Är det viktigt att vara originell?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,634
Hur viktigt är det att ett spels premiss är originell? Finns det andra faktorer som väger tyngre, som bra layout, prosa, bilder eller något annat?

För ofta tar man livet av idéer i ett tidigt stadie eftersom de känns för lika andra spel. Men jag tänker att det ofta är onödigt att tänka så.
Även om spelets premiss inte är unik så kommer spelet att vara det, det kommer dvs inte vara exakt samma spel som något annat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,106
Location
Nordnordost
Hur viktigt är det att ett spels premiss är originell?Finns det andra faktorer som väger tyngre, som bra layout, prosa, bilder eller något annat?

För ofta tar man livet av idéer i ett tidigt stadie eftersom de känns för lika andra spel. Men jag tänker att det ofta är onödigt att tänka så.
Även om spelets premiss inte är unik så kommer spelet att vara det, det kommer dvs inte vara exakt samma spel som något annat.
Det finns fantastiskt mycket pengar att hämta i att inte vara speciellt orginell utan anspela på kända/nostalgiska teman.

Men är det det du frågar om? Eller skall frågan ses ur ett mer kulturellt perspektiv?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,633
Location
Malmö
Det finns fantastiskt mycket pengar att hämta i att inte vara speciellt orginell utan anspela på kända/nostalgiska teman.

Men är det det du frågar om? Eller skall frågan ses ur ett mer kulturellt perspektiv?
Har du dragit in så mycket på Kult? ;)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,437
Location
Göteborg
Jätteviktigt. Konsten behöver inte fler kopior, så antingen tar du något som redan är gjort och gör det bättre men om du inte kan det så ta gör något orginellt istället så kan det tillföra något utan att det behöver vara så himla bra.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,633
Location
Malmö
Hur viktigt är det att ett spels premiss är originell? Finns det andra faktorer som väger tyngre, som bra layout, prosa, bilder eller något annat?

För ofta tar man livet av idéer i ett tidigt stadie eftersom de känns för lika andra spel. Men jag tänker att det ofta är onödigt att tänka så.
Även om spelets premiss inte är unik så kommer spelet att vara det, det kommer dvs inte vara exakt samma spel som något annat.
Tror nästan det här är en icke-fråga. Inget spel är helt originellt och helt frikopplat från sin historia och omvärld, och alla idéer som jobbas igenom blir mer eller mindre originella. Så länge man har flyt ska man nog bara jobba på.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,634
Det finns fantastiskt mycket pengar att hämta i att inte vara speciellt orginell utan anspela på kända/nostalgiska teman.

Men är det det du frågar om? Eller skall frågan ses ur ett mer kulturellt perspektiv?
Det är det frågan handlar om, tror jag.
Jag har flera hyllmeter fantasyrollspel, men det hindrar inte mig från att vilja köpa (och spela) ännu fler.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,634
Tror nästan det här är en icke-fråga. Inget spel är helt originellt och helt frikopplat från sin historia och omvärld, och alla idéer som jobbas igenom blir mer eller mindre originella. Så länge man har flyt ska man nog bara jobba på.
Ja det är nog den poängen jag vill göra. Spelet kommer att vara unikt även om inte hisspitchen är det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
När de släppte sammlarutvågorna av DnD 5e med specialomslagen var jag jäkligt nära att släppa över tusen spänn på böcker jag redan hade. Inte för att jag är samlare och vill ha en komplett samling, utan bara för att de omslagen tilltalade mig mycket mer.

Det krävs inte alltid så mycket för att jag ska gå från att vara helt ointressant till att jag ska vara eld och lågor över det. Andra bilder räcker, eller en lättare reskin på andra sätt.

Folk är allt för fixerade vid "Unique Selling Points" idag. För mig är "coolare bilder" en USP =)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,869
Baserat på den uppskattning jag fått för mina små skapelser som inte alls är särskilt originella tror jag att det är viktigare att ett spel har en tydlig identitet och att det är en väl fungerande helhet än att det är originellt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Inte särskilt viktigt alls. Ok, ingen är väl intresserad av rena kopior men det blir det ju automatiskt inte ändå så länge någon faktiskt knåpar ihop ett nytt spel,som @Nässe skriver. Och även om så vore kan kopian vara vägen till nya personers kontakt med kulturyttringen. Och de kan ju tycka att din version är den bästa, och då är det bra för dem.

(Sen kan originalitet fortfarande vara ett sätt att nå ut och synas. Men jag tänker att det är ett annat övervägande med andra eftergifter än att det inte är bra.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Konkret i ett rollspel är det dock ganska viktigt att vara originell inom spelets ramar, dvs att inte kopiera sina egna upplägg i för hög utsträckning. Men det är väl inte vad vi pratar om här.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,633
Location
Malmö
Ett gott hantverk är nog mer rimligt att sträva efter. Sen kommer vissa saker ses som (och vara) mer konstnärliga än andra. Detta kan bero på individuella egenskaper (vissa har ”det”, som Rising), hamna rätt i tid och plats eller bara vara grym i en viss kontext av andra mindre grymma hantverkare. Men det är nog inte så meningsfullt att aktivt sträva mot när du jobbar. Däremot bör man ju förnya sig själv, dvs inte återanvända sina egna gamla grejer om och om igen, vilket jag personligen tycker är svårt. Plötsligt har man skrivit samma äventyr en gång till...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,594
Location
Göteborg
Jag tycker att någon del av ditt spel bör vara originellt. Men det behöver inte vara konceptet eller hisspitchen. Men det är mest för att jag ska gilla det. Jag har inget moraliskt emot spel som bara är existerande spel med snyggare bilder. Kör på det. Jag tänker inte köpa det, men Rymdis kommer ju att göra det, och jag köper ju aldrig spel i alla fall, så skit i mig.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Originell tänker jag betyder: ”Unik just nu” inte ”Jag är den förste som kommer på detta”

Så ja, originalitet är viktigt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,259
Location
Rissne
För mig landar det nog lite i hur man definierar originalitet.

Produkten behöver tillföra någonting eget, eller nytt, eller så. Det behöver inte vara mycket eller stort, eller så. Men det kan räcka om spelvärlden är lite annorlunda. Eller att man har nya, snygga illustrationer. Jag har köpt spel för att de haft fina bilder, utan tvekan.

Men grundkonceptet? Premissen? Behöver absolut inte vara särskilt originella. I mina ögon.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,633
Location
Malmö
Sen ligger originalitet också i betraktarens öga. Det man själv gillar och intresserar sig för kommer man se mer nyanser i (man zoomar in). För en utomstående kan t.ex. alla Story Now spel vara same-same. Men för mig som älskar dem är det ENORM skillnad på Sorcerer, Burning Wheel och Tsoy.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,136
Location
Umeå
Om skaparen tycker att det är originellt så är det förmodligen originellt nog. Andra som har samma smak kommer också att tycka att det är originellt.

Det kommer alltid att finnas folk som inte gillar förlagan som säger att det redan är gjort, eftersom inga väsentliga ändringar i enlighet med deras smak är gjorda. Men de är ändå inte målgruppen.

Om skaparen däremot inte tycker att det är originellt nog (t.ex. att man får tag i ett spel som givits ut och känner att det har spelidén som man själv strävade efter) så kanske det är läge att pausa sitt projekt. Åtminstone tills dess man inser att det andra spelet skiljer sig på ett par väsentliga punkter och man tycker att egna spelidén är unik igen.
 
Top