Nekromanti Är det någon mer än jag?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bolagsforum

I sådana fall KRÄVER jag att även SPI får ett eget forum! De konkade visserligen redan 1982 och publicerade bara två rollspel men om vi ändå ska gå efter nån "ingen tillverkare ska vara förmer än andra"-princip så... :gremcrazy:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Kan man inte göra det by request?
I kombination med en behovsprövning i sådana fall. Jag tycker att det vore meningslöst att sätta upp en massa nya forum bara för att tillverkaren vill det om ingen använder dem.

/Anders

Hunk

Hero
Jag kan lova att det inom den närmaste framtiden kommer att övervägas noga om D&D/d20-forumet borde öppnas igen.
Då får vi hoppas att ni tar ert förnuft till fånga! :gremgrin:

Kul att höra att det finns de som inte är så negativa längre!
Hade detta varit på 70-talet hade jag begärt att Lexx skulle genomföra en självransakan och en lång ursäkt för den småborgerliga högeravvikelse hans uttalande i den här tråden ger uttryck för. Om Lexx inte är lika negativ längre beror det på att han varesig förstår sitt eget eller folkflertalets bästa!

Ram

Skev

I kombination med en behovsprövning i sådana fall. Jag tycker att det vore meningslöst att sätta upp en massa nya forum bara för att tillverkaren vill det om ingen använder dem.
Ja, det behövs någon form av process för det... Men man kan väl egentligen inte veta om någon kommer att använda det förens man satt upp det...

En fråga till alla användare:
Stör inaktiva forum er?

Mig gör det inte. För mig är det en layoutfråga. Det stör mig inte att den finns ett DoD-forum även om det bara är en post i månaden/halvåret i det. Använd layout för att "styra" mot de forum som man vill marknadsföra och låt övriga ligga längre ned på sidan, i andra flikar eller liknande. Nuvarande layout tycker jag stödjer det på ett hyfsat sätt. Huvudforumen Rollspel och Rollspelsmakande ligger först, Officiella rollspelsforum sedan. De mindre aktiva/mindre forumen ligger längre ned. Jag för min del ser inget problem att fylla på efter behov.

Om rollspel.nu kan vara en samlingspunkt för alla sveriges rollspelare så ser jag det som någonting mycket positivt. Även om det innebär en kasse extra forum med låg postfrekvens.

Rising

Vila i frid
Jag tycker det är bättre nu. Jag missade många DoD-trådar tidigare som jag skulle ha svarat på nu.

Själv är inte mitt rollspelsintresse uppdelat i system, utan vad man kan göra med systemen. Jag skulle exempelvis svara på en tråd om monster oavsett i vilket forum det skrevs, så för mig är det meningslöst att jag bara skall få se trådar som intresserar mig i de forum jag besöker och inte i andra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Kan man inte göra det by request?
Det är exakt så det fungerar idag. De företag som vill ha sitt officiella forum här får ha det här.

/tobias

Hunk

Hero

Det är exakt så det fungerar idag. De företag som vill ha sitt officiella forum här får ha det här.
Dock tror jag inte att Moonglow menar att requesten måste komma direkt från bolaget i fråga, utan även från användare som vill ha ett forum för rollspel från en viss tillverkare. Och så fungerar det ju inte idag - vad användare tycker är ju ovidkommande.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Jag tycker att det är bättre nu – kontrollpanelen behöver inte vara lika bloated som förr och man behöver inte lägga ner lika mycket tid på att navigera mellan olika fora. Att utbrutna deltrådar oftare hamnar i samma forum numer är väl också en fördel, I guess.

Egentligen spelar det ju inte så jättestor roll. Det fungerade förut, det fungerar nu. Men om jag får välja så föredrar jag den nuvarande varianten.

Ram

Skev

Precis. Jag för min del är inte intresserad av om bolagen vill ha sin sida här eller ej (undantaget evetnuella sponsorpengar eller annan närvaro vilka båda är bra saker (TM)). Snarare är det för att fylla behovet som spelarna har.

Torbjörn

Swordsman
Jag saknar egentligen bara D20-forumet. Jag upplevde faktiskt inte att det var så inaktivt, åtminstone inte i jämförelse med tex skräck- eller scifi-forumet.

Var faktiskt ganska skeptisk till förändringen i början men tycker nu, trots allt, att det inte blivit så tokigt. Önsketänkande är ju att ha flera uppdelade och separata forum där alla är riktigt aktiva, men om nu inte verkligheten är sådan får man acceptera det.

Men som sagt, ett D20-forum hade inte varit fel. Kanske kunde det blomstra nu i en tid när D&D v4 är på väg?!

Torbjörn

Andy

Vila i frid
Jag saknar delar av det gamla (sådan forum som jag tycker är intressanta :gremwink: ).

Men jag som inte hänger på varken riotmindsforum eller järnringen för att diskutera deras spela där skulle vilja ha tillbaka dom hit. Det gäller även D20.

Dimfrost

Special Circumstances
Men jag som inte hänger på varken riotmindsforum eller järnringen för att diskutera deras spela där skulle vilja ha tillbaka dom hit.
Jag också, men våra DoD- och Mutantforum var ju väldigt döda långt innan de stängdes. Det hade varit häftigt om alla svenska rollspelsföretag hade valt att förlägga sina officiella forum till Rollspel.nu. Man kan tycka att om Neogames klarar sig med ett forum per spel borde detsamma gälla RiotMinds och Järnringen.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Timeline Ltd lös ju också med sin frånvaro.

Hur skall man annars kunna diskutera Morrow Project utan att drunkna i surret!?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Snarare är det för att fylla behovet som spelarna har.
Avsaknaden av många spelspecifika forum beror ju på avsaknaden av behov. Om väldigt få personer är intresserade av att diskutera spel X finns det ingen större anledning att skapa ett specifikt forum för spel X. Då kan de diskussionerna med fördel föras på det allmänna rollspelsforumet. En positiv bieffekt är att de då även får en chans att intressera andra spelare för spel X, något de inte skulle fått med ett specifikt spel X-forum, eftersom dessa spelare inte skulle tittat in på det.

/tobias

Ram

Skev

Avsaknaden av många spelspecifika forum beror ju på avsaknaden av behov. Om väldigt få personer är intresserade av att diskutera spel X finns det ingen större anledning att skapa ett specifikt forum för spel X. Då kan de diskussionerna med fördel föras på det allmänna rollspelsforumet. En positiv bieffekt är att de då även får en chans att intressera andra spelare för spel X, något de inte skulle fått med ett specifikt spel X-forum, eftersom dessa spelare inte skulle tittat in på det.
En perspektivfråga i mitt tycke. Om avsaknaden av t.ex. ett Mutant-specifikt forum gör att inga eller mycket få poster om M:UA över huvud taget hamnar här så faller hela eller stora delar av poängen.

Sedan undrar jag om det är så som du säger, att spelen gynnas av att allt hanteras under samma forum. Om jag är nyfiken på ett spel eller kollar efter nya spel så tror jag att jag hellre skulle se ett specifikt forum med en klistrad tråd "Vad är X" och sedan ett antal spelspecifika diskussionstrådar än att behöva söka efter metataggar [X]: Stuff eller dyl. Jag tror heller inte att jag oftare klickar mig in på trådar [X]:Stuff bara för att de ligger alla på det gemensamma Rollspel(smakande)-forumet än på ett specifikt forum.

Vad är nackdelarna med de specifika forumen?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Vad är nackdelarna med de specifika forumen?
Att de är onödiga. Om folk ändå inte diskuterar Sagan om Ringen-rollspelet, varför ha ett specifikt forum för det när de lika gärna kan låta bli att diskutera det på det allmänna forumet?

/tobias

Hunk

Hero

Avsaknaden av många spelspecifika forum beror ju på avsaknaden av behov. Om väldigt få personer är intresserade av att diskutera spel X finns det ingen större anledning att skapa ett specifikt forum för spel X.
Men i t.ex. D&D-/D20-forumets fall fanns det ju uppenbarligen ett antal personer som hade en önskan om dess fortlevnad (att kalla det behov är kanske lite väl starkt, men då är ju också frågan om det finns något behov för den här webplatsen över huvud taget). Ingen kan säkert säga hur många - det kan ha varit fem och det kan ha varit tjugo.

Om man ser på trafiken till det nämnda forumet tycker jag också att det skulle kunna motivera dess existens. Jag räknade till ca 95-100 inlägg under den sista hela kalendermånad som föregick forumets stängning (september). Uppenbarligen ses det inte som tillräckligt och min fråga till redaktionen är därför hur mycket trafik man ställer som krav för ett forums existensberättingande. Själv skulle jag nog tycka att i genomsnitt ett inlägg per dag vore tillräckligt, men det är ju bara min åsikt.

Olle Linge

Snigel
Nackdelen med de specifika forumen

Den största nackdelen jag ser med att ha många och små forum är att jag drar mig för att posta där och gör vad jag kan för att det ska hamna på ett större forum. Jag resonerar så att det lär vara oändligt många fler som har "Rollspel" på sin favoritlista än de som har "Skräck", vilket leder till att fler läser min tråd och kan bidra till den om jag postar den i "Rollspel" istället för "Skräck". Det är rätt otacksamt att posta trådar i ett forum som besöks av få och skrivs i av ännu färre. Nu vet jag inte hur många som resonerar som jag, men jag tycker det är fullt logiskt och blir inte förvånad om andra resonerar så också.

Det var till exempel ett problem med mitt eget forum innan det slogs ihop till Kaleidoskopforumet. Jag ville inte posta saker jag ville ha diskussion kring där, för det fanns alldeles för få läsare. Nu på Kaleidoskop har vi slagit ihop rätt mycket och får på så viss mer trafik och mer diskussioner. Jag tycker det är en delikat avvägning, men i de allra flesta fall håller jag fortfarande fast vid att det är bra att stänga små, inaktiva forum.

Ram

Skev

Att de är onödiga. Om folk ändå inte diskuterar Sagan om Ringen-rollspelet, varför ha ett specifikt forum för det när de lika gärna kan låta bli att diskutera det på det allmänna forumet?
Sant, men enbart om diskussionen är exakt noll. Om det är t.ex. en post i månaden på forum X medan det skulle vara noll i 'general poppulation', är det då för dåligt? Var går gränsen för många nog?

Vad 'kostar' det att ha specifika forum? Skärmyta? Layout? "Plottrighet"? Adminsitration? Inget av dessa stör mig i alla fall. Det enda jag kan tänka mig är moderingsinsatsen, det är ett argument som jag kan köpa.

Sedan har vi frågan var rollspel.nu har för målgrupp. Skall det vara platsen där nybörjare ställer sina nybörjarfrågor till mer rutinerade gamla uvar eller skall det vara platsen där de gamla uvarna får utrymme att förkovra sig i sina djupa samtal utan distraktion från de unga gröna?