Brynolf said:
Troberg får gärna förtydliga varför taggar är anus.
Många anledningar:
* De suger om man har mycket data, därför att det då blir för många datamängder som är taggade lika.
* Till skillnad från en hierarkisk struktur så har inte saker sin plats. Det innbär att om man har två diskussioner med samma rubrik och samma taggar, men som skulle legat i olika forum, så kommer man inte att kunna skilja dem åt. Hade de legat i olika forum så är det en ickefråga.
* Allt hamnar i samma hög. Om man inte aktivt filtrerar så blir det soppigt. Variant på detta tema: Jag gillar att läsa varje typ av diskussioner för sig. Har jag tex bråttom så kollar jag bara de intressantaste forumen. Med taggar så måste jag då sätta upp nya uppsättningar filterkriterier varje gång jag vill byta, istället för att bara klicka på ett forum.
* Alla taggar inte lika. Om jag taggar på ett sät så taggar antagligen du på ett annat. Med tusentals användare så kommer man snart inte att ha någon struktur alls. Prova tex att ladda ner musik från internet och se hur konsekventa taggarna är på den...
* Det kräver mer teknisk kompetens av användaren. Det är inte lika enkelt och smidigt som att bara klicka på ett forum, speciellt inte om taggningen är inkonsekvent.
* Det är svårt att veta om man missat någon diskussion. Att klicka i några forum och titta på nya inlägg är enkelt. Att göra ett antal filter och veta att de inte har glipor mellan sig (eller irriterande överlapp) är bra mycket svårare och kräver antagligen att man sätter sig ner en stund med papper och penna och gräver i sina kunskaper om boolesk algebra.
* Inte allting passar i taggar. Taggar kan tala om vilka egenskaper ett inlägg eller en fil har, men de är väldigt olämpliga för att tala om vilket sammanhang den råkar finnas i. Säg tex att jag har filen dosomething.dll. Den har ett antal taggar som talar om vem som gjort den, vad den gör och så vidare. Men, jag har den också inlagd två gånger, eftersom två program använder den. Taggar passar inte för att visa det, medan en hierarkisk struktur är tydlig, då filen helt enkelt ligger där två gånger, en för respektive program, i respektive programs katalog.
Nej, taggar är bara en variant på "jag orkar inte organisera det här, så jag bara låter folk tala om hur de tycker att det ska organiseras så blir allt nog organiserat och bra i slutänden". Att organisera saker funkar inte bra på det sättet.