Nekromanti Är det värt det?

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag undrar i vilken tid det är man spelar när man kör Gondica

Man spelar år 725 AS (Azul Saeculum).

och om det är värt pengarna???

Ja, så länge du spelar det eller på annat sätt får förnöjelse ur det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Menar inte så... Är det nutid, medeltid, fantasy

Tja, formulerar du frågan på det viset, så kan jag nog gott påstå att det är fantasy.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
vilket även står i forumets beskrivning: "Ett forum för Gondica, det action-fyllda svenska fantasy-rollspelet. Här kan du diskutera allt som rör spelet. "

Men det är ju inte alla som är så observanta *hint, hint* ;-)

Nightowl

Champion
Tiden är klockan 6.32 på morgonen.

Va?

Nä, nu har vi skojat för mycket med Tzam. (Fast jag har sett formuleringen tidigare. När hände egentligen något som egentligen inte hände var ens, eftersom var är en påhittad plats? Det tål att tänka på.)

Som står i forumbeskrivningen och som sagts redan är Gondica ett fantasyspel, men det är lite annorlunda fantasy. Om man skall pressa folk som spelar Drakar och Demoner eller Eon eller Dungeons and Dragons att säga vilken tidsperiod - just det, som i din fråga - i verkligheten som mest liknar rollspelsvärlden, så skulle de flesta säga 'medeltid'.

Så är det inte i Gondica. Gondica liknar mest renässansen och århundradena därefter. Människan håller på och utforskar världen, man gör nya vetenskapliga/magiska upptäcker, stridslystna äventyrare är oftast beväpnade med värjor och musköter, inte med svärd och pilbågar.

De magiska/fantastiska inslagen i Gondica skiljer sig litegrann från andra fantasyspel. De vanligaste icke-mänskliga raserna liknar figurer ur grekisk mytologi - fauner, minotaurer, kentaurer och tritoner (fiskmänniskor med ben, inte sjöjungfrur). Det är ont om kräk med magiska förmågor. Den magi som är vanlig i Gondica liknar antingen den som förekommer i folktro (på lägre nivåer) eller Galen Vetenskap (på högre nivåer). Mekanurgin, t.ex. är en 'hantverkarmagi' - på lägre nivå kan mekanurger göra föremål av övermänskligt hög kvalité, medan på högre nivå kan de bygga unika uppfinningar - luftskepp, dykardräkter eller ångdrivna robotar, t.ex.

Gondica använder ett system som innebär att man rullar högar med T6, lägger ihop dem och försöker få så höga nuffror som möjligt. Det är ju knappas särskilt nytt eller annorlunda, dock. :gremcool: Har du spelat 'D6 System' (t.ex. det gamla Star Wars som översattes till svenska på stenåldern) kan du nästan systemet redan. Det går väldigt snabbt och smidigt att spela. Tyvärr tar det lite väl lång tid att göra rollpersoner ibland.

Spelet är knappast särskilt realistiskt vad gäller vad rollpersonerna kan göra - man kan fäktas mot fem onda pirater samtidgt eller svinga sig mellan två skepp medan man avlossar sina flintlåspistoler - men de tål inte så mycket stryk jämfört med personer i andra spel, och 'helande magi' är inte lika vanligt, så det´kan vara dödligt.

Om det är värt pengarna beror på vad man tycker är kul att spela. Man får allt man behöver när man köper grundboken (förutom batterier, jag menar T6:or) - värld, regler, introäventyr, etc. Jag anser att spelet håller en hög kvalitet, men jag skriver för det och är oherrans partisk. En del tycker texten är trist och trälig att läsa ibland, och även jag som gillar spelet tycker ibland att dipositionen av bakgrundsmaterial är lite knepig - det står íbland en massa detaljer om ett område, medan det står ganska lite om ett annat, och man tycker att det borde vara tvärtom.

Det finns inget material mer än grundboken utgivet, men det finns en hel del gratis i elektroniskt format (äventyr, bakgrundsartiklar, extraregler, etc) på Rävspels hemsida om spelet, om det är någon tröst. Och Bestiariet (en 'monsterbok') är på väg. Och man behöver å andra sidan inte arton olika regelböcker och världsböcker för att spela, i motsats till viss andra spel... :gremgrin:

Har du fler frågor så ställ dem gärna här. På Rävspels hemsida som finns här finns som sagt en der nedladdningsbart material, och du kan ju titta på en del av det´som handlar om världen för att se om det verkar vara av din smak.

Mvh,
Nightowl

Rising

Vila i frid
Tonen på forumet

Jag undrar i vilken tid det är man spelar när man kör Gondica

-Man spelar år 725 AS (Azul Saeculum).

och om det är värt pengarna???

-Ja, så länge du spelar det eller på annat sätt får förnöjelse ur det.
Har det inte blivit väldigt mycket sån't här på sistone på forumet? Enkla, raka frågor som får dåliga (och nästan elaka) svar. Så tycker inte jag det var när jag först kom hit. Det är klart att det är en väldig skillnad på forumets akademiker och de unga entusiasterna, men är verkligen klyftan dem emellan så stor att man inte kan kommunicera med varandra? Är det omöjligt att ge ett rakt svar till någon som formulerar sig litet klumpigt eller kortfattat?

Jag påstår inte att jag är bäst på att vara tillmötesgående emot alla (det är jag inte), men jag är iaf en av dem som börjat störa mig på den allt kärvare tonen här på forumet. Det dyker upp allt fler trådar som enbart har som syfte att föreläsa om korrekt språkvård på mästrande vis och det är allt färre som ger vettiga svar till inläggsförfattarna.

Jag vill inte anmärka på just Dnalor, utan vänder mig till alla på forumet (även mig själv) när jag citerar Kirkegaard:

"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv, när han tror att han kan hjälpa andra. För att undervisa någon, måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom. All äkta undervisning börjar med ödmjukhet inför den jag vill lära, och därför måste jag förstå, att detta med att undervisa inte är att vilja härska utan att tjäna.

Kan jag inte detta, så kan jag heller inte hjälpa någon."

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Tonen på forumet

Det där borde du ta upp på ett forum som frekventeras en smula mer än det här. Samla några exempel och starta en egen tråd. Ordmärkningar och mästrande besserwisserfasoner mår ingen bra av, förstås, utom möjligtvis ormärkarna och besserwissrarna (vad tror du är min förklaring till mitt inlägg :gremsmirk:).

Nä, Rising, jag är rädd att det helt enkelt är du som lärt känna forumet bättre. Jag, som varit här sedan The Yard-dagarna, vet att det alltid varit likadant. Så går det när man föser ihop tillräckligt många gamla ledbrutna akademiker och halvintelektuella studenter på samma forum. Men det när ju inget som hindrar att någon tar initiativet till en förändring.

Rising

Vila i frid
Re: Tonen på forumet

"Det där borde du ta upp på ett forum som frekventeras en smula mer än det här. Samla några exempel och starta en egen tråd."

Ja, det ska jag banne mig göra. Håll era barn inomhus och stäng dörrarna, för här skare bli revolution på stadens gator!

/Rising
som smyger iväg till rollspels.nu-forumet och förbereder ett svidande inlägg om det karga samhällsklimatet

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag undrar bara vad...

...följande är för nått:

...mår ingen bra av, förstås, utom möjligtvis ormärkarna...
"Ormärkarna"? Menar du... "ordmärkarna"?

:gremgrin:

Sorry, sorry, sorry, sorry.... men det var ett för bra läge för att kunna missas!

:gremlaugh:

Ordmärkar-Magnus

Insignia

Swashbuckler
Ormärkarna

"Ormärkarna"? Menar du... "ordmärkarna"

Han menar naturligtvis orm-ärkarna. Det är ungefär som old ärk, fast man slingrar sig så man inte behöver spelledarens godkännande.

Och nej, jag hade inte den länken förrän jag försökte ta reda på vad "ärk" betyder :gremwink: