Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Svårigheten att som skribent visa en portfölj är definitivt en del av problemet. Förmodligen behöver den säljande skribenten ha något material fritt tillgängligt - exempelvis ett tidigare zine. Allra helst behöver det också vara ett beställningsjobb (med beställarens önskemål inkluderade).Ja, jag kan se om jag gillar en illustratörs stil på fem sekunder, men text och berättande tar avsevärt längre tid. Inte för att det är omöjligt, bloggar har ju funnits länge, och en bra ingress / pitch är tillräckligt för att jag ska se om jag är intresserad av att läsa vidare.
Något jag också tror att man kan jobba på är hur beställningen till skribenten ser ut. Istället för att beställaren säger något i stil med ”ett bra äventyr liksom”, så fyller han eller hon i ett formulär där det blir riktigt tydligt vad det är som efterfrågas. Ett exempel kan vara: kortfattat enkvällsscenario, action, heist, space opera, tre skrotiga rymdskepp, mäktig slutboss, dungeon crawl, maffigt rånbyte med fem äventyrskrokar, minst sju tydligt beskrivna SLP:er, fem färdiga RP. Jag tror att sannolikheten att kunden blir nöjd är mycket större då än med en vagare beställning.
Gör man det här inom ramen för Facebook kan det finnas med i ett startinlägg.
Last edited: