Jag tycker det är lite roligt att typ alla saker du räknar upp här är sånt som för mig gör det lättare att spelleda t.ex. cyberpunk än att spelleda fantasy. =)Jag spelleder en cyberpunk kampanj nu och ja jag upplever det som svårare än Fantasy.
I Fantasy finns monster som är onda för att dem är onda, man kan alltid slänga i såna om man vill ha fights. I cyberpunk så behövs motivation för alla fiender.
I Fantasy sprids allt ryktesvägen, i cyberpunnk finns kameror, sensorer, gps sändare osv.
I Fantasy kan man ha en magisk dungeon med lite cool loot i, i cyberpunk så är det ett logiskt ställe med någon form av inbördes logik.
I Fantasy går man till ett bibliotek om man vill ha info, i cyberpunk tar man upp sin telefon och har tillgång till allt.
I Fantasy kan man bara prata med någon i närheten, i cyberpunk kan du ringa vem som helst när som helst.
I Cyberpunk är det som att spelarna har en rad magiska föremål som de startar med. Ge en Fantasy dvärg motsvarigheten till en smartphone och hela kampanjen blir nu lätt som en plätt för spelarna.
Jag kan föreställa mig folk som har andra motivationer än rollpersonerna etc. Min hjärna går i baklås när jag försöker föreställa mig objektiv "ondska".
Utan inbördes logik kan jag inte konstruera platser som funkar. Det är den inbördes logiken som matar min inspiration och får saker att kunna bli färdiga och kännas vra.
Telefoner med tillgång till all info – inklusive falsk info, märkliga rykten, konspirationsteorier etc – är awesome, för det betyder att man kan placera sina klurigheter var som helst utan att man behöver spendera flera dagar med att åka till rätt bibliotek. Eller förlägga alla äventyr nära bibliotek.
Att man kan nå vem som helst betyder inte att vem som helst svarar, eller vill prata, eller vill samarbeta, eller tala sanning. En del människor har alltid mobilen tystad, och en del svarar på mail en gång i veckan. Mer flexibilitet för mig som SL, utan att spelarna nödvändigtvis får fler möjligheter.
Cyberpunk är 100% definitivt absolut direkt scifi.Nu är ju inte cyberpunk direkt sci-fi men räknas väl som en subkategori så tyckte det passade.
Last edited: