Jag tycker att det egentligen är fel att det bara är illustratörer av rollspel som får "bra" betalt, eller betalt överhuvudtaget. Den egentliga ersättningen bör vara baserad på skäligt liv för normalt antal arbetstimmar vecka. Att det inte är så i rollspelsindustrin, och åtminstone i delar av serieindustrin är tråkigt, men jag kan förstå varför det blivit så.
Många rollspelsskribenter skriver sitt eget material och vill få ut det med illustrationer, men har inte förmågan att själva illustrera så de har tidigare fått pröjsa en illustratör. Från företags sidor så har det nog varit så att illustrationer hjälper till att sälja produkter men ytterst få skribenter kan höja försäljningen utan märket eller produktlinjens namn är viktigare.
Jag både skriver och illustrerar men där jag vet ungefär hur lång tid det tar att rita en A4-bild i olika detaljnivå, svartvitt eller färg så har jag aldrig tagit tid på mitt skrivande, men det går betydligt fortare att skriva en sida än att rita en. Å andra sidan så brukar ett rollspel kräva mycket mer text än bilder.
När jag senast illustrerade kommersiella rollspel var det bästa jag fått betalt 150 dollar för en svartvit helsida. Jag vet inte om det ändrats nämnvärt, men jag antar att nästan alla kör med färg istället nu, men jag skulle gärna få reda på hur priset ser ut för illustratörer och för skribenter nu så man kan se hur stor skillnad det är.
Av de olika industrierna jag har koll på så var rollspel längst ner när det gäller ersättning till tecknare för övrigt.