DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Min reaktion är att redan finns mängder av generisk fantasy.
Fast inte på svenska väl? Det som går att köpa i butik är väl Fantasy! och Hjältarnas tid? Och i varje fall Fantasy har ju ingen särskild utgivning längre och HT rätt blygsam.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,176
Fast inte på svenska väl? Det som går att köpa i butik är väl Fantasy! och Hjältarnas tid? Och i varje fall Fantasy har ju ingen särskild utgivning längre och HT rätt blygsam.
Jag skulle även räkna dit Eon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Fast inte på svenska väl? Det som går att köpa i butik är väl Fantasy! och Hjältarnas tid? Och i varje fall Fantasy har ju ingen särskild utgivning längre och HT rätt blygsam.
Ja, vill man ha ett modernt spel på svenska med aktiv utgivning så blir såklart antalet betydligt färre :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Ja, vill man ha ett modernt spel på svenska med aktiv utgivning så blir såklart antalet betydligt färre :)
Eon kommer med sin egen värld som jag tänker mig att det är ganska nära kopplat till. Dessutom är Eon för komplicerat :p

Skämt åsido - mina Eon-kunskaper är från Eeo 1. Är det annorlunda nu med Eon 4.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Jag skulle även räkna dit Eon.
Jag skulle räkna bort både Eon, Svärdets sång, Symbaroum, Kopparhavets hjältar, The One Ring och Vindsjäl (glömmer jag något?).
Dunder & Drakar har alla rätt! Aktiv utgivning. Dessutom jättesnabb support här på WRNU. Listigt baserat i D&D, och ändå med ett begåvat färdighetssystem.
Nära. Men alldeles för tjocka böcker för min målbild. Men visst, nu lämnade vi fantasy-kriteriet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Förklara gärna, så jag inte gör misstaget att kalla Dunder & Drakar för fantasy igen.
Det klart det är fantasy. Vad jag menade var att det inte uppfyller just mina kriterier. Jag tolkade "alla rätt" som att du syftade på dem, se inlägg #206.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Jag tror ni pratar förbi varandra lite. Klart att det kommer att var "riddare, alver och trollkarlar"/vjf ("vanlig, jävla fantasy"). Men det kommer att vara Ligans vjf. Med deras särprägel och stämpel. Annars finns det knappast någon poäng i att göra spelet.

Det är en ganska kul designutmaning att skriva ett spel som fortfarande är inbjudande genom etablerade troper men som ändå har verkshöjd
 

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Vad kan Drakar och Demoner göra som Dungeons & Dragons, The One Ring, Pathfinder och kanske Burning Wheel och Mörk Borg inte redan gör? Det bör, som jag ser det, vara den relevanta frågan. Att vara ett hyfsat generiskt fantasyrollspel funkade bra i Sverige därför att konkurrensen inte var så stor. Dragonbane blir en del av en större och mer konkurrensutsatt marknad. Jag tror att spelet i längden behöver knytas till en annan franchise, typ Narnia, för att bli riktigt stort. Och då menar jag alltså det som händer något år eller två efter de inledande och säkert rätt hypade Kickstarter-kampanjerna.

Möjligen kan spelet leva mycket på Egerkrans bilder, om de blir väldigt populära i USA. Det kan de säkert bli. Jag har ju redan föreslagit en Egerkrans-AI (se tidigare inlägg på detta forum), men det går säkert att spinna vidare på hans namn på fler sätt. Bestiarium känns väl mest givet och är förmodligen redan planerat. Kanske mer än ett? Man kan också tänka sig en världsbok, som är lika mycket (eller mer) konstbok. Det hade säkert sålt. Exakt hur mycket Egerkrans i längden vill förknippas med ett rollspel vet jag inte, men hans egna böcker verkar också sälja bra.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,483
Location
Göteborg, Lindome
Nära. Men alldeles för tjocka böcker för min målbild.
Jag kan använda ett mindre teckensnitt och ett tunnare papper om du vill. 😛

Men även om Spelarens handbok är på 219 sidor, så är det ju bara en bråkdel av dem som varje enskild spelare behöver använda. Och Spelledarens guide på 95 sidor är ju mycket information och goda råd som jag hoppas är nyttiga.

Fast om dina kriterier är att det skall vara OSR-igt, så förstår jag problemet. Men det tror jag inte DoD blir heller.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Vad kan Drakar och Demoner göra som Dungeons & Dragons, The One Ring, Pathfinder och kanske Burning Wheel och Mörk Borg inte redan gör?
Från min horisont så är de närmaste konkurrenterna till DoD 2022 de gamla versionerna av DoD, och HT/KH. Där behöver ju nya DoD vara både ganska lika och bättre.

The One Ring - är ju inget spel för en fet monsterbok, fet magi, eller Sword-and-Sorcery-typ av spel.
Mörk Borg - är ju inget spel att bygga karaktärer, karaktärsspel och långa kampanjer på (ni får protestera om jag har fel)
D&D / Pathfinder - även för mig som är i första hand D&D-spelare, så erbjuder BRP med färdigheter något som gamla D&D/OSR inte erbjuder, och nya D&D 5e har ju en komplexitet med builds, actions, reactions, bonus actions, action economy, feats som är ... tilltalar mer folk som gillar WoW än gamla fantasy-RPG... tror jag
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Jag kan använda ett mindre teckensnitt och ett tunnare papper om du vill. 😛
Nej, det är lugnt. ;)
Så här: Min utgångspunkt är 12-åriga killar som gillar fantasyrollspel men inte så pigga på att läsa regler (därför under 100 sidor på svenska), som vill servas med innehåll och inte behöva hitta på själva (så OSR går nog bort, och de skulle nog gärna få en tunn spelvärld också - men det vet jag att nya DoD inte kommer att få så det är ingen mening att älta det) och som helst ska kunna samlas om spelet på lika villkor (d.v.s. ett spel alla kan hitta till och utforska, inte bara den som får det i handen av mig, därav önskan att det ska finnas i handeln). Dessutom är de vill de helst känna igen sig utifrån den fantasy de redan sett (typ Lord of the Rings) så behovet av nyskapande spel är obefintligt. Därutöver skadar det så klart inte om spelet är bra och snyggt. Men det är ju bara vad jag vill se - hur det rimmar med vad Ligan vill göra och tror de kan sälja internationellt är en annan femma.

Idag spelar de nu 13-åriga killarna Fantasy! som prickar in ganska många punkter men inte alla.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,790
Så här: Min utgångspunkt är 12-åriga killar som gillar fantasyrollspel men inte så pigga på att läsa regler
[...]
Idag spelar de nu 13-åriga killarna Fantasy! som prickar in ganska många punkter men inte alla.
Ja, i den kategorin är gamla T100-DoD och Titan Games D&D fortfarande väldigt bra, om de hade utgivits. Och med sina brister såklart.

Titan Games D&D => Svärd och Svartkonst
DoD T100 => DoD 2022 (? det är den stora frågan ?)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Ja, i den kategorin är gamla T100-DoD
Och DoD 1987 var mitt första val och spelet jag lärde dem först. Men efter något tag märkte jag att det blev lite trist att servas av mig med allt. Så därför skiftade jag över dem till Fantasy! efter att ha köpt och läst det liksom HT. Det slutgiltiga valet berodde helt på mängden tillgängliga äventyr. Dock behövde jag fixa en karta där jag byggde ihop alla äventyrsplatserna till en liten spelvärld. Lite jobb men det var det värt.

(Och nu är de hyfsat över tröskeln och spinner vidare med egna grejer fast fortfarande på den karta jag gjorde till dem.)
 
Top