Nekromanti Är det bara jag...

Arfert

Facit
...som är sjukt trött på alla obildade puckon som hävdar att månlandningarna var en bluff? Så här idag när det är 40-årsjubileum?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
...som är sjukt trött på alla obildade puckon som hävdar att månlandningarna var en bluff? Så här idag när det är 40-årsjubileum?
Det är inte bara du.

Liksom, jag gillar konspirationteorier, men den här är verkligen bara så fjantig. Den saknar verkligen all förankring, man kan inte ens låtsas för ett ögonblick att den är sann.

"Suspension of disbelief" är nåt jag vill ha ur konspirationsteorier. Det här är bara samma blockmongon som år ut och år in kommer dragandes med samma jävla redan förklarade och motbevisade s.k argument. Deras främsta tycks vara att de inte kan greppa att vi åkt till månen, liksom.

Arfert

Facit
ja, är man det minsta påläst så skjuter man direkt alla deras så kallade argument i sank...

...i USA kan man sammanfatta folks inställning till konspirationer och det övernaturliga med orden: 'you mention it, - we believe it'. Alltså vad man än säger så kommer det alltid att finnas människor som är beredda att tro på det. Är väl så i Sverige med, kanske...

Johan K

Gammal & dryg
För min del så är jag mest undrande till hur dessa idéer kom på tal, egentligen... Konspirationer eller ej.
För min del så hade jag gärna studsat omkring på månen en stund, eller iaf velat ha upplevt tyngdlöshet för en stund.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
...i USA kan man sammanfatta folks inställning till konspirationer och det övernaturliga med orden: 'you mention it, - we believe it'. Alltså vad man än säger så kommer det alltid att finnas människor som är beredda att tro på det. Är väl så i Sverige med, kanske...
Läs läsarkommentarerna till Aftonbladets artiklar om månlandningen. Det är en skrämmande läsning.

DesertRain

Hero
Håller med, det finns inga som helst vettiga argument för att en månlandning inte skulle ha ägt rum. Folk som inte fattar det gör mig bara irriterad.

Poseur

Swashbuckler
Åh nejdå! Jag är också väldigt trött på alla obildade puckon som tror att hela månlandningen är en konspiration.
Jag liksom krank gillar konspirationer men det här är ju bara dumt.

Jag blir liksom även fast jag är två decenier för ung för att vart med om det så blir jag ändå sentimental av orden "Houston, Tranquility Base here. The Eagle has landed." , och "We came in peace for all mankind".

Apollo 11, likt Sputnik, Sputnik 2 och Vostok 1 är i mina ögon de milstolpar människan har satt i rymden.

/poseur längtar efter en "Galaxy far far away"

Foggmock

Myrmidon
Meh hallåå det är ju skitlångt, och förresten, kolla här på tre fysiska fenomen jag helt missuppfattat!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det största problemet med konspirationsteorier av det här slaget är det bisarrt stora antalet människor som måste vara inblandade och hålla käft för att de ska förbli hemliga. För att skicka människor till månen krävdes det en arbetsinsats av tiotusentals personer, och ett stort antal av dessa borde vara medvetna om att något skumt var i görningen om syftet med projektet var att fejka en månlandning snarare än att utföra den, och de väljer fram till idag att tiga om det hellre än att gå till godtycklig tidning som skulle betala astronomiska summor för en vittnesrapport om "sanningen".

Det andra problemet med konspirationsteorier är att de förutsätter att konspiratörerna är så osannolikt kompetenta att de kan lura hela mänskligheten, men samtidigt så inkompetenta att de glömmer en liten detalj som upptäcks av konspirationsteoretikerna. Om de har kompetensen och de ekonomiska förutsättningarna att fejka en månlandning har de säkert kompetens nog att göra en omtagning på filmsekvensen där flaggan vajar, om de hade anledning att tro att den inte skulle göra det.

Det tredje problemet är att konspirationsteorier ofta faller på att de är för dumma. De förutsätter att konspiratörerna valt att göra saker på ett extremt omständligt och korkat sätt av ingen speciell anledning alls. Jag har hört folk på fullaste allvar hävda att planet som flög in i Pentagon inte alls var ett plan. Det skulle i själva verket vara så att amerikanska försvaret sköt ner flygplanet, gömde det, sköt en missil i Pentagon och påstod att det var det saknade planet. Ingen kan förklara varför de valde att göra på det sättet istället för att ta planet och flyga in det i Pentagon, vilket verkar vara ett enklare sätt att lösa problemet att få det att se ut som ett plan har flugit in i Pentagon. Om man nu av någon anledning ska fejka det när det verkar finnas gott om terrorister som är beredda att göra det på riktigt.

/tobias

Arfert

Facit
Gurgeh said:
Jag har hört folk på fullaste allvar hävda att planet som flög in i Pentagon inte alls var ett plan. Det skulle i själva verket vara så att amerikanska försvaret sköt ner flygplanet, gömde det, sköt en missil i Pentagon och påstod att det var det saknade planet. Ingen kan förklara varför de valde att göra på det sättet istället för att ta planet och flyga in det i Pentagon, vilket verkar vara ett enklare sätt att lösa problemet att få det att se ut som ett plan har flugit in i Pentagon. Om man nu av någon anledning ska fejka det när det verkar finnas gott om terrorister som är beredda att göra det på riktigt.

/tobias
Här i Bredäng kunde man, ett tag, i den arabiska presentbutiken FURKAN, köpa mobilskal med idolbilder av Usama och de brinnade tornen bakom sig. Så nog hade CIA lätt kunnat rekrytera glada arabiska terrorister om de velat. Ett annat stort hål i den där korkade teorin är att i USA har inte försvaret nån slags monopol på flygradar.. MÅNGA hade sett om jaktflyg eller luftvärn skjutit ner planet på annat ställe...

...jag kan faktiskt inte förstå alla puckon som så gärna vill att nån annan (läs: USA eller "judarna") låg bakom attacken, den var ju uppenbarligen väldigt populär i extremistkretsar. Ibland (läs: nästan alltid) är den troligaste förklaringen den sanna, liksom.

Angående Apollo-projektets omfattning: utöver de tolv astronauter som var på månen så var 750000 (!) personer inblandade om man ser över hela 60-talet. Snacka om risk för läckor, om man säger så. Och det är ju inte en alltför vågad gissning att några av dem dessutom spionerade för Sovjet, om jänkarna velat bluffa så lär ryssarna läckt det direkt. (När Örnen landat så flög förresten en obemannad rysk sond rakt över landningsplatsen, så de hade koll).

Foggmock

Myrmidon
Arfert said:
Angående Apollo-projektets omfattning: utöver de tolv astronauter som var på månen så var 750000 (!) personer inblandade om man ser över hela 60-talet. Snacka om risk för läckor, om man säger så. Och det är ju inte en alltför vågad gissning att några av dem dessutom spionerade för Sovjet, om jänkarna velat bluffa så lär ryssarna läckt det direkt. (När Örnen landat så flög förresten en obemannad rysk sond rakt över landningsplatsen, så de hade koll).
Meh hallå alla inblandade var ju också lurade, det är bara en lite maktelit av judiska bankirer som vet allt! De som satt i kontrollstationen fick se förinspelade bilder, åååååh du är så trög Arfert :gremsmirk:

Arfert

Facit
ja, så gick det ju till såklart.

Fast egentligen är de judiska bankirerna utomjordiska ödlor, som sedan läckte om konspirationen, för att vi skulle ge upp tanken på månfärder för alltid.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
http://www.wechoosethemoon.org/ (NT)

NT = Noskapinfylld Tätting