Nekromanti Är det kul att spela skurk?

LukeFagwalker

Veteran
Det är härligt att vara ond...

jag tycker att det vore görsköj att spela en riktig jävla badass nån gång och spöa skiten ur folk och vara taskig. kan nog vara bra för att bli av med lite aggressioner

DoD äventyr efterlyses där man kan vara lite ond istället för att det bara ska gå ut på att fyra pers ska hjälpa en by med 50 invånare att spöa några skogstroll som de tydligen inte klarar av själva

Organ

Out of time, out of mind
Re: Är det kul att spela skurk? (ant)

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

"Sanktionerad munchkinism"? Jag är rädd att ditt perspektiv är mig främmande. Förklara närmre hur du menar.

--------------------------------------------------------------------------------

När någon spelar sin rollperson som en opportunist som är snäll när han tjänar på det, är snäll mot "permanenta" individer i spelet som tex andra rollpersoner eller viktiga SLP (för att han vet att de kommer att vara betydelsefulla senare), men rånmördar SLP och bränner ner städer när han vet att han kan komma undan med det (metagaming!) ...en sån spelare brukar kallas kobold, munchkin eller liknande, och de flesta vill inte spela med sådana.
Men det finns ett kryphål! Att skräddarsy sin rollpersons karaktärsdrag så att de passar för ovan nämnda beteende. Då kan man fortsätta att härja fritt samtidigt som man kan hävda att man är en bra rollgestaltare. Om resten av gruppen köper detta blir det sanktionerad munchkinism.
Jag känner till företeelsen men visste inte att det fanns en term för det. Tack för det.

/Anders

w176

Förlorad dotter
Re: Varför inte kul?

Nja... Alltså vist men jag frågade snarare varför de inte skulle kunna vara en lika givande grej att spela massmördare eller något annat obehagligt som att spela något som är snällt och inte obehagligt.

w176

Förlorad dotter

Okej. Om jag väljer ett könsneutralt exempel. Varför vore det inte kul att spela pedofil som sätter på småpojkar istället eller bara massmördare?

w176

Förlorad dotter

Såhär kan jag i och för sig ta och säga rent allmänt till alla som svarat. Självklart inser jag att det för alla finns sterotyper och olika typer av roller man helt enkelt inte tycker är kul att spela.

Jag tycker det är en glidande skala på hur obehagliga och "onda" rollpersoner är och är nyfiken på varför det finns någon slags gräns där folk tycker att "Nej nu är det för icke heoriskt eller så pass förkasterligt att jag tycker det är självklart att det inte vore kul att spela".

Typ.

Jag tycker det är svinkul att spela ond/dekadent/psykopat/grym.

w176

Förlorad dotter
Ja det vore riktigt kul att ha ett spel där man spelar ond mastermind/jamesbondskurk/slutboss. Det är en kul situation och roll att gestalta. Däremot tror jag det skulle kräva mycket stöd från spelkonstuktören angående hur man konstruera äventyr då dessa skulle behöva följa en annan dramatiskt struktur och ha andra upplägg än de flesta rollspel.

Big Marco

Läskig
Däremot tror jag det skulle kräva mycket stöd från spelkonstuktören angående hur man konstruera äventyr då dessa skulle behöva följa en annan dramatiskt struktur och ha andra upplägg än de flesta rollspel.

Absolut. Det är en av de viktigaste delarna i ett sådant koncept. Jag och Jonas Ferry diskuterade detta efter ett pass One Can Have Her och fröet ligger fast i bakhuvudet.

För den enkla vägen ut är att göra parodi-rollspel av det hela, men det är inte det jag vill alls. Spelet måste ta skurkrollen på allvar, det måste finnas smidiga regelmekanismer som knyter an till essensen av skurk- och hjälte-interaktion, och stöd för att ha ett mål man kan uppnå som skurk.

Visionen ligger på ett smalt, fokuserat spel, max 20 sidor långt som man spelar en kväll, med minimalt med förberedelser.

Illern

koppariller

Jag kan föreställa mig att många upplever det som ''att gotta sig i grymheterna'' när man spelar för långt bort på skalan. Olika fenomen är sedan olika accepterade i vårt samhälle. Våld verkar mer acceptabelt än sex till exempel. Ofta värderas dessutom grymhet mot barn som värre än grymhet mot vuxna vilket säkerligen påverkar hur man upplever olika spelmoment. Går man in djupt i sitt rollspelande så är det väl itne heller så konstigt om man tycker det är mer sympatiskt att sätta sig in att till exempel bli kär eller offra sig för någon annan än att sätta sig in i hur man ''sätter på småpojkar''? Därtill får man väl inte glömma bort personliga upplevelser. Har man upplevt föräldrar som inte har ''rätt'' gränser mellan sina egna barn och andra personer eller känner någon som faktiskt blivit våldtagen och så vidare kanske det helt enkelt blir för när, för verkligt för att det ska vara en givande upplevelse.

''Sätta på småpojkar'' var väl inte så där jättekönsneutralt ;-)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

''att gotta sig i grymheterna''
Själv begriper jag nog bara inte problemet med att "gotta sig" i fiktiva grymheter... =)

MrG

Swashbuckler
Visionen ligger på ett smalt, fokuserat spel, max 20 sidor långt som man spelar en kväll, med minimalt med förberedelser.
A-ha, i så fall skriv ett scenario och kläm in den mekanik du vill i det. Enkelt, snygg och roligt :gremwink:
Eller förresten, börja med att kolla alla saker som är gjorda i sån väg (kanske du redan gjort) som Edgars scenarion med nazister mot Indiana Jones. Det borde finnas en uppsjö med sånt (mitt egna gamla verk från LinCon99 hade två "skurkar" bland rollerna).

-Gunnar (inte helt inne varför inte fler scenarion skrivs med inbyggdasystem)

MrG

Swashbuckler

Nja... Alltså vist men jag frågade snarare varför de inte skulle kunna vara en lika givande grej att spela massmördare eller något annat obehagligt som att spela något som är snällt och inte obehagligt.
Okej för givande, intressant, annorlunda, men inte kul.
Oftast snarer mörkt, obehagligt och skrämmande.

Powerkill belyser tanken rätt bra... appropå massmördare.

Och när jag tänker efter har jag skrivit några sånna roller, lite otäckt när jag fick komplimanger av en psykolgokompis över att karaktären var välskriven som psykfall.

Men ordvalet kul vill jag inte ställa upp på när det gäller sånna roller. Spelet kan visserligen bli kul, men att att spela sånna kräk ska förhoppningsvis inte vara det.

Ursäkta om jag petar på ord, men vissa saker är läskiga för mig på riktigt.

-Gunnar (grunnar på vad för roller man egentlgien själv skrivit)