Re: 4 inledande punkter om varför
Dessutom — vad skulle poängen vara? Om nu tjejerna inte gillar grabbiga grejer — låt dem slippa.
Man kan inte bara nöja sig med att konstatera att "tjejer gillar andra saker", man måste gräva djuparte -
varför gillar de andra saker? Jag tror att svaret handlar om kultur och kulturellt kapital. Liberaler brukar tycka att frågan antingen är irrelevant eller att åsikterna, eh, "bara finns där". Åsikter finns inte bara där, intressen kommer alltid någonstans ifrån.
Att tjejer har andra hobbies än killar bidrar knappast till att stärka patriarkatet.
Det är precis det det gör, i och med att det upprätthåller de genus som samhället idag har. Och i min bok är det bättre om alla får ungefär samma förutsättningar snarare än att man separerar kulturellt baserat på kön.
Det känns som likriktning för likriktningens egen skull.
Nu låter du som de där som tror att hela mänskligheten kommer att gå klädda i gråtråkiga kläder och likadana ansiktsuttryck och frisyrer bara för att man suddar ut gränserna mellan genus. Skillnaden är att man istället för att ha "kvinnor som har kjol" och "män som har byxor" så får man "män som har byxor", "män som har kjol", "kvinnor som har byxor", "kvinnor som har kjol", så att säga. Ergo inte alls mer likriktning. Likriktning är vad vi har just nu. Vi likriktar inom könen.
På samma sätt som folk som försvarar religiösa friskolor där ungarna likritas med samma ord, "Pluralism"?
Jag tror att vi måste utgå från helt olika definitioner av pluralism.