Nekromanti Är majoriteten rollspelare killar? Varför?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: 4 inledande punkter om varför

En liten tanke...

Jag tror inte nödvändigtvis att det måste handla om att "av-grabbifiera" rollspelen. Det vore i mina ögon att fortsätta könsrolls-spelet (hoho). Däremot behöver vi i allmänhet tvätta bort idéerna om att flickor "inte ska" tycka om sånt som grottkrälande rollspel, datorer etc. jag tycker att det är helt sjukt tråkigt med "kvinnlighet" och "manlighet", och öppnar hellre möjligheterna för folk att avsnjuta både sådant som idag räknas till "kvinnlighet" såväl som sådant som idag räknas till "manlighet". Fler killar som rider och skvallrar och gillar rosa, fler tjejer som grottkrälar och gillar våldsfilmer!

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag tror att det är enklare att anpassa rollspelshobbyn till tjejerna, än att anpassa tjejerna till rollspelshobbyn :gremtongue:

Dessutom — vad skulle poängen vara? Om nu tjejerna inte gillar grabbiga grejer — låt dem slippa. Att tjejer har andra hobbies än killar bidrar knappast till att stärka patriarkatet. Det känns som likriktning för likriktningens egen skull.

/Kalle, pluralist

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror att du har ett överkänsligt sinne för biologism.

Trådstarten ställer bara en fråga. Han nämner inte biologi och lägger över huvud taget inte fram någon teori om varför det är som det är.

Sedan kommer Lindenius inlägg som är ett uppenbart skämt ("G33K", liksom. Säg inte att du missade den?)

Och sen kommer ditt inlägg.

Jag anser mitt bruk av följande smiley vara befogat: :gremsuck:

/Kalle

PS: "biologism" i den nedsättande bemärkelsen brukar syfta på ståndpunkten, inte bara att mycket mänsklig beteende är biologiskt determinerat (en i alla avseenden sund och empiriskt befogad ståndpunkt) utan även att detta skall tas som en ursäkt för olika typer av särbehandling (en moraliskt förkastlig ståndpunkt), så se upp med hur du använder termerna. Någon kan ta illa vid sig.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Är majoriteten nördar killar? Varför?

Frågorna hänger samman. Av någon anledning finns det bara ett fritidsintresse som tjejer kan/vill/får engagera sig i så till den milda grad att det går ut över ens övriga liv och man riskerar att betraktas som rubbad av omgivningen:

Hästar.

Killar kan/vill/får gräva ned sig i vad som helst. Fotboll, till exempel. Eller rollspel. Eller popmusik. Eller datorer. Eller...

En iakttagelse jag gjorde under min högstadietid var att en tjej med 4 i snitt förmodligen hade 4:or rakt över medan en kille med 4 i snitt förmodligen hade hälften 3:or och hälften 5:or. (Detta utspelade sig på den tiden då betygsskalan var 1-5.) Det är någonting med att tjejer inte får engagera sig i någonting och inte heller får strunta i någonting.

Dewil

w176

Förlorad dotter
Vart ifrån kommer n00bsen?

För det första vill jag lägga fram argumentet att de kvinnliga rollspelarna inte är så få egentligen. Tittar man konvent tex inser man att det finne en massa tjejer och tittar man i lajvarkretsar när dom spelar rollspel finns det en massa tjejer. Och när man väl får in några tjejer i rollspels kretsar brukar de bli fler.

Orskerna är historiska och sociala. Rollspel vände sig rill killar och gjordes till killar till att börja med. Man skulle spela krig. Och det kom från redan manliga umgängeskretsar osv.

Nu är rollspelshobbyn bredare och md mer fokus på andra aspekter i många fall och mer fokus och berättande och gestaltande. Men kösuppdelningen upphålls av vilka man pider det till.

Du vet tex att du skulle kunna få tjejer att börja spela om du försökte, men säkert har du någon dragit en någon kille i hobbyn nån gång. Ofta blir det så att killar rekryterar killar till sin spelgrupp och inte tjejer.

Rekryteringsbasen för rollspelare finns inom lite olika kretsar men många kommer in på rollspel genom att sedan tidigare vara: datorspelare (vilket domineras av killar), warhammer/magic/brädspelare (vilket domineras av killar), kompis till de rollspelare som redan spelar (domineras av killar), fantasynördar (vilka det finns ungefär lika många av varje kön av av men högstadienördar umgås sällan över könsgränserna), och lavjare (som även det domineras av killar även om tjejerna utgör ca 40%).

Får man dock in ett par tjejer i spelgrupper som sagt, brukar dock dra med sig mer tjejer, samt så börjar de rollspelande killarna också dra med sig fler tjejkompisar.

Foggmock

Myrmidon
Re: Är majoriteten nördar killar? Varför?

Det beror sannolikt på att män har fler extremer än kvinnor (tyvärr minns jag inte vart forskningen som jag vill hänvisa till här finns), det vill säga, fler idioter och fler genier medans kvinnor håller en mer jämn nivå.

w176

Förlorad dotter

Forskning på det finns. Någons stans. Er klock kurva är mindre spetsig än vår. Har för mig att en av teorierna är att ni på grund av er y-kromosom (vilken inte har speciellt mycket mer gener än den som säger åt kroppen att utveckla pung) och att ni bara alltså har en upplaga av x-kromosomen och att anlag (bra som dåliga) slår igenom om ni råkar få det anlaget. Typ.Tror jag. Kanske.

Dnaaaaaaalor?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Flyttad tråd

Rollspelande och rollspel diskuteras bäst på Rollspels-forumet. Låt oss reservera OT-forumet för viktigt diskussioner om kraftord, favoritmjölk och kommunism. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag har för mig att det finns en allmän tendens i naturen att "experimentera" med hankönet. Alltså, att hankönet är mer benäget till extrema yttringar öht, over the board — iaf om man ser på djurriket i stort. Tyvärr har inte heller jag någon referens, och jag kan inte heller direkt föreställa mig någon genetisk mekanism som skulle kunna ge upphov till effekten eller någon evolutionär förklaring. Så det får förbli ett ogrundat "jag har hört..."

Killars större benägenhet att obsessa över grejer känns däremot väletablerad genom vardagliga observationer, oavsett om den nu har en biologisk bakgrund eller inte.

/Kalle

Wyldstorm

Swordsman

Likt krilles erfarenhet, men iaf i mitt fall en känsla av ett socialt vapenbyte..

Sociala metaforiska vapnen byttes från den manliga storklubban till väldolda jack-the-ripper-skallpeller.

Meh, behöver en mer jämn mix för att få nån sans i det, imho.

Johan K

Gammal & dryg
Håller med dig om atd et är ganska repesentativt med killar som håller på med rollspel. Dock såo m man tittar lite mer på lajv-sidan av rollspel, så kommer du att hitta mer tjejer.
Varför det blivit, som det blevit vette katten.
Dock så ärdet ingen som helslt skillnad att lira med en tjej i gruppen. Jag har iaf inte märkt nått av att det skulle vara annorlunda att lira med en eller flera kvinnor i gruppen.

EnGladBjörn

Veteran

I vilket fall... som någon annan påpekade så vill man spela med kompisar man gillar. Att bli sedd som en stereotyp av dem är irriterande, ibland sårande, och hindrar att man har så roligt som man skulle kunna ha.
Nu är det knappast bara jag som när jag började spela i 11 årsåldern körde toksteroetypt överlag, speciellt som SL. Skurkar och hjältar, präster och krigare, ädlingar och bönder, alver och orcher; det finns ju en massa kategorier som nästan helt styrde hur man spelade slper (rperna tenderade att hamna någonstans mellan dessa stereotyper och ens egna personligenhet). Ju äldre/mognare man blir desto mer träder slper och rper fram som´"egna individer" och inte som representanter för en viss typ.

Detta öppnar ju för frågan om tjejers och killars mognad i yngre år och huruvida det påverkar spelstilen och tjejers upfattning att rollspelarna spelar kvinnor som representerande kvinnligheten.

I vilket fall som helst, precis som Vavva sa är det en komplex fråga utan Ett entydligt svar.

Rising

Vila i frid
Det har gjorts många försök att föra in kjoltyg i hobbyn, men de ämnen som fruntimmer är mest intresserade av - bakning, balett och textilier - har dessvärre visat sig svåra att såväl rollgestalta kring såsom att hantera med regler.

Dessutom kräver rollspel många av de egenskaper där kvinnfolk är genetiskt underutvecklade: Jag pratar dels om den matematik som många rollspelsregler kräver, men framförallt om den fantasi- och inlevelseförmåga som kännetecknar så många manliga författare, medan vi alla vet att kvinnor - i de sällsynta fall någon av de små liven lyckats förstå hur en skrivmaskin fungerar - hellre skriver lättviktigt kring mer handbegripliga ämnen, vilket ofta resulterar i kok-, barn- och självhjälpböcker. Denna begränsning hos kvinnans förstånd får henne att uppleva rollspelshobbyn som svårtillgänglig och oengagerande - och hon blir lätt distraherad av materiella ting som lockar hennes uppmärksamhet med blänkande reflexer eller starka färger. I detta avseende - vurmandet för det ytliga och handbegripliga - kan man faktiskt säga att kvinnan äger vissa likheter med negern; en annan folkgrupp som inte attraherats nämnvärt av den mentalt lite för krävande rollspelshobbyn.

Det blir inte lättare av att rollspelshobbyn ofta utövas på så sätt att den kräver ett långvarigt engagemang. De flesta spelgrupper som försökt experimentera med att låta ett kjoltyg närvara vid sessionerna har funnit att även om det varit trevligt att spela med någon som serverat tilltugg och städat efteråt, så har kvinnans återkommande lynniga temperament och löpska tendenser varit ansträngande för verksamheten som helhet. Somliga grupper har försökt spela med gravida fruntimmer - men givetvis dragit slutsatsen att deras hjärnor knappt klarat att hantera den vanliga verkligheten under dessa förhållanden, och att det varit fruktlöst att presentera några fiktiva världsåskådningar utöver denna.

Men för denna betraktare så ter det sig inte omöjligt att man ändå kan locka in fler kvinnfolk i hobbyn. Exempelvis genom att skriva väldigt enkla regelinstruktioner, gärna sådana som kan förklaras med illustrationer - då de små liven verkar ha lättare för att tänka i bilder. Men också genom att låta spelen i större grad kretsa kring ämnen som de har lättare att relatera till: Förslagsvis genom att berätta mer om spelledarpersoners handväskor och stjärntecken.

Anders Åstrand

Swordsman
Du äger. [OT] [ANT]

Jag känner mig tvingad att bjuda dig på minst en öl ikväll för det där inlägget.

krank

Dessutom — vad skulle poängen vara? Om nu tjejerna inte gillar grabbiga grejer — låt dem slippa.
Man kan inte bara nöja sig med att konstatera att "tjejer gillar andra saker", man måste gräva djuparte - varför gillar de andra saker? Jag tror att svaret handlar om kultur och kulturellt kapital. Liberaler brukar tycka att frågan antingen är irrelevant eller att åsikterna, eh, "bara finns där". Åsikter finns inte bara där, intressen kommer alltid någonstans ifrån.

Att tjejer har andra hobbies än killar bidrar knappast till att stärka patriarkatet.
Det är precis det det gör, i och med att det upprätthåller de genus som samhället idag har. Och i min bok är det bättre om alla får ungefär samma förutsättningar snarare än att man separerar kulturellt baserat på kön.

Det känns som likriktning för likriktningens egen skull.
Nu låter du som de där som tror att hela mänskligheten kommer att gå klädda i gråtråkiga kläder och likadana ansiktsuttryck och frisyrer bara för att man suddar ut gränserna mellan genus. Skillnaden är att man istället för att ha "kvinnor som har kjol" och "män som har byxor" så får man "män som har byxor", "män som har kjol", "kvinnor som har byxor", "kvinnor som har kjol", så att säga. Ergo inte alls mer likriktning. Likriktning är vad vi har just nu. Vi likriktar inom könen.

/Kalle, pluralist
På samma sätt som folk som försvarar religiösa friskolor där ungarna likritas med samma ord, "Pluralism"?

Jag tror att vi måste utgå från helt olika definitioner av pluralism.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Man kan inte bara nöja sig med att konstatera att "tjejer gillar andra saker", man måste gräva djuparte - varför gillar de andra saker?"

Jag kan hålla med om att många fördomar, maktrelationer och skillnader förtjänar att analyseras och ifrågasättas men inte överallt och alltid. Även om vi inte ska förstärka förtryck och orättvisor genom vårt sätt att spela rollspel på så finns det också gränser för vad som är rimligt. Det är inte rimligt att varje minut av rollspelande måste vara ett slag mot patriarkat, främlingsfientlighet, homofobi, tvång och segregering. Vill du på allvar förändra samhället så finns det betydligt bättre redskap och metoder att använda sig av (som att utbilda sig till lärare, föregå med gott exempel, engagera sig etc). Jag tänker inte peka finger åt rollspelshobbyn och kräva att den ska frälsa världen.

krank

Vill du på allvar förändra samhället så finns det betydligt bättre redskap och metoder att använda sig av (som att utbilda sig till lärare, föregå med gott exempel, engagera sig etc). Jag tänker inte peka finger åt rollspelshobbyn och kräva att den ska frälsa världen.
Jag tror på helhetslösningar.

...och förresten, det var jag som tyckte att man INTE skulle hålla på och förändra rollspelshobbyn, utan snarare göra andra saker i samhället för att i slutänden få fler tjejer kring spelbordet helt enkelt genom att tjejer fått större möjlighetwer att hålla på med just "grabbiga" saker. Jag vill inte använda rollspel för att förändra tjejer så de funkar i samhället, jag vill använda samhället för att förändra tjejer så de funkar i rollspel. Om du förstår =)

Flurtis

Hero
Efter att ha försökt att introducera ett par flickvänner i rollspelets ädla konst så måste jag säga att det hänger väldigt mycket på den kvinnliga identiteten. Tjejer som fortfarande har mycket "bekräftelse" (vill vara alla till lags, vara omtyckt och göra rätt saker) krav inom sig har mycket svårare att "leva" sig in roller och därav njuta av rollspelets frukter.

Men jag anser inte att det skulle vara ett könsrelaterat problem. Jag tycker att man finner samma problem när man försöker introducera rollspel för en viss typ av män. Fast det är förstås, det kanske blir en könsrelaterad fråga ifall kvinnorna lider av högre procent individer utav ovan beskrivning.

//Flurtis, som insåg att det blev hemskt rörigt.