
Men det kan inte påverka redan utgivet material ?Det som händer i ett sånt fall är att du inte kan trycka upp fler av boken. Alternativt att du inte kan använda den bilden för ny version av digital upplaga.
NejMen det kan inte påverka redan utgivet material ?
Tack för svar
Lite trådnekro så här på tidig eftermiddag.Tja jag kan ju förstås inte säga vad som står i andras kontrakt, bara i mina egna.
I tillägg till det har en källa med mycket erfarenhet, Matt Forbeck, berättat att WotC betalar bland de högsta ersättningarna i branschen.Hey RPG writers/developers/publishers. .02 cents a word is laughable at best. Industry standard is .10, MINIMUM is .04-.05 cents at the lowest. Don't accept projects at .02 cents, even if you are a new writer, part-time, or 'not doing a lot of work' for the project.
Accepting lower rates puts the entire industry in a spiral of 'its ok to not pay reasonable rates', and endangers those creators who do value their work into not getting hired for projects because of it. Value your experience. Your labor is worth it.
I say .04 cents is the minimum because that was the standard a few years ago and the industry is slow to catch up. Only take it if it is something you are passionate about