Mekanurg said:
Have you been there, done that? Alls icke harmsen, utan mest förbryllad. Till skillnad från det pyttelilla Saudi (jämförbart med lilla Sverige) är ju USA en kontinent och besitter därför av nödvändighet en enorm spännvidd i sin kultur. När jag läser dina ord verkar det som om du bara skär ut ett litet snitt ur den. Saudi och Sverige är dvärgar i sammanhanget.
Tja, jag är ju av åsikten att egna upplevelser är underlägsna statistik och undersökningar - egna upplevelser kan bara fånga en liten minoritet.
Visst finns det ickepatriotiska amerikaner, visst finns det ickereligiösa amerikaner - men kolla hur viktigt det var för folk att Obama var "riktig kristen", kolla hur många det är som tror på kreationismen. I stort sett all kultur som produceras anpassas efter "family values", en av de memplex jag verkligen, verkligen har svårt för.
Alltså, jag tror att man kan bedöma en kultur utifrån den... kultur den producerar. Ingen rök utan eld, så att säga. Givetvis finns en spännvidd, men kulturen som produceras
domineras av "family values", patriotism, religiositet.
Liksom, det finns kultur från USA jag gillar också. Däremot tycker jag att större delen av det som produceras där, precis som större delen av det som produceras här i sverige, är ganska gräsligt.