Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Det är väl förbannelsen som vilar över silmarillerna som ställer till det? Mordet på Thingol, alltså.Mmm... det är dvärgarnas fel hos Tolkien, i alla fall.
Det är väl förbannelsen som vilar över silmarillerna som ställer till det? Mordet på Thingol, alltså.Mmm... det är dvärgarnas fel hos Tolkien, i alla fall.
Jag vet inte om det behövs - dvärgar är rätt suspekta till att börja med.Det är väl förbannelsen som vilar över silmarillerna som ställer till det? Mordet på Thingol, alltså.
Nej, rasism kom med insikten att folk behövde förslavas, trots kristna och liberala värderingar, för att säkra tillväxt på stora plantager.Rasism är något som kom med globaliseringen.
Är ens fantasyvärld global, eller är folk som Sam i Sagan om ringen i ens fantasyvärld?
Mycket intressant! Har du någon källa till några historiker. Jag skulle jättegärna läsa.Detta är alltså vad historiker idag menar.
Ja, med den definitionen är väl trådens ämne en tautologi? "Insikten att folk behövde förslavas trots kristna och liberala värderingar fanns inte innan kristna och liberala värderingar". Etnisk rensning, lagar om hur vissa etniciteter ska särbehandlas, lagar som tvingar folk att bryta mot sina religiösa påbud, sådant är rasism om de inträffar i ett samhälle med kristna och liberala värderingar, men i frånvaron av dessa är de inte rasism, utan bara främlingsfientlighet. Eller?Nej, rasism kom med insikten att folk behövde förslavas, trots kristna och liberala värderingar, för att säkra tillväxt på stora plantager.
Detta är alltså trådens ämne. Och, du kan ha slavekonomi utan rasism.
Detta är alltså vad historiker idag menar.
Rasism är inte att vara lite allmänt fördomsfull mot utsocknes.
1) Att förslava folk var inga problem, inga moraliska eller känslomässiga argument behövdesJa, med den definitionen är väl trådens ämne en tautologi? "Insikten att folk behövde förslavas trots kristna och liberala värderingar fanns inte innan kristna och liberala värderingar".
Nu låter det (som så ofta), som att det finns exakt två positioner, och ingenting emellan.Jag tänker på saker som [ massa intressanta exempel som jag inte kände till ]
Dessa saker, om de inträffade idag, skulle vi ju definitivt kalla "institutionell rasism". Så jag förstår inte varför vi inte skulle kalla dem det när de inträffade förr?
Toppeninlägg! Nu fattar jag lite bättre.1) Att förslava folk var inga problem, inga moraliska eller känslomässiga argument behövdes
2) Kristna och liberala värderingar får fotfäste
3) Nu är plötsligt slaveri något som blir föremål för seriös kritik
4) Rationaliserande kring varför vissa folk ska vara slavar mynnar ut rasistiska tankebanor
... jag säger inte att det gick till så... bara att det är ett sätt att välvilligt tolka det Måns skrev, som inte bara är en tautulogi.
Nu låter det (som så ofta), som att det finns exakt två positioner, och ingenting emellan.
Om man tolkar Måns som att "mycket av det som idag benämns som rasism är inte applicerbart i en historisk (eller fantasy) kontext", så kan man vidare tänka att "om man tänker rasism idag, och bra tänker samma sak i en fantasyvärld, så kanske det blir... ologiskt, tunnt, tomt, inkoherent (?), eller meningslöst". Det är (kanske) Måns poäng.
Jag tolkar inte Måns som att han påstår att det inte finns ett enda historiskt exempel på vad som verkligen kvalificeras att kallas rasism.
Så det finns liksom tre positioner (minst), inte två:
a) Historien är genomfull av rasism, och rasism har präglat de allra flesta samhällen
b) Rasism har (kan ha) förekommit historiskt, men en del saker som ser ut som rasism med våra glasögon kanske inte var det
c) Det finns inga exempel på rasism historiskt (före någon viss händelse)
Jag tolkar Måns som att han menar (b), och att han gör det från positionen att det i dagens diskussionsklimat är lätt att anta (a).
OM man (som Måns tror jag) försöker skapa en trovärdig fantasyvärld, och på ett trovärdigt och djup sätt vill representera rasism, så duger det ju inte bara att slarvigt måla med rasistiska färger (a), utan då vill man på riktigt hitta vad som är/var riktigt rasistiskt även historiskt (och Genesis förslag från Asien är kanske utmärkta att studera).
Dick Harrison har skrivit en bok i ämnet som jag dock inte läst utan bara lyssnat på när han förklarar innehållet iMycket intressant! Har du någon källa till några historiker. Jag skulle jättegärna läsa.
Det finns vissa undantag. Ludvig X avskaffade slaveri i Frankrike år 1315, och förkunnade att alla slavar som satte en fot i Frankrike blev fria – något som förblev fransk lag, men tyvärr inte påverkade rikets medverkan i den transatlantiska slavhandeln några århundraden senare. Den kinesiske rebellen och kejsaren Wang Mang avskaffade slaveriet år 17, men det återinfördes efter att han störtades sex år senare. Megasthenes nämner att indierna förbjöd slaveri – huruvida det är sant eller inte är svårt att säga, men det innebär att man till och med i det antika Grekland kunde föreställa sig konceptet med ett land som helt förbjöd sedvänjan.Det är också värt att notera att motstånd mot slaveri som institution är rätt nytt på samma vis. I antiken var förstås slavarna emot att själva vara slavar, men det är inte samma sak.
Det hänger ihop.
Slaveriet försvann väl gradvis i hela Nord- och Västeuropa någon gång under tidig medeltid? (Senast typ i Sverige, men när träldomen här formellt avskaffades 1335 verkar den ändå ha varit på utdöende.) I medelhavsländerna däremot levde det kvar medeltiden igenom, och i Östeuropa blev frampå senmedeltiden livegenskapen i praktiken i klass med slaveri.Det finns vissa undantag. Ludvig X avskaffade slaveri i Frankrike år 1315, och förkunnade att alla slavar som satte en fot i Frankrike blev fria – något som förblev fransk lag, men tyvärr inte påverkade rikets medverkan i den transatlantiska slavhandeln några århundraden senare. Den kinesiske rebellen och kejsaren Wang Mang avskaffade slaveriet år 17, men det återinfördes efter att han störtades sex år senare. Megasthenes nämner att indierna förbjöd slaveri – huruvida det är sant eller inte är svårt att säga, men det innebär att man till och med i det antika Grekland kunde föreställa sig konceptet med ett land som helt förbjöd sedvänjan.
Jo, men de enda som var vittberesta var soldater, sjömän och köpmän (och möjligtvis de på pilgrimsfärd - de tog ju bara en och samma sträcka tur-och-retur).Värt att säga är att Sam är inkrökt till och med för att vara hobbit. De andra tre är åtminstone bättre beresta än så, och vi får utgå från att de varit över hela Fylke i alla fall.
Det stämmer bara om du har rätt urval om "folk". Det kan nog stämma för många bönder, särskilt livegna, men i andra delar av befolkningen kunde man resa rätt mycket, inklusive på pilgrimsresor. Handelsmän och deras tropp, camp followers, alla som jobbade på båt, alla militära, många kringresande hantverksjobb (oberoende av om man är knivslipare eller katedralbyggare), tjänstefolk, och så vidare, och så vidare. De allra flesta hade nog träffat någon som i sin tur rest hyggligt långt.
Det gäller iofs inte om vi snackar en vanlig bonde runt ex Medelhavet. Vi var rätt isolerade här uppeEn vanlig bonde i småland...
Ja, det beror på var man är.Det gäller iofs inte om vi snackar en vanlig bonde runt ex Medelhavet. Vi var rätt isolerade här uppe
Ja, de hade större befolkningstäthet, men även om det är mindre än en dags vandring till närmaste by kunde det vara flera dagars vandring till närmaste större stad.Ja fast i Italien, Spanien och Grekland låg de flesta byar tätt. Det var en kyrka, en by, lite odlad mark en jävligt liten allmänning sen började nästas bys. anmälning.
Om vi för ögonblicket hoppar över att "italienare" knappast var ett begrepp man hade:Så även om stadsborna i venedig sett sjömän från hela världen tvivlar jag starkt på att en bonde på den italienska landsbygden sett något annat än andra italienare i hela sitt liv.