Cybot;n34341 said:
Två fel blir inte rätt. Det kanske är illustrativt, men det blir inte mer rätt för det.
Ärligt talat så tycker jag inte att den här typen av svar skapar någonting. Det finns ju något värt att diskutera här och att svara med en aforism är att bagetallisera de skillnader, åtminstone jag uppfattar i den här situationen. De båda felen är ju mer än fel, de har ju en kontext också.
Jag stör mig på folk som i de här felen endast ser kategoriska imperativ och inte kan se att det kan finnas förmildrande och förvärrande omständigheter. Dvs ett sammanhang. Det här är inte ett skolboksexempel där det finns ett självklart svar för det är en beskrivning av en händelse som faktiskt skett på riktigt. Så när folk uttrycker saker som "rätt är rätt och fel är fel" så har man inte förstått situationen, enligt mig.
Vidare stör jag mig i allmänhet på detta jävla daltande med sexistfuckers... Varför är det så jävla fel av Rasmus att visa vad den snubben åstadkom för känslor hos henne eller hos den förra eller framtida flickan han med våld försökte tvinga till sig något från? Jag förstår inte det... Som att om Rasmus hade slagit killen på käften istället hade han lärt sig något av det? Inte en chans. Ändå skulle samtliga här ha mer förståelse om Rasmus gett killen en redig Karl-Alfred-uppercut. Misshandel är vardagsmat, våldtäkt och sexuella ofredanden på kvinnor sker hela jävla tiden. Det sker ca 100 våldtäkter per dag läste jag
http://feministisktperspektiv.se/201...ker-varje-dag/ det är ju helt jävla sjukt. 99% av förövare är män.
http://ladydahmer.nu/de-flesta-som-a...t-ar-skyldiga/
Jag har en tjejkompis som beskrev att hon blev tvingad till sex av en främling och när jag sa att det var våldtäkt så ryckte hon bara på axlarna och sa att det hade hänt så många gånger att hon knappt såg det som det längre. Gränserna flyttas med upplevelserna, det är hjärnans sett att hantera allt jävla skräp vi utsetts för. Första gången en inte får sitt nej respekterat är det en stor grej men tionde är det världens mest naturliga grej. Och det är lika jävla samma på den andra sidan. Vi programmerar oss, både män och kvinnor, genom våra erfarenheter. Det är ett stort jävla problem att 100 våldtäkter sker om dan men endast 1.2% leder till fällande domar.
23 av 100 våldtäkter anmäls. Av övriga 77 våldtäkter som inte leder nånstans alls påverkas vi likväl, de som utför dem och de som drabbas.
Jag beskrev en våldtäkt för en killkompis och sa att killen inte slutade när hon sa nej och fortsatte i trettio sekunder och sen slutade. Han gav mig en chockad blick och sa att han alltid gjorde så med sin tjej men att det aldrig hade slagit honom att det han gjorde kunde vara fel.
Så ursäkta mig om jag tycker att Rasmus agerande var lite jävlar anamma och mycket mer rakryggat än en snyting eller en åthutning hade varit. Hade han slagit killen på käften ist hade det bara varit ytterligare en jävla macho-kultur-grej avbetad i en lång rad av manlig machokultur som bland annat leder till våldtäkt, ofredande eller misshandel.