Ibland får man känslan av att forumet består av två läger. Det ena (lite tystare lägret) består av de som inte har så mycket emot följande tes. Det andra tycker det är avskyvärt och regelvidrigt.
Jag har utvecklat ett ett stridssystem nu som jag tror är väldigt kul och öppet och samtidigt spännande. men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag nu jobbar med ett kapitel om strid mellan fordon. Oundvikligen hamnar mina tankar mer på rymdstrider än strid mellan två svävare eller ubåtar. Så ja fokus hamnar väl där
Då jag tillämpar mitt stridssystem på forodnen fungerar det jättebra. Men! Jag har en känsla av då jag probar och skissar och har mig att det vore klart roligare med en stridsplan - ett rutnät - där man sätter upp hinder och framför sina fordon. Att man där gör manövrar för att ta sig runt, in, upp, ner etc och att man helt enkelt tillämpar några tilläggsregler för sådana moment. Enkla men ändå tillägg.
Då jag sedan ser att man här har möjlighet att FYSISKT flytta runt fordon för att komma åt att beskjuta vissa delar av ett fordon istället för att verbalt beskriva det så känns det väldigt kul att kunna utnyttja sitt fordons egenskaper för att skaffa sig fördelar på en spelplan. Dessutom klänns det kul att ens fordon inte bara är siffror utan ett uppritat sådant i detalj där delar kan spärras av om en mssil nu tränger genom pansar på vänster sida. Jag har en hel del tankarom rätt lätta mekanismer för sånt här.
Alltså inser jag att jag kanske helt eller delvis kommer byta stridssystem för fordonsstrider.kanske blir det så att rymdstrider får ett system och strider i fordon på marken eller under vatten (som förmodligen är mindre frekvent) kommer få förenklade regler som bygger på eller bara ÄR reglerna för markstrid.
Skaffar man ett skepp så är det ens ögonsten antar jag. känslan ska vara att det är som cowboyens häst. Man vårdar det. Spenderar pengar på det. Älskar det. Därför tror jag också att det kan finnas en fördel med ett stridssystem som tar hänsyn till mer detaljer där träffomrdedena är mer varierade än i en humanoid strid. Alltså: 2 system!!!
Men säger den reglevane. Hur blir det med snabba strider i rymden, Dogfight strider. Ingen aning i nuläget. Jag funderar på att man kan använda sig av det andra stridssystemet då och sen överföra skadorna till det andra systemet vilket kommer bli lätt - det är ingea problem -det låter värre än vad det är - häng mig inte).
Så!
Kan man ha 2 system som är helt eller delvis olika i era ögon om man tycker att man vinner en massa i spelighet på det? Tilläggas bör att jag siktar på"kul kring spelbordet" mer än "realism".
Jag har utvecklat ett ett stridssystem nu som jag tror är väldigt kul och öppet och samtidigt spännande. men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag nu jobbar med ett kapitel om strid mellan fordon. Oundvikligen hamnar mina tankar mer på rymdstrider än strid mellan två svävare eller ubåtar. Så ja fokus hamnar väl där
Då jag tillämpar mitt stridssystem på forodnen fungerar det jättebra. Men! Jag har en känsla av då jag probar och skissar och har mig att det vore klart roligare med en stridsplan - ett rutnät - där man sätter upp hinder och framför sina fordon. Att man där gör manövrar för att ta sig runt, in, upp, ner etc och att man helt enkelt tillämpar några tilläggsregler för sådana moment. Enkla men ändå tillägg.
Då jag sedan ser att man här har möjlighet att FYSISKT flytta runt fordon för att komma åt att beskjuta vissa delar av ett fordon istället för att verbalt beskriva det så känns det väldigt kul att kunna utnyttja sitt fordons egenskaper för att skaffa sig fördelar på en spelplan. Dessutom klänns det kul att ens fordon inte bara är siffror utan ett uppritat sådant i detalj där delar kan spärras av om en mssil nu tränger genom pansar på vänster sida. Jag har en hel del tankarom rätt lätta mekanismer för sånt här.
Alltså inser jag att jag kanske helt eller delvis kommer byta stridssystem för fordonsstrider.kanske blir det så att rymdstrider får ett system och strider i fordon på marken eller under vatten (som förmodligen är mindre frekvent) kommer få förenklade regler som bygger på eller bara ÄR reglerna för markstrid.
Skaffar man ett skepp så är det ens ögonsten antar jag. känslan ska vara att det är som cowboyens häst. Man vårdar det. Spenderar pengar på det. Älskar det. Därför tror jag också att det kan finnas en fördel med ett stridssystem som tar hänsyn till mer detaljer där träffomrdedena är mer varierade än i en humanoid strid. Alltså: 2 system!!!
Men säger den reglevane. Hur blir det med snabba strider i rymden, Dogfight strider. Ingen aning i nuläget. Jag funderar på att man kan använda sig av det andra stridssystemet då och sen överföra skadorna till det andra systemet vilket kommer bli lätt - det är ingea problem -det låter värre än vad det är - häng mig inte).
Så!
Kan man ha 2 system som är helt eller delvis olika i era ögon om man tycker att man vinner en massa i spelighet på det? Tilläggas bör att jag siktar på"kul kring spelbordet" mer än "realism".