4 inledande punkter om varför
Tja, som (vagt) kvinnlig rollspelare så får jag väl uttala mig...
1, För det första så är grabbgäng ofta ganska svåra att komma in i. Eftersom de flesta som spelar rollspel är just killar/män och de därmed står för rekryteringen så blir det mest killar/män som rekryteras. Lite som till bolagsstyrelser.
Vissa killar kan här protestera och säga att de vissthar försökt rekrytera flickvänner/kompisar/systrar/whatever och det är säkert sant, men grabbgruppen skapar en egen jargong och kultur som många tjejer känner sig främmande i. Och känner man sig främmande så stannar man heller inte kvar. Detta leder oss direkt vidare till punkt nummer 2.
2, Som tjej är man oftast "tjejen". Det kan kräva en del att få en egen identitet förutom som just gruppens "tjej", speciellt om spelgruppen är lite yngre. Risken finns dessutom att man blir stämplad som "deras tjej" och får ett bomärke insvetsat i pannan vilket kan leda till diverse sociala intriger, fle roch värre ju yngre man är. Vem vill i längden vara bara ett kvinnligt alibi? Inte så många. Detta leder till min punkt nummer 3.
3, Tjejer som spelar dras ofta till varandra. Det gör att många rollspelande tjejer spelar i grupper där det redan finns tjejer sedan innan. Alltså, i bekantskapskretser där det redan finns kvinnliga spelare blir det oftast också fler av oss. Jag har spelat i flera grupper där vi varit fler tjejer än killar. Dettadrar förståss ner statistiken på spelgrupper som inte bara består av killar jämfört mot om vi varit jämt fördelade.
4, Förr eller senare lyckas man traska in i en grupp som aldrig ens snackat med en verklig tjej på telefon (mamma räknas inte). Där är risken stor att alla kvinnliga SLP:s eller rollpersoner blir karikatyrer på sig själva, horor eller madonnor, blyga violer eller manshatande krigare (varifrån kommer detta antagande att blodtörstiga kvinnor hatar just _män_ av alla jäkla grupper i världen?), kvinnor som kan knullas versus kvinnor som kan dyrkas och giftas med (se horor och madonnor igen). Detta blir minst sagt tröttsamt och i längden direkt förolämpande. Trillar en tjej in i en sån grupp som sin första grupp så är risken att hon slutar spela väldigt stor.
För att summera så stammar rätt mycket av hobbyns "problem" med tjejbrist just från att vi bara ses som just tjejer. Kunde vi få vara människor i första hand om på sin höjd tjejer i tredje eller fjärde så tror jag att vi hade varit fler också.