Tiden är klockan 6.32 på morgonen.
Va?
Nä, nu har vi skojat för mycket med Tzam. (Fast jag har sett formuleringen tidigare. När hände egentligen något som egentligen inte hände var ens, eftersom var är en påhittad plats? Det tål att tänka på.)
Som står i forumbeskrivningen och som sagts redan är Gondica ett fantasyspel, men det är lite annorlunda fantasy. Om man skall pressa folk som spelar Drakar och Demoner eller Eon eller Dungeons and Dragons att säga vilken tidsperiod - just det, som i din fråga - i verkligheten som
mest liknar rollspelsvärlden, så skulle de flesta säga 'medeltid'.
Så är det inte i Gondica. Gondica liknar mest renässansen och århundradena därefter. Människan håller på och utforskar världen, man gör nya vetenskapliga/magiska upptäcker, stridslystna äventyrare är oftast beväpnade med värjor och musköter, inte med svärd och pilbågar.
De magiska/fantastiska inslagen i Gondica skiljer sig litegrann från andra fantasyspel. De vanligaste icke-mänskliga raserna liknar figurer ur grekisk mytologi - fauner, minotaurer, kentaurer och tritoner (fiskmänniskor med ben, inte sjöjungfrur). Det är ont om kräk med magiska förmågor. Den magi som är vanlig i Gondica liknar antingen den som förekommer i folktro (på lägre nivåer) eller Galen Vetenskap (på högre nivåer). Mekanurgin, t.ex. är en 'hantverkarmagi' - på lägre nivå kan mekanurger göra föremål av övermänskligt hög kvalité, medan på högre nivå kan de bygga unika uppfinningar - luftskepp, dykardräkter eller ångdrivna robotar, t.ex.
Gondica använder ett system som innebär att man rullar högar med T6, lägger ihop dem och försöker få så höga nuffror som möjligt. Det är ju knappas särskilt nytt eller annorlunda, dock.
Har du spelat 'D6 System' (t.ex. det gamla Star Wars som översattes till svenska på stenåldern) kan du nästan systemet redan. Det går väldigt snabbt och smidigt att spela. Tyvärr tar det lite väl lång tid att göra rollpersoner ibland.
Spelet är knappast särskilt realistiskt vad gäller vad rollpersonerna kan göra - man kan fäktas mot fem onda pirater samtidgt eller svinga sig mellan två skepp medan man avlossar sina flintlåspistoler - men de tål inte så mycket stryk jämfört med personer i andra spel, och 'helande magi' är inte lika vanligt, så det´kan vara dödligt.
Om det är värt pengarna beror på vad man tycker är kul att spela. Man får allt man behöver när man köper grundboken (förutom batterier, jag menar T6:or) - värld, regler, introäventyr, etc. Jag anser att spelet håller en hög kvalitet, men jag skriver för det och är oherrans partisk. En del tycker texten är trist och trälig att läsa ibland, och även jag som gillar spelet tycker ibland att dipositionen av bakgrundsmaterial är lite knepig - det står íbland en massa detaljer om ett område, medan det står ganska lite om ett annat, och man tycker att det borde vara tvärtom.
Det finns inget material mer än grundboken utgivet, men det finns en hel del gratis i elektroniskt format (äventyr, bakgrundsartiklar, extraregler, etc) på Rävspels hemsida om spelet, om det är någon tröst. Och Bestiariet (en 'monsterbok') är på väg. Och man behöver å andra sidan inte arton olika regelböcker och världsböcker för att spela, i motsats till viss andra spel...
Har du fler frågor så ställ dem gärna här. På Rävspels hemsida
som finns här finns som sagt en der nedladdningsbart material, och du kan ju titta på en del av det´som handlar om världen för att se om det verkar vara av din smak.
Mvh,
Nightowl