Nekromanti Är det dags för ett Vampire-forum?

Man Mountainman

Storsvagåret
Eksem said:
Jag har inte riktigt nån koll på WoD och sådär, men något verkar i vilket fall ha trummat upp intresset för WoD här på forat, och det är väl nästan fler trådar om WoD (även om man räknar alla Klan-trådarna som en tråd) på Rollspelsforat än det skrivs om DnD på DnD-forat? Jag är normalt för att ha så få forum som möjligt, men jag tycker i alla fall det verkar vara såpass mycket Vampire-snack att det motiverar en diskussion om huruvida det skulle passa med ett eget Vampire/WoD-forum?
1) Det är i stort sett bara en person som startar alla WoD-trådarna. Det faktum att han väljer att starta en ny tråd för varje klan, snarare än att posta i samma tråd vecka efter vecka, bidrar kanske till intrycket av ett plötsligt intresse.

3) Det blotta faktum att något diskuteras mycket är inte tillräckligt för att motivera ett nytt forum. Vinner vi något på att hålla isär WoD-diskussionerna från övriga diskussioner, förutom en batch härliga gränsdragningsproblem (som skräckforumets eviga "vad är skräck"-trådar)? Det tycks ju som att det vanliga rollspelsforumet pallar trycket rätt bra.

Necross

Swashbuckler
Bra idé.

Jag tycker inte WoD har jättemycket med skräckrollspel att göra. Det har det iaf inte gjort när jag spelat det (vilket jag gjorde i över 10 år).

Eksem

Champion
Eftersom jag vet att ni gillar data så tänkte jag att jag skulle kolla hur det sett ut med WoD-snacket senaste tre månaderna, och då visade det sig två saker: Dels så är DnD mycket större samtalsämne på WRNU än jag trodde att det var, och Vampire klart mindre än jag upplevt det.

Alltså, de tre senaste månaderna, aktiva diskussioner:

11 trådar om WoD, varav 6 är klantrådarna
148 trådar sammanlangt på rollspelsforumet
51 (!) trådar på DnD-forumet

Av detta drar jag slutsatsen att ett WoD-forum är relevant först om nuvarande WoD-takt (senaste två veckorna) håller i sig, samt att ämnen kan verka klart mindre än de faktiskt är om de får egna forum och kanske riskerar att bli onödigt osynliga. Alltså att ett eget WoD-forum skulle vara till WoD-snackandets nackdel snarare än fördel.

Troberg

Sinister eater
Eksem said:
Av detta drar jag slutsatsen att ett WoD-forum är relevant först om nuvarande WoD-takt (senaste två veckorna) håller i sig, samt att ämnen kan verka klart mindre än de faktiskt är om de får egna forum och kanske riskerar att bli onödigt osynliga. Alltså att ett eget WoD-forum skulle vara till WoD-snackandets nackdel snarare än fördel.
Nja, det är också så att en speciell plats för att diskutera någonting kan stimulera diskussioner kring den frågan.

Jag upplever tex att mängden diskussioner kring skräck eller SF har blivit mycket mindre sedan de forumen låstes. Närvaron av dem planterade tankar i huvudet på folk.

Eksem

Champion
Nu är jag ju inne på något så extremt opålitligt som mitt eget minne av hur folk postade på ett forum, men ändå, som jag minns det så dödades skräck- och sf-forumen för att folk helt enkelt inte skrev i dem längre?

Recca

Femme Fatale
Dnalor said:
Eksem said:
Jag har inte riktigt nån koll på WoD och sådär, men något verkar i vilket fall ha trummat upp intresset för WoD här på forat, och det är väl nästan fler trådar om WoD (även om man räknar alla Klan-trådarna som en tråd) på Rollspelsforat än det skrivs om DnD på DnD-forat? Jag är normalt för att ha så få forum som möjligt, men jag tycker i alla fall det verkar vara såpass mycket Vampire-snack att det motiverar en diskussion om huruvida det skulle passa med ett eget Vampire/WoD-forum?
1) Det är i stort sett bara en person som startar alla WoD-trådarna. Det faktum att han väljer att starta en ny tråd för varje klan, snarare än att posta i samma tråd vecka efter vecka, bidrar kanske till intrycket av ett plötsligt intresse.
Vad hände med "2)"?

Men iaf. Jag startar ganska många trådar om WoD oxo. De syns säkert inte på samma sätt som den här rushen av WoD-trådar som uppkommit precis nu.

Det man kan vinna på ett WoD-forum är att lättare ha koll på nya trådar. De halkar inte lika snabbt av listan om det inte finns konkurrens med de mer ospecifika rollspelstrådarna.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Nu är jag ju inne på något så extremt opålitligt som mitt eget minne av hur folk postade på ett forum, men ändå, som jag minns det så dödades skräck- och sf-forumen för att folk helt enkelt inte skrev i dem längre?
Vad är det negativa med att ha ett till forum om WoD? Och om det i värsta fall inte skrivs nåt där, gör det nåt om det läggs ner. Mig veterligen skapar man ett forum genom att klicka ett par gånger i administrationspanelen, voila! Borde vara lika lätt att flytta forumet till arkiv om man anser att det dött.

Öht har jag svårt att se varför det ens blir diskussion om det, är vi så svältfödda på diskussionsämnen att vi kastar oss över varje liten smula. Det var en bra idé och just nu känns den smart eftersom det i skrivande stund är svårt att hålla koll på de många WoD-trådarna som uppkommit. Så att starta ett WoD-forum har väl inga negativa effekter?

Vad kan de vara? För det är ju de vi ska väga mot de positiva effekterna.

Personligen tycker jag inte att det passar in i skräckrollspelsgenren; jag tror de flesta inte identifierar WoD som skräck och att det kommer göra att nya användare inte reagerar på att det finns ett forum som rör WoD.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Eftersom jag vet att ni gillar data så tänkte jag att jag skulle kolla hur det sett ut med WoD-snacket senaste tre månaderna, och då visade det sig två saker: Dels så är DnD mycket större samtalsämne på WRNU än jag trodde att det var, och Vampire klart mindre än jag upplevt det.

Jag förstår hur du tänker. Men då utgår vi från att den enda anledningen till att ha ett forum är takten i vilket det postas däri.

Säg att vi gör en liknande statistik där vi ställer rollspel.nu forumet gentemot DnD-forumet. Då är det ju bara att lägga ner DnD-forumet direkt eftersom 51 trådar är alldeles för lågt i jämförelse med antalet inlägg som sker i rollspel.nu-forumet.

Gör jämförelsen istället mellan Megaton Games, Fenix speltidningen och DnD-forumet. Ett axplock av forum som finns på wrnu utan att direkt postas i alls samma takt som DnD-forumet.

Eksem

Champion
De positiva effekterna skulle vara:
Mer snack om WoD för att det blir mer synligt
WoD riskerar inte att dränka rollspelsforumet

De negativa effekterna skulle vara:
Mindre snack om WoD, för att det inte syns i vanliga rollspelsforat
Fler forum att hålla reda på

Jag tycker personligen inte att WoD och Skräckforumet alls hör ihop, det var krångligt redan när vi hade Skräckforumet. Men jag är ingen WoD-typ så jag har egentligen ingen insikt i frågan.

Att det blev en diskussion om det var för att jag startade en tråd om det, för jag tyckte spontant att det var värt att diskutera. Jag skrev ju i trådstarten att det var ett relevant diskussionsämne. Att folk diskuterar som respons på det är en konstig sak att beklaga sig över ärligt talat.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Att det blev en diskussion om det var för att jag startade en tråd om det, för jag tyckte spontant att det var värt att diskutera. Jag skrev ju i trådstarten att det var ett relevant diskussionsämne. Att folk diskuterar som respons på det är en konstig sak att beklaga sig över ärligt talat.
Jo det är det väl.

:gremblush:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Vad är det negativa med att ha ett till forum om WoD?
Vi har redan en helt sinnesjukt och oanvändbart lång forumlista. Jag förstår inte hur någon överhuvudtaget kan använda vår forumlista till... någonting alls.

Men; för egen del skulle det inte göra så mycket; jag använder ändå aldrig forumlistan. Jag skulle vara tvungen att bevaka WoD-forumet, men sen skulle jag ju få WoD-trådarna i samma lista som jag får alla andra trådar ändå. Så för mig personligen är det helt egalt.

Däremot är jag sådär i allmänhet för att vi minskar, inte ökar, antalet forum. Eftersom vår forumlista, som är fulast och plottrigast, just nu är vårt fönster utåt, det som ska bjuda in och göra det lätt för nya användare att hitta och navigera.

Det är dock en kamp jag fått inse att den är hopplös... =(

Eksem

Champion
Jag jämförde med DnD-forumet för att se hur mycket det snackas om WoD i jämförelse med DnD. Hade de varit närmare varandra i mängd hade det varit ett starkt argument för ett WoD-forum. Med tanke på att 25% av rollspelsforumet hade bestått av DnD-diskussioner om vi inte haft ett DnD-forum hade man nog upplevt rollspelsforumet som "dränkt" av DnD-snack.

Jag valde DnD-forumet för att det inte är ett forum som spelskaparna själva äger, forum som Megaton, Fenix eller Saga Games etc är ju annorlunda eftersom det är utgivarna själva som har valt att ha sina egna forum på Rollspel.nu.

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Eksem said:

Jag förstår hur du tänker. Men då utgår vi från att den enda anledningen till att ha ett forum är takten i vilket det postas däri.

Säg att vi gör en liknande statistik där vi ställer rollspel.nu forumet gentemot DnD-forumet. Då är det ju bara att lägga ner DnD-forumet direkt eftersom 51 trådar är alldeles för lågt i jämförelse med antalet inlägg som sker i rollspel.nu-forumet.

Gör jämförelsen istället mellan Megaton Games, Fenix speltidningen och DnD-forumet. Ett axplock av forum som finns på wrnu utan att direkt postas i alls samma takt som DnD-forumet.
Sen så tänker jag väl att det också kan vara så att det går i perioder lite hur stort folks intressen är. Jag har inte varit medlem så länge på forumet (2 år). Jag har tagit med mig både Cissi och Mårten till forumet från min spelgrupp och vi spelar alla WoD. Både Cissi och jag är ju aktiva i speltrådar om WoD. God45 är ny på forumet och han skriver mycket om WoD. Antagligen jättelångt före vår tid så tappade skräckforumet så mycket aktivitet att det inte verkade värt det att ha kvar forumet, så man tog bort det.

Vad jag menar är att forumet har inte jättemånga aktiva medlemmar men de de har har ju en tendens att påverka forumets innehåll. Så att skräckforumet har tappat aktivitet en gång i tiden, betyder väl ingenting nu för tiden.

Eksem

Champion
Nej att Skräckforumet dog har ingenting med ett potentiellt WoD-forum att göra, annat än som argument för eller emot huruvida ett eget forum bidrar till mer diskussioner om ett ämne eller inte.

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Vad är det negativa med att ha ett till forum om WoD?
Vi har redan en helt sinnesjukt och oanvändbart lång forumlista. Jag förstår inte hur någon överhuvudtaget kan använda vår forumlista till... någonting alls.

Men; för egen del skulle det inte göra så mycket; jag använder ändå aldrig forumlistan. Jag skulle vara tvungen att bevaka WoD-forumet, men sen skulle jag ju få WoD-trådarna i samma lista som jag får alla andra trådar ändå. Så för mig personligen är det helt egalt.

Däremot är jag sådär i allmänhet för att vi minskar, inte ökar, antalet forum. Eftersom vår forumlista, som är fulast och plottrigast, just nu är vårt fönster utåt, det som ska bjuda in och göra det lätt för nya användare att hitta och navigera.

Det är dock en kamp jag fått inse att den är hopplös... =(
Jag tycker det finns några riktiga mögargument i den här tråden. Det här var ett bättre argument.

Själv är jag också tveksam egentligen. Alltså, jag skulle inte ha nåt emot ett WoD-forum. Jag tror jag skulle starta fler små trådar om Wod. Nu känns det som att om jag startar en tråd så ska det verkligen gälla ett intressant ämne. Men om det fanns ett WoD-forum skulle jag kunna starta en tråd om hur folk tänker kring blood bonds eller om folk tycker att ghouls ska kunna fälla ut små vassa vampyrtänder. Nu kanske jag gör det ändå iofs... Men det har nog med att göra att diskussionen är på tapeten och att det skapats ett lite annorlunda klimat iom God45's WoD-spam.

Just nu är dock WoD-diskussionerna extremt synliga och det känns bra. Jag gillar när det är enkelt, vanligtvis skiter jag i alla forum som inte är antingen rollspelsmakande eller rollspel. Ibland läser jag trådar som ser intressanta ut som syns i Senaste inlägg men vanligtvis besöker jag inte några andra forum ens.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Nej att Skräckforumet dog har ingenting med ett potentiellt WoD-forum att göra, annat än som argument för eller emot huruvida ett eget forum bidrar till mer diskussioner om ett ämne eller inte.
Jag kanske var otydlig men jag tycker jag pekar på andra skäl till att ett forum kan dö ut än huruvida forumet i säg uppmuntrar till aktivitet eller ej.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Jag jämförde med DnD-forumet för att se hur mycket det snackas om WoD i jämförelse med DnD. Hade de varit närmare varandra i mängd hade det varit ett starkt argument för ett WoD-forum. Med tanke på att 25% av rollspelsforumet hade bestått av DnD-diskussioner om vi inte haft ett DnD-forum hade man nog upplevt rollspelsforumet som "dränkt" av DnD-snack.

Jag valde DnD-forumet för att det inte är ett forum som spelskaparna själva äger, forum som Megaton, Fenix eller Saga Games etc är ju annorlunda eftersom det är utgivarna själva som har valt att ha sina egna forum på Rollspel.nu.
Jag tycker faktiskt att det är extremt liten skillnad mellan "utgivarna själva" och "användarna själva". Men jag förstår din poäng i övrigt. Äsch. Det kanske är en svår fråga då... o_O' Jag skiter fan i det. Gör som ni vill! :gremtongue:

Eksem

Champion
Ja alltså anledningen till att forum som Megaton och SagaGames finns är för att utgivarna vill ha sina forum här på WRNU, medan anledningen till att DnD-forumet finns är för att annars skulle Rollspelsforumet dränkas av DnD-diskussioner. Därför är de inte riktigt jämförbara om man ska ta aktivitetsgraden som existensberättigande på forumet.

Troberg

Sinister eater
Recca said:
Personligen tycker jag inte att det passar in i skräckrollspelsgenren; jag tror de flesta inte identifierar WoD som skräck och att det kommer göra att nya användare inte reagerar på att det finns ett forum som rör WoD.
Den diskussionen har vi haft förut, och folk lär inte enas om det.

Jag nöjer mig med att konstatera att WoD är centrerat kring typiska skräckvarelser (vampyrer, varulvar et cetera), och då passar det lika bra där som i något annat forum. Bara man vet att "här diskuteras X" så spelar det inte så stor roll om X likhet med andra ämnen i forumet är ganska ytlig. Poängen är att man gett det en plats, ett fack att ligga i.