Nekromanti Är det dags för ett Vampire-forum?

Troberg

Sinister eater
krank said:
Vi har redan en helt sinnesjukt och oanvändbart lång forumlista. Jag förstår inte hur någon överhuvudtaget kan använda vår forumlista till... någonting alls.
Äh, den är inte så hemsk. Gruppera den lite tydligare så är den hur prydlig som helst. Tex

Om spel
* Rollspel
* Rollspelsmakande
* Övriga spel

Spelande
* Krönikor och spelrapporter
* Forumsrollspel
* Varulvsspel
* Evenemang och kontakt

Kultur och omvärld
* Promotion
* Recensioner och nyheter
* Gallerier
* Kultur
* Zinescene

Rollspel.nu och användare
* Rollspel.nu
* Presentationer
* Köpes och säljes
* Arkiverade forum
* Föreningen WRNU

Specifika spelforum
* Hela listan av specifika spel
...

Nu säger jag inte att den måste se ut precis så, det är bara ett exempel jag puttade ihop lite kvickt. Det har dock inte mer än fem forum under någon rubrik, förutom spelspecifika forum, och där stör det inte med en lång lista, för där är det ändå logiskt att hitta.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Äh, den är inte så hemsk. Gruppera den lite tydligare så är den hur prydlig som helst. Tex

Om spel
* Rollspel
* Rollspelsmakande
* Övriga spel

Spelande
* Krönikor och spelrapporter
* Forumsrollspel
* Varulvsspel
* Evenemang och kontakt

Kultur och omvärld
* Promotion
* Recensioner och nyheter
* Gallerier
* Kultur
* Zinescene

Rollspel.nu och användare
* Rollspel.nu
* Presentationer
* Köpes och säljes
* Arkiverade forum
* Föreningen WRNU

Specifika spelforum
* Hela listan av specifika spel
...
Kräver scroll = alldeles för lång. Dessutom har vi alldeles för mycket text vid varje forum.

Helst skulle jag vilja se max typ tio delforum, inklusive de för specifika spel. Har man speciellt många fler blir det snabbt svåröverblickbart och plottrigt.

Ju mer jag tänker på Spider Jerusalems idé om att byta till ett forumsystem med fasta "taggar" ju mer gillar jag den. Alla trådar i samma "forum", men med möjlighet att filtrera efter olika taggar t.ex "rollspelsmakande" eller "D&D". Och så naturligtvis inte låta användarna skapa egna taggar.

I vanliga fall gillar jag hierarkier, men bara när de gör saker tydliga. På wrnu innebär nuvarande hierarki bara att det blir fult och plottrigt. Oavsett hur man grupperar.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag tycker att vi ska ha ett WoD- eller Storytelling-systemsforum.

Att ha ett skräckrollspelsforum är ju rätt konstigt. Dessa spel har inte system, setting eller historia gemensamt med varandra. DND har settings gemensamt mellan de olika editions, samma namn på en hel bunt grundläggande element och en lång historia tillsammans. Alltså är det meningsfullt att ha ett DND-forum som även Pathfinder och andra avarter får plats i.

Ett skräckforum skulle alltså inkludera
Vampire: ett spel om superhjältar i läderkläder som slåss om makten i sina innerstadsmiljöer och med ett ganska enkelt tärningspölssystem.

Call of Cthulhu: ett spel om vanliga människor som utreder läskiga deckarfall med anknytning till uråldrig ondska. Systemet är BRP.

Kult: Ett spel där rollpersonerna utforskar en värld som inte är verklig och med tiden kliver längre och längre in i galenskapen. Systemet är helt eget och liknar inte till fullo något annat rollspel.

Ravenloft: En setting där man spelar med DND-systemet. Där rollpersonerna är ganska kapabla hjältar som ändå kämpar mot övernaturliga och ofta till synes övermäktiga fiender men där man ändå har en chans att "vinna".

Jag tycker att dessa saker har betydligt mindre gemensamt med varandra än vad de har med andra spel inom andra genrer.

Det känns om att minst 50% av posterna i DND-forumet gäller regler och att de gemensamma regelverken är en stor del av vad som gör det till en bra indelning. Att överföra regler ifrån BRP till Storytelling däremot blir lätt abstrakt. Faktum är att Exalted som är ett fantasy-spel har mer gemensamt med Vampire både i tema och system än vad Call of Cthulhu* har.

Om vi ska ha ett nytt forum, vilket jag gott tycker att vi kan ha, så bör detta vara tillägnat WoD eller kanske ännu bättre Storytelling-spelen. Mellan dessa finns samma gemensamma historia, settings som finns kvar men ändrar sig mellan utgåvorna och system som är liknande men inte samma som i DND.

Att bunta ihop World of Darkness i samma genre som Call of Cthulhu är inte så mycket mer relevant än att bunta ihop Star Wars och X-men för att det finns psykiska krafter och telekinesi i båda och man inte kan se alla skillnaderna.

*Lustigt nog har Exalted också fler gemensamma teman settingmässigt med Call of Cthulhu än vad Vampire har. Men det är en annan fråga.

anth

Vetefan
krank said:
Helst skulle jag vilja se max typ tio delforum, inklusive de för specifika spel. Har man speciellt många fler blir det snabbt svåröverblickbart och plottrigt.
Vad du egentligen säger är att du skulle vilja se att användarna på rollspel.nu var färre och mer homogena (d.v.s. inte hade så olika smak). :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
krank said:
Ju mer jag tänker på Spider Jerusalems idé om att byta till ett forumsystem med fasta "taggar" ju mer gillar jag den. Alla trådar i samma "forum", men med möjlighet att filtrera efter olika taggar t.ex "rollspelsmakande" eller "D&D". Och så naturligtvis inte låta användarna skapa egna taggar.

I vanliga fall gillar jag hierarkier, men bara när de gör saker tydliga. På wrnu innebär nuvarande hierarki bara att det blir fult och plottrigt. Oavsett hur man grupperar.
Jag ryser av obehag bara jag tänker på det. Taggar som organisationsmetod är usel, speciellt för icketekniska användare och för stora mänger data.

Nej, jag har scrollhjul på min mus, och jag är inte rädd för att använda det!

krank

anth said:
Vad du egentligen säger är att du skulle vilja se att användarna på rollspel.nu var färre och mer homogena (d.v.s. inte hade så olika smak). :gremlaugh:
Nope.
Jag säger att jag önskade att vi kunde vara lika heterogena men inte hålla på att envisas med så hårda kategoriseringar. Jag förstår överhuvudtaget inte varför det "stör" med WoD-diskussioner i rollspelsforumet, till exempel. Men det är ju för att jag använder det optimala och enda rimliga sättet att titta på forumet; Bevakningslistorna =)

krank

Troberg said:
Nej, jag har scrollhjul på min mus, och jag är inte rädd för att använda det!
Vad trevligt för dig.

anth

Vetefan
krank said:
Men det är ju för att jag använder det optimala och enda rimliga sättet att titta på forumet; Bevakningslistorna =)
Det är din personliga åsikt.
Min personliga åsikt om bevakningslistorna tänker jag inte nämna för jag vill inte starta ett bråk om något så fånigt. :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Hans E Magnusson said:
Enklast är väl att öppna upp skräckforumet, för visst räknas vampyrerna dit?
År 2000 ringde, de vill ha tillbaka sitt skräckforum? :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Jag tror, som person som inte ens var här på den tiden, att skräckforumet stängde just för att indelningen är för flummig.

Jag tror av precis samma anledning att ett Fantasyforum där man diskuterade Eon och DND bara skulle vara jobbigt.

Arfert

Facit
Anarchclown said:
Jag tror, som person som inte ens var här på den tiden, att skräckforumet stängde just för att indelningen är för flummig.

Jag tror av precis samma anledning att ett Fantasyforum där man diskuterade Eon och DND bara skulle vara jobbigt.
..eller ett OSR-forum, vad ska räknas som OSR och så vidare..

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
Anarchclown said:

..eller ett OSR-forum, vad ska räknas som OSR och så vidare..
Nej, nej! Du öppnar Pandoras ask! Snart nämner någon ett Indie eller Trad forum och sedan kommer det ta hus i helvetet!

Eksem

Champion
Skräckforumet var ett av de bästa forumen på wrnu under en lång tid och var nog där det mesta och bästa teoretiserandet gjordes. Men till slut fanns inte så mycket mer att säga, och inläggsfrekvensen minskade allt mer, tills dess att det inte längre var mening med att ha ett separat forum mer.

Visst fanns det en del förvirring, men det hade inte så mycket inverkan på Skräckforumets uppgång och fall.

Bunny

Crazy like a fool
Eksem said:
Skräckforumet var ett av de bästa forumen på wrnu under en lång tid och var nog där det mesta och bästa teoretiserandet gjordes. Men till slut fanns inte så mycket mer att säga, och inläggsfrekvensen minskade allt mer, tills dess att det inte längre var mening med att ha ett separat forum mer.

Visst fanns det en del förvirring, men det hade inte så mycket inverkan på Skräckforumets uppgång och fall.
Ja, forumets styrka var ju de generiska skräckdiskussionerna och duktiga skribenter som §eraphim, Rising och Basenanji (Dieselsoppa). Det blev aldrig riktigt ett hideout för specifika (så kallade) skräckspel.

Jag saknar skräckforumet, men inser att det inte kommer att komma tillbaka (i den formen). Det vore snurrigt att öppna det till förmån för ett enda (så kallat) skräckspel.

Nej, låt diskussionerna stanna i det allmänna rollspelsforumet.

Brynolf

Dum fan
Taggar tycker jag låter ytterst sympatiskt. Då kan man själv välja hur man vill filtrera forumet och ingen behöver bli butter för att saker och ting inte ser ut som just den vill.

Om det nu inte finns några nackdelar med just taggar som fenomen förstås. Troberg får gärna förtydliga varför taggar är anus.

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Jag tycker att vi ska ha ett WoD- eller Storytelling-systemsforum.

Att ha ett skräckrollspelsforum är ju rätt konstigt. Dessa spel har inte system, setting eller historia gemensamt med varandra. DND har settings gemensamt mellan de olika editions, samma namn på en hel bunt grundläggande element och en lång historia tillsammans. Alltså är det meningsfullt att ha ett DND-forum som även Pathfinder och andra avarter får plats i.

Ett skräckforum skulle alltså inkludera
Vampire: ett spel om superhjältar i läderkläder som slåss om makten i sina innerstadsmiljöer och med ett ganska enkelt tärningspölssystem.

Call of Cthulhu: ett spel om vanliga människor som utreder läskiga deckarfall med anknytning till uråldrig ondska. Systemet är BRP.

Kult: Ett spel där rollpersonerna utforskar en värld som inte är verklig och med tiden kliver längre och längre in i galenskapen. Systemet är helt eget och liknar inte till fullo något annat rollspel.

Ravenloft: En setting där man spelar med DND-systemet. Där rollpersonerna är ganska kapabla hjältar som ändå kämpar mot övernaturliga och ofta till synes övermäktiga fiender men där man ändå har en chans att "vinna".

Jag tycker att dessa saker har betydligt mindre gemensamt med varandra än vad de har med andra spel inom andra genrer.

Det känns om att minst 50% av posterna i DND-forumet gäller regler och att de gemensamma regelverken är en stor del av vad som gör det till en bra indelning. Att överföra regler ifrån BRP till Storytelling däremot blir lätt abstrakt. Faktum är att Exalted som är ett fantasy-spel har mer gemensamt med Vampire både i tema och system än vad Call of Cthulhu* har.

Om vi ska ha ett nytt forum, vilket jag gott tycker att vi kan ha, så bör detta vara tillägnat WoD eller kanske ännu bättre Storytelling-spelen. Mellan dessa finns samma gemensamma historia, settings som finns kvar men ändrar sig mellan utgåvorna och system som är liknande men inte samma som i DND.

Att bunta ihop World of Darkness i samma genre som Call of Cthulhu är inte så mycket mer relevant än att bunta ihop Star Wars och X-men för att det finns psykiska krafter och telekinesi i båda och man inte kan se alla skillnaderna.

*Lustigt nog har Exalted också fler gemensamma teman settingmässigt med Call of Cthulhu än vad Vampire har. Men det är en annan fråga.
Anarchclown for president.

Troberg

Sinister eater
Brynolf said:
Troberg får gärna förtydliga varför taggar är anus.
Många anledningar:

* De suger om man har mycket data, därför att det då blir för många datamängder som är taggade lika.
* Till skillnad från en hierarkisk struktur så har inte saker sin plats. Det innbär att om man har två diskussioner med samma rubrik och samma taggar, men som skulle legat i olika forum, så kommer man inte att kunna skilja dem åt. Hade de legat i olika forum så är det en ickefråga.
* Allt hamnar i samma hög. Om man inte aktivt filtrerar så blir det soppigt. Variant på detta tema: Jag gillar att läsa varje typ av diskussioner för sig. Har jag tex bråttom så kollar jag bara de intressantaste forumen. Med taggar så måste jag då sätta upp nya uppsättningar filterkriterier varje gång jag vill byta, istället för att bara klicka på ett forum.
* Alla taggar inte lika. Om jag taggar på ett sät så taggar antagligen du på ett annat. Med tusentals användare så kommer man snart inte att ha någon struktur alls. Prova tex att ladda ner musik från internet och se hur konsekventa taggarna är på den...
* Det kräver mer teknisk kompetens av användaren. Det är inte lika enkelt och smidigt som att bara klicka på ett forum, speciellt inte om taggningen är inkonsekvent.
* Det är svårt att veta om man missat någon diskussion. Att klicka i några forum och titta på nya inlägg är enkelt. Att göra ett antal filter och veta att de inte har glipor mellan sig (eller irriterande överlapp) är bra mycket svårare och kräver antagligen att man sätter sig ner en stund med papper och penna och gräver i sina kunskaper om boolesk algebra.
* Inte allting passar i taggar. Taggar kan tala om vilka egenskaper ett inlägg eller en fil har, men de är väldigt olämpliga för att tala om vilket sammanhang den råkar finnas i. Säg tex att jag har filen dosomething.dll. Den har ett antal taggar som talar om vem som gjort den, vad den gör och så vidare. Men, jag har den också inlagd två gånger, eftersom två program använder den. Taggar passar inte för att visa det, medan en hierarkisk struktur är tydlig, då filen helt enkelt ligger där två gånger, en för respektive program, i respektive programs katalog.

Nej, taggar är bara en variant på "jag orkar inte organisera det här, så jag bara låter folk tala om hur de tycker att det ska organiseras så blir allt nog organiserat och bra i slutänden". Att organisera saker funkar inte bra på det sättet.

RasmusL

Champion
Jag håller med dig här. Story Games kör ju en tag-liknande struktur och där får jag ingen uppdelning alls om jag inte anstränger mig eller vet precis vad det är jag är intresserad av (något som jag oftast inte gör varken här eller där, jag strötittar lite på olika saker tills något fångar mitt intresse). Grötigt och knepigt om man bara ska slötitta, vilket är min huvudsakliga aktivitet både här och där.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Någon som kan tipsa om ett forum som kör taggar som funkar fint? Jag tycker det låter jäkligt bra men misstänker att det kan bli grötigt.