Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Rickard;n306833 said:Fast det är ju samma; du slår attributtärningen mot en svårighetsgrad, vare sig svårighetsgraden är andra tärningar eller ett värde. Dina termer har gjort att du är fast i tankesättet att de är annorlunda.
Jag tycker generellt sett att den här typen av reduktionism sällan träffar målet eller gör spel bättre. De olika slagen nyttjas i olika situationer och producerar olika typer av resultat; det är olika nog för att jag ser det som befogat att nyttja separata termer.
Med andra ord: fokusera på strukturen, inte vad jag skriver. Det jag skrev var inte en omskrivning av din text, utan en presentation av vad du ville säga, undantaget fluffet.
Du behöver inte en massa termer för att förklara en enkel sak, nämligen hur man avläser tärningarna. Det är ingen akademisk uppsats du skriver om regler, utan du ska beskriva en spelprocess.
Termerna har den nyttan att de kan återanvändas senare i spelet. Om jag, när jag beskriver mer specifika fall av reglerna, kan förklara att "detta är en konflikt" så sparar det utrymme där, tack vare att termen "konflikt" utförligt förklarats tidigare.