Re: Tillägg
Låt mig först säga att jag egentligen inte har några problem med att ignorera inaktiva forum, även om jag tvångsmässigt läser det mest som skrivs förr eller senare. Jag har inga starka känslor för eller emot fler forum även om jag anser att det antingen a) bör handla om officiella forum eller b) forum som har sådan aktivitet att det är motiverat att behålla dem. Detta tycker jag är vettiga kriterier och jag ser gärna att folk besöker hela forumet istället för att snöa in sig på något delforum.
Fine. Det är helt klart en bra och konsekvent ståndpunkt, bara inte en jag delar. Återigen, vem är forumet till för? Vad är syftet? Är det fel att det finns ett lungt "krypin" för de som faktiskt inte vill ventilera sin fråga "Varför gör en Dubbelyxa 2T10+2 medan ett storsvärd bara gör 2T10+1?" ute i den stora arenan? Är de som diskuterar immersionism et al intresserade av att se de frågorna där? Är det inte rent av bättre att de finns på ett eget forum? Eller vill man inte se dem alls...?
Jag ser inte många argument för att det finns aktivitet som motiverar att gamla forum återuppstår utan snarare handlar det om att man ska acceptera låg aktivitet och att det ju egentligen inte stör någon att ett forum är mer eller mindre dött. Men med den inställningen så borde man slåss inte bara för sitt personliga favoritspel utan för att alla användare ska ha rätt att bestämma över vilka forum som ska finnas.
För det första, är det/har det varit ett problem? Har det förekommit många förfrågningar om specifika forum eller målar herrn kanske hornpelle på väggen här?
För det andra, varför inte? Stör det så förtvivlat att om man scrollar ned på framsidan/klickar på en flik i överkanten så finns det forum? Antag att vi får en boom på t.ex. TSOY, är det inte bra att det då blir hit som alla nya användare vänder sig? För en rookie tror inte jag kommer att posta i Rollspel-forumet med sin fråga om hooks eller vad det nu må vara.
Kan man inte bara ha en omröstning? Min känsla är att det är förhållandevis få som brinner för den nya ordningen och ett fåtal som saknar det gamla.
En sökning ger vid handen att Moonglow till exempel totalt skrivit 14 inlägg på D20-forumet under tre år, varav flera som handlat om figurspelet. De senaste dagarna så har han skrivit 6 inlägg i den här tråden. Den här enkla uppställningen säger förstås ingenting om hur mycket som han faktiskt läste andras inlägg på D20-forumet men jag tycker ändå att det visar på en felprioritering. Diskutera spelet och inte forumet om ni vill ha det tillbaka, det är mitt råd.
Hey, 14 inlägg av totalt 441 över tre år är en ganska stor andel!
Allvarligt, jag är ingen av de mest aktiva postarna och kommer inte att bli det på flera år heller. Det kanske är relevant, jag vet inte. De som vill kan ju ta och väga in det när de läser vad jag skriver.
Men varför inte ge folket vad de vill ha? Vad kostar det? Jag å min sida har inte sett så förtvivlat många argument för varför stängningen av de specifika forumen skulle vara bra heller.
Som jag sagt i andra trådar rörande detta, varför inte se om det går att lösa saker och ting via lite snitsig programmering? Om man vill styra folks uppmärksamhet mot Rollspel och Rollspelsmakandeforumet, lägg dem överst (check), se till att de altid är förval för favoritforum, gör så att viktningen för Aktuella trådar på informationssidan lättare pekar dit osv. Lägg de specifika forumen längs ned under Illertass och Mean kid records-forumen. Se över hur komplicerat det skulle vara att uppgradera till nyare versioner av forumsystemet som Snigel pratar om. Osv.
Anledningen till att jag framhärdar är att jag tycker att de nya greppen går lite stick i stäv med det som jag anser vara rollspel.nu:s tradition, att vara knutpunkten för alla rollspelare i sverige. Jag kan mycket väl ha fel, men det är vad jag tycker.