Nekromanti Är helt ny för rollspel.

Nuudoru

Veteran
Hej hej. Nu är det så att jag har hört lite om rollspel på olika håll och har börjat bli mer och mer intresserad. Men mitt problem är att jag har ingen aning om vad jag är intresserad av.

Det finns tydligen en massa olika typ av rollspel och jag har inte koll på något. Jag tycker bara det låter väldigt kul att sätta sig in i en roll med andra personer.

Någon som kan ge mig en snabb inblick på vad det är jag söker eller hur man kommer igång?

solvebring

Superhero
Läser du böcker, ser du på film?

Första frågan från mitt håll är då:
Vad för slags böcker, eller vad för typ av filmer gillar du bäst?
Fantasy?
Skräck?
Deckare?
Dunkla Vampyrberättelser?
14 - 1700-tal i mörk anda med inkvisitionens galenskaper, krutvapen, musketörer, häxbränning etc?
Historiska filmer, speciellt Vikingatid, Medeltid osv?

Vad gillar du för teman?

solvebring

Superhero
Glömde förresten säga att här,Evenemang- & kontaktforumet , kan du efterlysa folk som spelar i Kalmar, eller kring Kalmar beroende på huruvida du kan ta dig någon annanstans också. Så kan du berätta hur det ligger till och fråga några där om du kan få vara med och provspela någon gång.

Nuudoru

Veteran
Eh, jag vet inte vad jag gillar. Skräck och deckare intresserar mig nog inte. Men fantasy låter lockande. Om jag ska vara helt ärlig så läser jag inte så mycket böcker eller tittar så mycket på film. Jag spelar mest en massa tv-spel.

Krille

Super Moderator
Någon som kan ge mig en snabb inblick på vad det är jag söker eller hur man kommer igång?
Det enklaste sättet att komma igång är i allmänhet att leta upp en existerande spelgrupp och fråga om man får vara med. Det finns visserligen en social tröskel där då en del spelgrupper är försiktiga gentemot att släppa in främlingar i sin delade fantasi, men det brukar lösa sig. Det brukar vara lite lättare om man hittar en spelförening på orten, helst en lite större.

Alternativet är en stor inlärningströskel genom att man skaffar ett rollspel, läser det, lär sig hur det funkar regelmässigt och försöker lista ut hur det funkar rent rollmässigt. Det finns dessvärre inte så många bra nybörjarspel som lär ut det där på ett bra sätt. En ännu större tröskel är att hitta medspelare, speciellt om de inte heller kan.

Så det enklaste är nog fortfarande att hitta existerande spelare. Bäst är kanske en eller två spelare som tappat sina spelgrupper på grund av villa-volvo-vovve och nu letar efter nya spelare för att över huvud taget kunna fortsätta.

Vilket påminner mig: nu till påsk kommer konventet GothCon i Göteborg. Det pågår i tre dagar på Hvitfeldska Gymnasiet, har 1800 deltagare eller däromkring och ett skitlass med olika rollspelsscenarier. På en sådan tillställning bör du inte ha några problem att hitta en spelgrupp som du kan hoppa in i och prova på saker helt förutsättningslöst i tre dagar och se vad du gillar. (länk: http://www.gothcon.se)

Välkommen till hobbyn!

Nuudoru

Veteran
Jag kollade inte Calcon. Det verkar hur bra som helst eftersom jag inte bor allt för långt borta. :) Hoppas bara jag har pengar som jag kan få tag i tills dess. Kanske kan kolla in lite rollspel och liknande där.

Nuudoru

Veteran
Beror på. Jag gillar när det är fantasy, men inte för mycket. Jag tyckte t.e.x Sagan om Ringen var lite för mycket.

Jag tyckte även att Star Wars var för mycket sci-fi.

Jag tycker det är kul när man kan blanda lite. Typ fantasy med småmoderna inlägg. Eller när det handlar om nutiden fast demoner har börjat visa sig. Karaktärerna kan också få ha lite över den mänskliga styrkan. Då blir det kul.

Organ

Out of time, out of mind
Du kan alltid kontakta Sverok (Sveriges roll och konfliktspelsförbund) och be dem tipsa om någon spelförening i Kalmartrakten. Sverok kontaktas enklast med ett mail till info@sverok.se.

/Anders

solvebring

Superhero
Gillar du Fantasy, men lite mer jordnära så vill jag just föreslå Drakar & Demoner Trudvang, som du kan köpa just här! i Riotshop.
Förövrigt ligger allt detta på Riotminds hemsida...

Rollspelet Drakar & Demoner är klart och tydligt på alla sätt fantasy.
Men de äldre versionerna är klart mer typiskt fantasy än det jag länkat till. Riotminds, som haft hand om Drakar & Demoner sedan år 2000 har gjort två versioner av spelet, och de versionerna är mer lågfantasy än vad som varit innan. Så jag har länkat dig deras senaste version.
Huvudsakliga inspirationen hos Riotminds är nordisk mytologi, och man får lite utav en vikingkänsla kring hela spelet. Det är inte längre en himla massa olika raser. Utan bara människor, alver, dvärgar och halvblod.
Där till finns det ju en massa monster, troll etc. men inget som man spelar när man är en roll, utan alla sådana saker möter man bara i spelet. Man spelar bara roll som människa, alv, dvärg eller halvblod alltså.

Världen är också typisk nordisk, skogar, berg slätter, mörkt och barrigt.
Visst finns det trollkarlar, och visst finns det liknande ting, men jag lovar dig - när man väl kliver in i det Trudvangska Drakar & Demoner så känns det inte alls lika tungt som t.ex. Sagan Om Ringen, fantasymässigt sett.

Vi får väl se vad andra säger, men detta är i alla fall vad jag rekommenderar dig.

Johan K

Gammal & dryg
Hoppas bara jag har pengar som jag kan få tag i tills dess.
Det får vi ju hoppas !
För CalCon är ett bra & mysigt konvent. Bruar vara mycket trevligt folk där.

Big Marco

Läskig
Visst finns det trollkarlar, och visst finns det liknande ting, men jag lovar dig - när man väl kliver in i det Trudvangska Drakar & Demoner så känns det inte alls lika tungt som t.ex. Sagan Om Ringen, fantasymässigt sett.

Det var första gången jag hörde att Trudvang inte är tungt. I mitt tycke är det blytungt, dystert, kargt och ödsligt. Ganska mycket som Sagan om Ringen-filmerna faktiskt, men med en skandinavisk twist.

Bland de breda fantasyrollspelen (Saga och Eon på svenska, D&D på engelska) så är alla de lättare och mer ... "soliga" än Trudvang.

Nå, jag skulle faktiskt rekommendera Saga i första hand, som är ett betydligt enklare spel att sätta sig in i, både världs-och regelmässigt.
Finns ju ett forum för Saga här.

Inte något fel med Dod:T, men reglerna är mer avancerade än vad Sagas är.

Organ

Out of time, out of mind

Det var första gången jag hörde att Trudvang inte är tungt. I mitt tycke är det blytungt, dystert, kargt och ödsligt. Ganska mycket som Sagan om Ringen-filmerna faktiskt, men med en skandinavisk twist.

Bland de breda fantasyrollspelen (Saga och Eon på svenska, D&D på engelska) så är alla de lättare och mer ... "soliga" än Trudvang.
Jag håller med. Inte för att Drakar och Demoner är ett dåligt spel, tvärtom så är det ett av mina favoriter. Dungeons & Dragons t.ex. är betydligt mer lättsamt, ungefär som World of Warcraft eller nått. Om det kan vara nått så kan du klicka här för en gratis översättning av spelet till svenska i pdf-format.

Annars brukar jag, om jag ombeds rekomendera ett spel för nybörjare, nämna Saga. Det har ganska enkla regler och en värld som är lätt att sätta sig in i, då den i enkla drag är en fantasyversion av Europa under medeltiden. Själva regeldelen finns även den för gratis nerladdning om du klickar här.

/Anders

solvebring

Superhero
Drakar & Demoner Trudvang må vara nedtyngt stämningsmässigt och bred miljö och detaljer och beskrivningar för det mesta. Man kommer väl in i det fantasimässigt sett, ja!
Men jag skulle inte vilja säga att jag uppfattar det lika översköljt med fantasypryttlar av alla olika slag som t.ex. de äldre versionerna som till största delen kom till som ett slags svenskt Dungeons & Dragons. Alltså, mycket av allt vi känner igen från vad som kom att bli den typiska bilden av fantasy, slutet av 70-talet in över 80-talet.

I andra versioner, och om jag inte hört fel om Eon, så är t.ex. magin ganska så typisk där. Ganska så big thing, om man säger. Det skall vara Gandalf-gubbarna i kåpor med en massa besvärjelser och magiska ting hit och dit. Mycket blixt, dunder, eld och skada så man grinar.
I Trudvang känns det mer som om man skalat ned det till en Gandalf i Bilbo. Vishet, rökringar och mer mystik än egentliga eldklot.
Det verkar först och främst inte vara lika dramatiserat, plus att det faller på en mer folkning nivå att vara trollkarl.
Sedan vad det kommer till städer...
Försök hitta överdådiga kampanjböcker om stora städer som tornar upp sig och är allmänt Gondor. Inte i DoDT inte.
I Trudvang finner vi inget Kandra, Krilloan etc.
Allt där har allmänn Birka-känsla med långhus, leriga gator och förslöade köpmän i lusbiten päls. Återigen mycket mer folkligt.

Jag vet inte, men det känns som ett lite mer lowfantasy-spel snarare än de andra, som känns mer tyngda av den episka "vad vi tänker oss som fantasy"-biten.

Saga är däremot något att nämja ja. Både nedskuret på överdådiga fantasypryttlar och dränkande regelsystem.

...Men för att svara dig. Nej, enligt mig är t.ex. DoD91, eller speciellt Chronopia mycket jobbigare att ta sig ann om man inte riktigt gillar the big thing, än t.ex. DoD6 eller T.

... Fast personligen spelar jag ju hellre gamla DoD och just blir överöst med the big fantasy thing! :gremwink:

Krille

Super Moderator
Inte för att Drakar och Demoner är ett dåligt spel, tvärtom så är det ett av mina favoriter.
Fast nu var det inte kvaliteten det anmärktes på, utan snarare optimismen i spelvärlden.

Arfert

Facit
Och sen kan man ju alldeles strax köra i Trudvang med Sagas regler... när konvertringsreglerna i Saga Trudvang finns för gratis nedladdning...

Jag är personligen rätt förtjust i en hel del trudvangböcker, så kila iväg och köp dem, och skaffa Saga sen. ...eller ladda ner grundreglerna gratis om du vill prova först, de finns på www.sagagames.com

Mogger

Hipsteranka
jag ser hur du tänker med jag misstänker att du pratar om små delar av respektive spel och lyfter fram dem. DoDT är mycket riktigt skitigt och jordnära på sina håll, men det står i kontrast till den uppenbara high fantasy som spelet helt klart är. Personligen tycker jag att det är en skön blanding, och jag önskar att DoDT var ett mycket bättre spel för det är mycket jag gillar med settingen. Och visst är det Sagon om Ringen, om än med en twist.

Eon däremot försöker visa hur det skulle vara om magi, alver, drakar och allt sånt fanns på riktigt och hur världen skulle se ut isf. Wow-faktorn är ganska låg och allting är hyfsat realistiskt, eller kanske trovärdigt.

Med det sagt så tycker jag ändå att det är lite pest eller kolera.

Mitt förslag är The Pool. Det finns dessutom gratis här:
http://www.randomordercreations.com/rpg.htm

Big Marco

Läskig
Kul att du är nyfiken på rollspel.

Jag tänkte ställa några frågor till dig, om det är okay?

- Gillar du att läsa?
- Gillar du att lära dig ett regelsystem (typ som att lära sig spelreglerna till Monopol)?